Archives

Tagged ‘Russia‘

Legitimacy and False Witness in a Multipolar World

by Tortilla con Sal

July 31, 2017

 

“The crumbling legitimacy of the US government and its allies in the European Union is reflected in the blatant false witness of Western news media and their NGOs.”

 

July 19, 2016: Cuba VP Leads Delegation To Nicaragua For Anniversary Of Sandinista Revolution. Source/Prensa Latina – Del Sur News

The United States government is currently applying sanctions to Cuba, Iran, Russia, North Korea, Syria, Venezuela and Zimbabwe. Last week, on July 27th the US Congress moved to include Nicaragua too. Apart from these sanctions, the US is also enforcing a variety of sanctions in relation to Belarus, Burundi, Central African Republic, Democratic Republic of the Congo, Iraq, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan, South Sudan, former Ukraine and Yemen. Some of those sanctions are supported by the UN but, in any case, US allies cooperate applying sanctions in a selective way to suit their own interests.

At the highest level, Western strategic thinking in general and US policy making in particular is intellectually and morally corrupt, narcissistic and irrational. Corrupt, because it is so deliberately intellectually ingrown and materially self-serving; narcissistic because it cannot engage other legitimate rationalities; irrational because it operates on the basis of “with us or against us” paranoia. The recent US Department of Defense report At Our Own Peril is the clearest expression of that reality.

US planners really believe that following World War Two the US and its allies shaped and controlled a benign world order and that currently the US and its allies abide by and defend international law. They also assert they project a legitimate, truthful account of world events. Given these insane false beliefs underpinning Western strategic planning, actual and potential targets of Western aggression are bound to work out active measures and alliances based on realistic self-defense.

For the foreseeable future, demented Western foreign policy is in a stage of aggravated desperation as US policymakers adapt to what the DoD report says “can only be described as the early post-U.S. primacy epoch…..This new reality has far-reaching implications for American defense policy, strategy, planning, and risk calculation.” Among the factors contributing to the new risk environment, the report highlights “the weaponization of information, disinformation, and disaffection.” US military leaders now believe they are already losing their long taken for granted global ideological dominance.

Bringing together progressive and revolutionary movements from across Latin America and the Caribbean, the recent Sao Paulo Forum in Nicaragua also recognized the fundamental importance of the West’s global psychological warfare campaign against the majority world. The Forum’s final declaration notes,

“We should create an anti-hegemonic cultural and communications front incorporating the initiatives of progressive governments as well as the efforts of progressive political forces and social movements, a true revolution is impossible if not accompanied by a deep cultural and communications revolution.”

In this context, reality has definitely caught up and overtaken the wishful rhetoric of the Western corporate elites, their carefully groomed governments, their inept, dysfunctional financial system and, perhaps most clearly of all, their dishonest, counterfeit media. In all of these arenas, strategic analysis, economic policy, news reporting, financial dealings, across the West Gresham’s Law has operated relentlessly, with bad practice forcing out good, progressively exposing the falsity and corruption of Western society under corporate capitalism. That falsity is most immediately obvious in Western information culture including not just mainstream and alternative media, but also reporting by governments and non-governmental organizations.

The crumbling legitimacy of the US government and its allies in the European Union is reflected in the blatant false witness of Western news media and the non-governmental organizations which have now largely displaced legitimate foreign news reporting. Few dispute that Western monopoly corporate interests, control and shape government policy as well as mainstream and alternative news media. Less self-evident is the way those elites and their proxies in government promote “the weaponization of information, disinformation, and disaffection” via humanitarian and human rights NGOs.

A few writers have exposed the role of NGOs in promoting the psychological warfare agenda of the United States and allied governments. Cory Morningstar, for example, has exposed the pro-NATO global political agenda of organizations like Avaaz and Presence. She argues,

“the most vital purpose of the non-profit industrial complex (NPIC) has not been to destroy the ecocidal economic system that enslaves us while perpetuating and ensuring infinite wars. Rather, the key purpose of the NPIC is and has always been to protect this very system it purports to oppose from being dismantled. Hence the trillions of dollars pumped into the NPIC by the establishment.”

The campaigns led by NATO powers in 2011 against Ivory Coast, Libya, Syria share the same psy-warfare characteristics used against all the countries targeted by US sanctions. Right now, Venezuela is the target at the most vulnerable stage where a shift could happen very abruptly from current low-intensity NATO country covert, diplomatic, economic and media warfare to outright military aggression either direct or by proxy. Ever since the 2002 coup, opposition non governmental organizations have been key players in destabilizing Venezuela falsely exploiting the motifs of human rights, corruption. They have done so with consistent support from Western NGOs like Human Rights Watch, International Crisis Group, Transparency International and many others.

“Alexander Soros and Silas Kpanan’Ayoung Siakor attend The Alexander Soros Foundation’s Global Witness ‘Unmasked’ Gala on July 7, 2012 in Bridgehampton, New York.” Source: Getty Images [Further reading].

In Nicaragua’s case the decision to introduce the so called NICA Act applying economic sanctions against the country was preceded a month earlier by publication of a report from the Global Witness organization falsely alleging that Nicaragua is the most dangerous country in the world for environmental activists. In 2016, Global Witness had a budget of over US$13 million, receiving US$3.4 million from the George Soros Open Society Foundation, US$1.5 million from Pierre Omidyar’s Omidyar Network, US$840,000 from the Ford Foundation and over US$3 million from European NATO governments plus Sweden. The Global Witness Board and Advisory Board and CEO are all luminaries from the Western elite non governmental sector.

Despite these tremendous material and human resources, the Global Witness report in relation to Nicaragua is inept, poorly researched and downright inaccurate, as occasional Guardian columnist John Perry, among others, has explained. In 2016, Global Witness brought out a similarly false account of problems in Nicaragua’s northern Caribbean Coast. But traditional reporting methods, like cross-checking sources or comparing competing accounts of events, are irrelevant for weaponized NATO country news media and the disinformation NGOs they increasingly rely on for foreign news. Now a decision has been taken by the US elites to attack Nicaragua, the campaign may well unfold with sanctions steadily being ratcheted up, damaging the same Nicaraguan people these phony Western advocates of human rights claim they want to protect.

That is what has happened to Cuba for well over 50 years. More recently, those same Western elites and their advocates have supported the corrupt oligarchs and Nazi shock forces who destroyed Ukraine. They supported equipping, supplying and training the organized crime gangs and pseudo-Islamist terrorists that destroyed Libya and Syria. They give support covering up the crimes of fascist Venezuelan paramilitaries setting people on fire and attacking hospitals and preschools, just as they did the massacre in the labor union building in Odessa in May 2014. Morally, intellectually, ethically the Western elites are worthy successors to their genocidal colonialist forebears using the same bogus claims of moral and cultural superiority to justify their crimes. The false witness of their media and their NGOs is a clear signal they know they have no legitimacy.

 

Further reading:

Nicaragua:

https://libya360.wordpress.com/category/world/latin-america/nicaragua/

Global Witness:

BLOOD DIAMOND DOUBLETHINK & DECEPTION OVER THOSE WORTHLESS LITTLE ROCKS OF DESIRE | Rick Hines & Keith Harmon Snow, Part One (June 1, 2007).

DOWNLOAD:

Keith Harmon Snow Global Witness pdf-203BD Combd Final July 21, 2007

 

 

Human Rights Industry Protects Imperialism

Black Agenda Report

February 15, 2017

When so-called Human Rights organizations are financed by the one percent they dependably echo the priorities and prejudices of their influential sponsors.  So it is that Amnesty International is an energetic source of war propaganda on behalf of US imperial efforts in the Middle East and elsewhere. Their “report” of a supposed “human slaughterhouse” operated by the Syrian regime is the latest installment in a campaign to justify US intervention in the Middle East.

Humanity is in desperate need of individuals and organizations to speak up for their right to live free from the threat of state violence. Instead we have a human rights industrial complex which speaks for the powerful and tells lies in order to justify their aggressions. Amnesty International and Human Rights Watch are at the top of this infamous list. They have a pattern and practice of giving cover for regime change schemes hatched by the United States, NATO partners and gulf monarchies like Saudi Arabia.

Amnesty International recently released a report “Human Slaughterhouse: Mass Hangings and Extermination at Saydnaya Prison Syria” which claimed that the Syrian government executed between 5,000 and 13,000 people over a five-year period. The report is based on anonymous sources outside of Syria, hearsay, and the dubious use of satellite photos reminiscent of Colin Powell’s performance at the United Nations in 2003. There is plenty of hyperbolic language like “slaughterhouse” and “extermination” but scant evidence of the serious charges being made.

Human Rights Watch joined the fray just days later, with claims that the Syrian government used chlorine gas against civilians fleeing Aleppo. Once again, the claims had little evidence, just mud thrown against a wall in the hope that some of it will stick. It is the al Nusra front which attacked the Aleppo refugees as they struggled to get within the Syrian army lines. One day there is a report on execution, another day chemical weapons, barrel bombs the next day and so on. These phony organizations never mention that the humanitarian catastrophe in Syria was brought about by western intervention and its head chopping jihadist allies.

The Syrian war isn’t over, but that government and its allies are winning and they will determine the future of that nation. It is Russia, Turkey and Iran who are convening peace talks between Syria and the opposition and that is why the effort to discredit them goes on.

Beginning in 2011 the United States used a tried and true method of getting support for imperialism. A foreign leader is accused of being a tyrant who terrorizes his nation. The claims silence critics, get buy in from corporate media and cynical politicians and ultimately lead to death at the hands of the so-called saviors. There are 9 million Syrian refugees precisely because of collusion between the west and its gulf monarchy allies. The suffering of the civilian population is the fault of these parties and it is only the determination of the Syrians and help from their allies which prevented it from going the way of Libya.

Now that the jihadists are on the run and their one-time backer Turkey has switched sides, the jig is up. But the imperialists will not go away quietly. That is why Human Rights Watch and Amnesty International reappear at a crucial moment.

New president Donald Trump is quite literally a wild card. During his campaign he claimed he would not support regime change but his personality and policy are erratic. It is never clear what he means or wants. His staff are equally amateurish and the direction of American foreign policy is anyone’s guess. One day he wants better relations with Russia and the next he makes a futile demand that it return Crimea to its neo-Nazi overlords. But republicans and democrats in the war party are quite clear on their plans. They are not giving up in their quest for hegemony and they need all the credibility they can get. Enter Amnesty International and Human Rights Watch to provide propaganda at just the right moment.

If they were at all serious in their stated goal of giving voice to the abused, they could use their ample resources to criticize the United States domestically and around the world. When president George Bush instigated the invasion or Iraq in 1991 they repeated the fable of soldiers killing babies in incubators. They never explained or apologized for their actions. They continued their awful partnership in 2011 when they provided cover for the Obama administration’s attack on and destruction of Libya.

Neither organization will denounce the American carceral state, the world’s worst. They might attack the modern-day police slave patrol which kills three people every day. They could ask why the United States has an implicit right to decide that Libya or Syria or Somalia can be destroyed and their populations be forced to suffer. But taking on those issues would be in defiance of their true mission, creating the conditions necessary to allow the United States to commit aggressions without fear of public opposition.

Amnesty International and Human Rights Watch are not friendly to the people of the world. They pick on the weak and the targets of imperialist attack and tell lies on behalf of those who violate human rights on a mass scale. Despite playing a lead role in the Syrian disaster, the United States was invited to be an observer at the upcoming peace talks. Enter AI and HRW to help make sure that if the Trump administration should participate, it won’t be making any changes they need worry about. The human rights industrial complex is dependably on the side of the evil doers and their dirty deeds.

 

[Margaret Kimberley’s Freedom Rider column appears weekly in BAR, and is widely reprinted elsewhere. She maintains a frequently updated blog as well as at http://freedomrider.blogspot.com. Ms. Kimberley lives in New York City, and can be reached via e-Mail at Margaret.Kimberley (at)BlackAgendaReport.com]

Obama’s Legacy: Permanent War and Liberal/Radical Accommodation?

Black Agenda Report

February 18, 2015

by BAR editor and columnist Ajamu Baraka

“African American radicals – unlike many white radicals – cannot afford the luxury of being unclear about the nature and interests of the white supremacist, patriarchal, colonial/capitalist order.”

The announcement by the Obama administration that it will seek congressional authorization to expand the war on ISIS in Syria and possibly send more heavy weapons to its client government in Ukraine did not generate the kind of muscular opposition and sense of urgency that one would expect from the anti-interventionist liberals and significant sectors of what use to be the anti-imperialist and anti-war left.

Outside of a few articles written by some of us confined to the marginalized and shrinking left, the reports that the administration was considering both of these courses of action were met with passing indifference. It is as if the capitalist oligarchy’s strategy of permanent war has been accepted as a fait-accompi by the general public and even significant numbers of the left.

The fact that the U.S. President could launch military attacks in Syria, supposedly a sovereign state and member of the United Nations, for six months without any legal justification and not face fierce criticism in the U.S. and internationally demonstrates the embrace of lawlessness that characterizes the current epoch of Western imperialist domination.

And the acquiescence of much of the left in the U.S. and Europe on the issue of Syria and the U.S.-supported coup in Ukraine reveals the moderating and accommodating forces within the faux left that attempts to bully and intimidate anti-imperialist critics.

To oppose the dismemberment of Syria or criticize the dangerous collaboration between the U.S. and racist neo-Nazi elements in Ukraine was reduced to the silly and intellectually lazy arguments that one was “pro-Assad” or a dupe for Putin!

“It is as if the capitalist oligarchy’s strategy of permanent war has been accepted as a fait-accompi by the general public and even significant numbers of the left.”

The current ideological environment did not evolve by accident or by the particular confluence of historical events. The disappearance of anti-imperialism among the cosmopolitan left in the U.S. and Western Europe is reflective of a monumental ideological accomplishment by the propagandists of empire. The professional propagandists of empire and Western dominance were able to adroitly “introject” into the center of the radical world-view and consciousness a liberal ideological framework that privileged “anti-authoritarianism over anti-imperialism.

The political consequence of this shift in consciousness has been disastrous for oppositional left politics throughout the West but particularly in the U.S. As the U.S. increasingly turned to lawless violence to advance its interests over the last seven years of the presidency of Barack Obama, “leftists” in the U.S. objectively aligned themselves with the U.S./EU/NATO axis of domination through their silence or outright support in the name of opposing authoritarian regimes.

The human consequence of this collaboration with U.S. and Western militarization by progressive forces in the U.S. and Europe has translated into unrestrained violent interventions from Libya to Syria and back to Iraq. Along with the escalations of direct military interventions, economic warfare and subversion directed at the state and people of Iran, Russia, Venezuela, and other progressive states in Latin America has resulted in the unnecessary suffering of millions.

And while the left and millions of Europeans will mobilize to condemn the 17 lives lost in the incident in Paris and defend “Western values,” there is no massive moral outrage from the Western public for the millions that have died at the hands of Western imperialism and the death and destruction that is promised with policies being considered for Syria and the Ukraine by the ruling elite in the U.S.

Fortunately, despite the political confusion of many leftists and the moral duplicity of liberals, signs of growing opposition to U.S. war-mongering are emanating from a historically familiar place – African American young people.

“While the left and millions of Europeans will mobilize to condemn the 17 lives lost in the incident in Paris and defend “Western values,” there is no massive moral outrage from the Western public for the millions that have died at the hands of Western imperialism.”

Similar to what occurred in the 1960s when opposition to the Vietnam war was catalyzed by the student organizers of the Student Non-Violent Coordinating Committee (SNCC) working on the frontlines of struggle in the deep South, “Black Lives Matter” activists and the many other formations and tendencies crystalizing out of the Ferguson and anti-police violence movements are making the connection between violence and militarization in the internal colonized areas of the U.S. and the state violence being waged by the U.S. state beyond its’ borders.

Resistance to the logic of white supremacist colonialist/capitalist domination on the part of these young activists is leading them to a resolute anti-imperialist and anti-war stance, just like the young black activists of SNCC some fifty years ago.

Alicia Garza one of the founders of the Black Lives Matter movement offers a welcomed lesson to the faux left:

“There is absolutely a link between the militarization and the use of force to police black communities in the US and the role of the military to police people of color and Black people in the global South. In both scenarios, the police and the military are used to protect private property and the interests of the elite, but are also used to dampen and or eliminate any resistance to the status quo.”

The experiences of these activists in the U.S. and their increasing connections with struggling peoples’ throughout the world is making it clear to them that the slogan “to protect and serve – capital, ” not only applies to the occupation forces that police the racialized colonies inside the U.S. but also the role of the U.S. military abroad.

Black against empire,” is not only a title to a book; it also captures the radical stance that conscious black radicals in the U.S. must assume.

The systemic degradation that characterizes the social experiences of African American workers, the marginalized poor, and working class of all of the oppressed and colonized nations and peoples’ by the U.S. empire, strips away the pretense of a benevolent hegemon. The lived experience of oppression means that African American radicals – unlike many white radicals – cannot afford the luxury of being unclear about the nature and interests of the white supremacist, patriarchal, colonial/capitalist order. It is and will be the primary enemy.

“The slogan “to protect and serve – capital, ” not only applies to the occupation forces that police the racialized colonies inside the U.S. but also the role of the U.S. military abroad.”

On Sept. 12, 2001, the day after the attack in New York city and before it was clear what forces were behind the attack, neoconservative pundits revealing the pre-determined strategy that was to guide U.S. policy in the 21st century, were forcefully arguing that the U.S. must be prepared to use force in the world and in the immediate period to declare war on “militant Islam.” The countries identified for immediate attack included Syria, Libya, Iraq, and Iran, with China thrown in as well.

Permanent war and lawless gangsterism to protect and advance U.S. global economic and political interests was codified in the National Security Strategy (NSS) issued by President Bush on Sept. 21, 2002.

And while the pursuit of that strategy made President Bush the symbol of U.S. arrogance and generated vociferous liberal and progressive opposition, Barack Obama has faithfully carried out that very same neocon strategy becoming the smiling brown face of U.S. polices as morally repugnant as his predecessor – but without progressive, popular opposition.

However, the lack of moral outrage and opposition to the reactionary policies of Barack Obama is changing and will change even more rapidly as the new generation of black activists shift the center of oppositional politics back to the radical black tradition.

When/if that happens, there will be a much needed rebirth of the anti-war and anti-imperialist movement and radical activism in the U.S. will take a qualitative leap forward.

[Ajamu Baraka is a human rights activist, organizer and geo-political analyst. Baraka is an Associate Fellow at the Institute for Policy Studies (IPS) in Washington, D.C. and editor and columnist for the Black Agenda Report. He is a contributor to “Killing Trayvons: An Anthology of American Violence” (Counterpunch Books, 2014). He can be reached at www.AjamuBaraka.com.]

 

Ukraine’s Weapons in the Information War

Boston Mail

June 17, 2014

i2GJ4sb3_Ja0

How a small country was able to answer the Kremlin propaganda machine

In recent months, the attention of many Europeans has focused on Ukraine, where nine months ago, political stability gave way to economic and social crisis. Reports from the Donetsk region, where the Kiev authorities are trying to suppress a pro-Russian militia, have become commonplace for European newspapers and television channels – the whole world is watching the progress of the military conflict. However, at the same time, on the internet another war has developed – an information war. In Europe, it is of interest only to a narrow circle of specialists, although it is progressing much more rapidly than the armed confrontation in the Donetsk region. Without stopping for a second, it affects a lot more people, and the financial burden of its execution may exceed the costs of Kiev’s anti-terrorist operation. Its features, tools and key players are covered in detail in a confidential report by the German consulting company Mediasoprotivlenie, which has been obtained by this editorial office.

The authors of the document provide detailed analysis of the actions of the Ukrainian side, which has allowed one of the poorest countries in Europe to lead an active propagandistic role in the Russian blogosphere, by using Russian bloggers. The financial assistance provided to Euromaidan by Ukrainian oligarchs and U.S. government funds USAID, NED, IRI and NDI has been of considerable help in backing this goal. Via these channels, organizations have conducted funding to liberal journalists, opposition members and whole parties that are popular in the Russian segment of the Internet. Ukrainian businessmen have entered into a kind of pact to achieve this goal during the political crisis.

The conveyors of Euromaidan’s values in Russia are an already existing network of Internet experts and influential speakers, whose names are also listed in the document. At the same time, the most influential figures in this group are not always known to a wide range of internet users. Thus, the name of Oleg Kozlovsky means little to an ordinary Russian citizen, but it it appears in the report as one of the central elements of the propaganda machine. A small informational note reports that he has been actively cooperating with the IRI fund for several years, and was one of the most important mayoral campaign activists for Alexei Navalny last summer. It reports that his resource Stopfake, which reveals Russian “propaganda,” also received a grant from the American foundation, beating out competitors’ projects. According to experts, the effectiveness Stopfake is at a relatively high level, although in Russia demand for it and its popularity are much lower than in Ukraine. In addition, some “fakes” denounced by the project’s experts are apparently provocations themselves created by Euromaidan activists.

As noted above, in the struggle for a counter-propaganda grant, Kozlovsky outperformed his competitors, and at this point pops up the name of another campaigner for Navalny. Maxim Katz was previously known around the world as a poker enthusiast – he was an active and successful player, and then became a backer who sponsored capable players’ participation in tournaments. However, in 2011 he became interested in politics and he began consistently promoting liberal views and criticism of Russian authorities on his blog. Since the beginning of the Ukrainian crisis, Katz has taken an openly anti-Russian stance, and even for a time ran the Antipropaganda project. Using Katz’s own methodology, it determines the amount of informational distortion in news materials from Russian and foreign media. Antipropaganda’s research results have repeatedly been criticized by pro-Kremlin bloggers – according to its research, Ukrainian journalists did not allow themselves to manipulate the facts while stories in the Russian media studiously avoided the truth. The moment the Russian Federation’s authorities adopted amendments that impose restrictions on anonymous funds transfers, Antipropaganda suddenly closed as quickly as it had opened. Currently the opposition is considering opening a Kiev branch of its urban initiative City Projects, the funding for which is likely to have already been made by European figures.

Another name mentioned by American experts more often than others is Vitaly Shushkevich. This opposition internet technologist makes no secret that he receives funding from the IRI and is a regular at events organized by the foundation in European countries. In March this year he was one of the most aggressive critics of the annexation of Crimea, calling on Ukrainians not to repeat the mistakes of Saakashvili and kill “Russian agents” on the spot. According to information given in the report, Shushkevich is now helping to lead election campaigns of several opposition candidates for the Moscow City Duma.

However, criticism of the government by liberal activists is a rather traditional phenomenon for Russia and does not cause any surprise. What did surprise many was the support for the Ukrainian revolution from the right-wing party Democratic Choice headed by Vladimir Milov. Milov called the burning alive of several dozen pro-Russian demonstrators in Odessa “local resistance in the most vividly illustrated form.” Following this, the politician issued an appeal to the people of Donbass, in which he stated that they were “not Russian” and demanded that they “do not entangle Russia in their internal conflict.” It is noteworthy that one of Milov’s party companions – blogger Stanislav Yakovlev – criticized the liberal opposition and in describing the situation in the Donbass took a consistently pro-Ukrainian side.

According to the information provided in the report, the source of financing of Milov’s political party is structures that are close to the new president of Ukraine, Petro Poroshenko. This explains the sharp ideological turn taken by the party nine months ago.

The report also notes the extreme effectiveness of the opposition movement’s anonymous, humorous Twitter accounts. Due to the lack of actual control over the system of microblogging and anonymous authors, fighting their posts is practically impossible for the Russian authorities, and Ukrainians are actively taking advantage of this in Russia.

Experts note that the increase in the number of blogs and social media users in Russia to a certain point played into the hands of the liberal public, primarily because the middle class had access to it and they tend to be liberal thinkers. However, in the last few years the main growth in this area has been achieved by the inhabitants of the provinces, among whom are high numbers of supporters of the authorities. This phenomenon significantly changed the balance of opinion in the Russian blogosphere, and, according to experts, the promotion of propaganda among this section of the population is currently the most important task of Ukrainian “agents.”

Photo by bloomberg.com

The Weaponized Naked Girl

manyfesto

July 15, 2014

Screen Shot 2014-07-14 at 11.18.04 PM

The 1976 film Network is the story of a failing television channel and its scheme to improve ratings by putting a crazy man on television. Howard Beale is driven out of his mind after he’s laid off to shield the bottom line. He is a widower, no real friends – a victim of the economic rearrangement of the 1970s. Promising to blow his brains out on live TV, Beale is suddenly the savior of the network as the ratings are higher than ever as a result of this outburst. He appears on television and delivers emotive appeals to his audience, reasoning that while he doesn’t know what do to fix the situation, he at least encourages everyone to “get mad”. But no mass movement erupts. Once his shares start to dip, the network assassinates him to pull their ratings out of the fire.

This is the usual synopsis you’ll receive. Network’s other story lines, the ones about Faye Dunaway’s sexually aggressive yet sexually vacuous character, the cynical manipulation of Black Power politics, are usually ignored. Everyone loves a story about a maniac street preacher. But Network is also about how the media is manufactured, how our pain and frustrations regarding the state of the world are manipulated for ratings, and how legitimate grievances are monetized under capitalism.

It’s a shame we miss out on that, because the media we consume today is just as cynically manipulated. It’s just as weaponized against the population as the media of a hundred years ago, but has now adopted new marketing techniques to sell, promote, and defend imperialism and capitalism. This is not to say that older techniques are not still used – some corruption is still as blatant as taking money or gifts – but other techniques have not been as examined, as thoroughly condemned. While sex and race are just as common as ever in the media’s worship of imperialism and capitalism, the new neoliberal strategies of atomization and the cult of the individual gives the old tropes of manipulation a fresh coat of paint:

We live in an era of flux. The old model of a creator or creative type—a person who does one thing well, and depends on institutions for support—is falling by the wayside. The creator of the future is a super-connected trans-disciplinary mutant: engaged and intellectually rebellious. Molly Crabapple has created everything from Occupy Wall Street posters and arts journalism of collapsing countries to murals on the walls of the world’s most exclusive nightclubs.  On stage, she delivers an energizing, take-no-prisoners talk on how creators—how everyone—can create a life of their own design, without asking permission. (Emphasis mine, from Lanvin Agency)

Atomization is the isolation of a person from their “institutions of support”, meaning, essentially, not just their fellow human being, but also the traditional ways of reading and perceiving knowledge, though history or dialectical reasoning. The atomized individual is “intellectually rebellious”, cut off from the ability to reason correctly and confused by constantly shifting parameters – relying on their own atomized and manipulated environment in order to successfully parse reality. A strategy as old as time is to successfully make the person feel like they came up with the idea to oppress themselves. The fresh coat of paint here is to make everyone relate to their own oppression in an intimate, ego-shaping way. The individual’s decision – once they choose oppression, of course – is a sacred decision; their reasoning and their motivations are private and autonomous. The oppressed are oppressed whether they choose to be or not – but the propaganda encourages the oppressed to accept it anyway, because it makes things easier for domination and atomizes society faster.

Imperialism, too, wants invitations for military advisors, trade agreements, and foreign direct investment. Wars and battles can be disagreeable. Usually it’s preferable both morally and logistically when the oppressed ask for their own subjugation, argue for it themselves. Likewise, patriarchy seeks to subjugate by invitation. Women are told that patriarchy really does have nothing but the best intentions, that she can cleverly twist patriarchy on her own to make it “work for her”. In this way, we can compare the woman who feels violent pornography is empowering to the country which feels monoculture depending on the imperial markets is empowering. Under this paradigm, we the audience, must believe that if they are asking for it, we must respect their agency. Systems of oppression, however, do not simply disappear because they are somehow passively (or actively!) accepted by the oppressed. Indeed, systems prefer the acquiescence of the oppressed to conflict. This is why it is so important for us to be told that women love being prostitutes and how much happier developing countries are under capitalism. In many cases, this functions as a sort of shield for oppression – it’s their choice, after all! And we must respect that. And if not their choice, well then, certainly NATO has their best interests as individuals at heart. An argument about imperialism successfully becomes an argument about agency.

All of this is not just a successful tool for atomization, it is also a savvy marketing strategy for oppression. For this essay, I am going to write mainly on how imperialist-marketing techniques specifically corrupts feminism. While women who stand against oppression and imperialism are often excluded from public platform, or labeled as “crazy” otherwise, when standing for imperialism, misogyny, racism, and capitalism, women are seen as strong and independent-minded. When their representations of the aforementioned are attacked, these otherwise “modern” women simply melt back into stereotypical gender roles, and are posited as victims. I will present three case studies for this phenomenon that will seek to make this connection between feminism, traditional gender roles, agency and imperial aggression.

For the first case study, let’s take a look at a so-called feminist, modern group of women: FEMEN. The marketing strategy of this Ukrainian group is pretty simple to grasp. A photo of any FEMEN action usually includes a half naked blonde woman, political slogans scrawled across her breasts, her face contorted in pain and fear as a police officer or soldier, generally a man, attempts to tackle and arrest her. Here we have a twofold approach: one strategy is that instead of holding placards, these women use their bare breasts as “weapons” (their word, not mine) to trick an otherwise apathetic and disinterested male population into buying whatever it is they’re selling, while courageously doing this as wielders of their own agency, allegedly wielding it in the name of atomized feminism (what I call elsewhere “postfeminism“). This is greatly analogous to marketing strategies which seek to utilize female sexuality – we can see examples of this on any convention showroom floor.  They are simultaneously empowered by using their sexuality to sell their politics, while at the same time cynically bowing to traditional gender roles. The second part of the marketing strategy is to usually include the police. Their groping hands put these lovely blonde ladies in danger. They roughly claw at their exposed flesh. Like King Kong, these women are generally presented as helpless against their attackers, suspended in midair by the ruddy paws of the enemy who seeks to destroy us all. We are winked at by the titillating vision of half-naked attractive white women, offering their politics on their breasts as a way of appealing to the so-called essential nature of of piggish men, appreciative of their strong choices, angry that a man would stand in their way. 

WATCH: ‘Democracy Projects’ Are Not Democratic: The Case of Ukraine & Russia

LPAC TV

Video published on Feb 20, 2014

The recent gaffe of Victoria Nuland being caught using her post in the U.S. State Department to push a self-proclaimed neo-Nazi into the presidency of Ukraine reveals a far more contemptible role being played by leading transatlantic forces, desperate to bring Eurasia under its control for its own political/economic survival.

Subverting Sovereignty

Skookum: *An online journal of the American psyche in transition*

by Jay Taber

November 4, 2012

 

As reported at Wrong Kind of Green, the expulsion of USAID from Russia and Latin America is long overdue, and given the history of USAID’s involvement in overthrowing and destabilizing governments unwilling to yield to US dictates, it’s surprising that it took so long. This doesn’t mean that the CIA and the Defense Intelligence Agency will stop spying on governments that seek independence from the US; it simply means that US spies and provocateurs will no longer be able to work undercover as USAID operatives.

As noted in other WKOG articles and special reports, though, US spies and provocateurs will still be able to work undercover as employees of NGOs, funded by foundations established by US elites to undermine opposition to US hegemony. With help from the Rockefellers, Ford and Soros, subverting sovereignty and derailing democracy worldwide will continue, albeit in a manner that puts authentic non-profits and independent journalists at risk.

While this is a risk that US elites are more than willing to take, it is understandable that some countries will see classifying all Americans visiting their countries as possible spies as a precautionary principle. It’s merely the logical consequence of a half century of perverted US foreign policy.

 

End to USAID Spying Looms in Latin America

Nil NIKANDROV

September 26, 2012

Strategic Culture Foundation

“In June 2012, foreign ministers of the ALBA bloc countries passed a resolution on USAID. It read: «Citing foreign aid planning and coordination as a pretext, USAID openly meddles in sovereign countries’ domestic affairs, sponsoring NGOs and protest activities intended to destabilize legitimate governments which are unfavorable from Washington’s perspective. …In most ALBA countries, USAID operates via its extensive NGO networks, which it runs outside of the due legal framework, and also illicitly funds media and political groups.”

 

The ejection of USAID from Russia was a long-awaited and welcome development. Moscow has repeatedly warned its US partners via an array of channels of communication that the tendency of USAID to interfere with Russia’s domestic affairs was unacceptable and, particularly, that the radicalism of its pet NGOs in the Caucasus would not be tolerated. When, on October 1, the decision made by the Russian leadership takes effect, the Moscow-based USAID staff which has been stubbornly ignoring the signals will have to pack and relocate to other countries facing allegations of authoritarian rule…

In Latin America, USAID has long earned a reputation of an organization whose offices are, in fact, intelligence centers scheming to undermine legitimate governments in a number of the continent’s countries. The truth that USAID hosts CIA and US Defense Intelligence Agency operatives is not deeply hidden, as those seem to have played a role in every Latin American coup, providing financial, technical, and ideological support to respective oppositions. USAID also typically seeks engagement with the local armed forces and law-enforcement agencies, recruiting within them agents ready to lend a hand to the opposition when the opportunity arises.

To varying extents, all of the Latin American populist leaders felt the USAID pressure. No doubt, Venezuela’s H. Chavez is the number one target on the USAID enemies list. Support for the regime’s opponents in the country shrank considerably since the massive 2002-2004 protests as the nation saw the government refocus on socioeconomic issues, health care, housing construction, and youth policies. The opposition had to start relying more on campaigns in the media, around 80% of which are run by the anti-Chavez camp. Panic-provoking rumors about imminent food supply disruptions, overstated reports about the crime level in Venezuela (where, actually, there is less crime than in most countries friendly to the US), and allegations of government incompetence in response to technological disasters which became suspiciously frequent as the elections drew closer are bestowed on the audiences as a part of the subversive scenario involving a network of Venezuelan NGOs. In some cases, the membership of the latter can be limited to 3-4 people, but, coupled to strong media support, the opposition can prove to be an ominous force. Pro-Chavez commentators are worried that USAID agents will contest the outcome of the vote and, synchronously, paramilitary groups will plunge Venezuelan cities into chaos to give the US a pretext for a military intervention.

USAID is known to have contributed to the recent failed coup in Ecuador, during which president R. Correa narrowly escaped an assassination attempt. Elite police forces heavily sponsored by the US and the media which made use of the liberal free speech legislation to smear Correa were the key actors in the outbreak. Subsequently, it took Correa serious efforts to get a revised media code approved in the parliament contrary to the USAID-lobbied resistance.

Several bids to displace the government of Evo Morales clearly employed the USAID operative potential in Bolivia. According to journalist and author Eva Golinger, USAID poured at least $85m into destabilizing the regime in the country. Initially, the US hoped to achieve the desired result by entraining the separatists from the predominantly white Santa Cruz district. When the plan collapsed, USAID switched to courting the Indian communities with which the ecology-oriented NGOs started to get in touch a few years before. Disorienting accounts were fed to the Indians that the construction of an expressway across their region would leave the communities landless, and the Indian protest marches to the capital that followed ate away at the public standing of Morales. It transpired shortly that many of the marches including those staged by the TIPNIS group, had been coordinated by the US embassy. The job was done by embassy official Eliseo Abelo, a USAID curator for the Bolivian indigenous population. His phone conversations with the march leaders were intercepted by the Bolivian counter-espionage agency and made public, so that he had to escape from the country while the US diplomatic envoy to Bolivia complained about the phone tapping.

In June 2012, foreign ministers of the ALBA bloc countries passed a resolution on USAID. It read: «Citing foreign aid planning and coordination as a pretext, USAID openly meddles in sovereign countries’ domestic affairs, sponsoring NGOs and protest activities intended to destabilize legitimate governments which are unfavorable from Washington’s perspective. Documents released from the US Department of State archives carry evidence that financial support had been provided to parties and groups oppositional to the governments of ALBA countries, a practice tantamount to undisguised and audacious interference on the US behalf. In most ALBA countries, USAID operates via its extensive NGO networks, which it runs outside of the due legal framework, and also illicitly funds media and political groups. We are convinced that our countries have no need for external financial support to maintain the democracy established by Latin American and Caribbean nations, or for externally guided organizations which try to weaken or sideline our government institutions». The ministers called the ALBA leaderships to immediately deport USAID representatives who threaten the sovereignty and political stability of the countries where they work. The resolution was signed by Bolivia, Cuba, Ecuador, the Dominican Republic, Nicaragua, and Venezuela.

Paul J. Bonicelli was confirmed by the US Senate as the USAID Assistant Administrator for Latin America and the Caribbean last May. Former USAID chief Mark Feuerstein gained such notoriety in Latin America as the brain behind the ousters of the legitimate leaders of Honduras and Paraguay that the continent’s politicians simply had to learn to avoid him. The USAID credibility is increasingly drying up, and it is unlikely that Bonicelli, a PhD and a conservative, will be able to reverse the tendency. His record includes heading various USAID divisions and «promoting democracy» in concert with the US National Security Council.

Bonicelli’s views are reflected in his papers in the Foreign Policy journal. To Bonicelli, Chavez is not a democrat but a leader eager to get rid of all of his opponents. The new USAID boss holds that, apart from the drug threat, Chavez – having inspired populist followers in Ecuador, Bolivia, and Nicaragua – poses the biggest challenge to the US interests in Latin America. Bonicelli therefore urges the US to prop up the Venezuelan opposition in every way possible, providing material support and training, so that it can maximally take part in elections and civilian activities.

Another paper by Bonicelli portrays Russia’s present-day evolution as grim regress and a slide towards «neo-Tsarism». Based on the perception, Bonicelli argues that the West should hold Russia and its leaders accountable in whatever concerns freedom and democracy – even if freedom in the country is important to just a handful of people – and cites the case of Poland where the US used to stand by Lech Wa??sa.

Chances are slim that a reform of USAID would restore the agency’s credibility in Latin America. Sticking to a trimmed list of priorities, USAID axed a few minor programs and shut down its offices in Chile, Argentine, Uruguay, Costa Rica, and Panama, with Brazil next in line. USAID believes that the above countries are already in reasonable shape and no longer need assistance, so that the agency can throw its might against its main foes – the populists and Cuba, and do its best to have the politicians unfriendly to Washington removed across the Western Hemisphere. The stated USAID budget for Latin America is $750m, but estimates show that the secret part of the funding, which is leveraged by the CIA, may total twice the amount.

 

FLASHBACK: Reporters Without Democracy

Media Watchdog as Democracy Manipulator (Part 4 of 4)

December 16, 2007

[The first two parts of this article firstly investigated Reporters Without Borders (RSF) ‘democratic’ funding ties, and then went on to look at the ‘democratic’ credentials of some of their current and former staff.  The third installment of this article extended this investigation and examined the ‘democratic’ ties of some of the earlier recipients of RSF’s annual Fondation de France Prize, and this concluding part of the article will now continue in this vein and examine the ‘democratic’ ties of some of RSF’s more recent prize winners. Finally, the article will conclude by offering some suggestions for how the issues raised within this article may be acted upon by progressive activists.]

Reporting on ETA

In 2000, Carmen Gurruchaga Basurto, a political reporter for El Mundo, a Madrid-based daily newspaper won the RSF award. Her biography notes that she “writes frequently about the Basque separatist group, ETA.” However, it goes on to note that because “Gurruchaga’s stories have so threatened the terrorist group… since 1984 it has waged a campaign against her, hoping to intimidate her into stopping reporting on their activities.” In 2001, Gurruchaga received awards from two ‘democratically’ connected organizations, Human Rights Watch (from whom she obtained a Hellman/Hammett Grant), and the International Women’s Media Foundation (from whom she was awarded their annual Courage Award).

Regime Change in Iran?

In 2001, Reza Alijani, the editor of Iran-e-Farda – an Iranian newspaper that was banned in 2000 – received RSF’s press freedom award. Although I cannot demonstrate that Alijani has any ‘democratic’ ties, one of his former Iran-e-Farda colleagues, Hojjatoleslam Hasan Yousefi Eshkevari, “was arrested on August 5, 2000 in connection with his participation at an academic and cultural conference held at the Heinrich Boll Institute in Berlin on April 7-9 [2000] entitled ‘Iran after the elections,’ at which political and social reform in Iran were publicly debated”. This is significant because the German political foundations (Stiftungen) are according to Stefan Mair (2000) “without a doubt among the oldest, most experienced and biggest actors in international democracy assistance”. Indeed NED historian David Lowe writes that these Stiftungen provided an “important model for democracy assistance” which helped catalyse the creation of the US’s own democracy promoting organ, the NED.[1]

Armed with this knowledge it is perhaps not so astonishing that the Iranian government would choose to imprison many of the activists who participated in the aforementioned Heinrich Boll conference. Furthermore, it is also predicable that some of the other conference attendees would have ties to the NED and the democracy manipulators: these activists included Akbar Ganji (who in 2000 received an International Press Freedom Award from the Canadian Journalists for Free Expression, that is, the group that manages the ‘democratically’ linked IFEX network, and after spending six years in prison – after attending the conference – Ganji was awarded Rights and Democracy’s 2007 John Humphrey Freedom Award), Ali Afshari (who was a visiting fellow at the NED’s International Forum for Democratic Studies from October 2006 to February 2007), and Mehrangiz Kar (who from 2000 to 2001 held a senior fellowship with the Toda Institute for Global Policy and Peace Research, from October 2001 to August 2002 was a NED Reagan-Fascell Democracy Fellow, in late 2002 served as a scholar at the Woodrow Wilson International Center for Scholars, and between September 2005 and June 2006 was a fellow at the Carr Center for Human Rights Policy).

A number of other Iranian journalists – who did not attend the Berlin conference – were also arrested in April 2000, and the two who can be linked to the ‘democracy’ community are Mashallah Shamsolvaezin (who in 2000 then received the Committee to Protect Journalists’ International Press Freedom Award), [2] and Emadeddin Baqi (who in 2004 was awarded the Civil Courage Prize, and in 1999 co-wrote a series of articles with Akbar Ganji criticizing the government which “galvanized the public and, within one year of their publication, forced the closing by the government of nearly every reform newspaper in the country”).

Environmental ‘Democracy’ for Russia

The 2002 RSF Fondation de France Prize was awarded to Russian journalist Grigory Pasko, who at the time of receiving the award was serving a prison sentence for exposing the dumping of radioactive waste by the Russian fleet in the Sea of Japan, “expos[ing] corruption inside the fleet” and pass[ing] on public information about both issues to Japanese journalists”. Pasko was eventually set free in 2003, and in 2004 he became the editor-in-chief of the Environmental Rights Center’s (otherwise known as Bellona) Environment and Rights Journal – which has been published since February 2002 and is supported by the NED.

Bringing Human Rights to Haiti, Zimbabwe, and Morocco

In 2003 RSF Fondation de France Prize was given to the following individuals and groups, exiled Haitian journalist, Michèle Montas, to the Zimbabwean newspaper, The Daily News, and to the Moroccan journalist, Ali Lmrabet.

In addition, to being a former director of Radio Haiti Inter, the first RSF winner, Michèle Montas, is also a director of the National Coalition for Haitian Rights – a group that was initially known as the National Emergency Coalition for Haitian Refugees when it was created in 1982. Two of the better known (now deceased) ‘democracy promoting’ founders of the NCHR are Lane Kirkland (who is a former Rockefeller Foundation trustee, and from 1979 to 1995 served as the president of the AFL-CIO – which is a core NED grantee) and Bayard Rustin (who was a former chairman of the executive committee of Freedom House, and former president of the NED-funded A. Philip Randolph Institute). [3] Other notable former directors of NCHR include Michael H. Posner (who is the president of Human Rights First), Michele D. Pierre-Louis (who is the Executive Director of FOKAL which “is the Open Society Institute foundation in Haiti”), and Vernon E. Jordan, Jr. (who is a former director of the Rockefeller Foundation).

The current executive director of NCHR is Jocelyn McCalla, who has held this position since 1988 (except for a one year break in 2002) and presently serves on Human Right Watch’s ‘democratically’ connected Americas Advisory Board. Other current NCHR directors with ‘democratic’ ties include Mark Handelman (who is a director of the NED-funded International Campaign for Tibet), Max J. Blanchet (who is a director of the Lambi Fund of Haiti which although progressive is a chapter of USAID-funded Partners of the Americas), Muzaffar A. Chishti, (who is the director of the Migration Policy Institute’s office at New York University School of Law), and Herold Dasque (who is the executive director of the progressive Haitian American United for Progress, but is also connected to Dwa Fanm – a group which has two directors who have previously worked with George Soros’ Open Society Institute).

The second recipient of the 2003 RSF Fondation de France Prize was the Zimbabwean newspaper, The Daily News. This paper was launched by Geoffrey Nyarota in 1999, and it “quickly became the largest selling and most influential newspaper” in Zimbabwe. Therefore, it is significant to note that Nyarota – who “now lives in exile in the United States from where he publishes thezimbabwetimes.com” –was awarded the Committee to Protect Journalists International Press Freedom Award in 2001. In addition, the following year he received the World Association of Newspapers Golden Pen of Freedom award, from 2004 to 2005 he served as a fellow at the US-based Carr Center for Human Rights Policy, and he is presently a director of the World Press Freedom Committee. [4] (The Daily News closed operations in 2004 after “constant harassment by state monitors” and is now being published by the Amnesty International’s Irish Section.)

The third RSF prize for 2003 was awarded to the Moroccan journalist and editor of Demain magazine, Ali Lmrabet, while he was “serving a three-year jail sentence, in part for publishing cartoons critical of King Mohammed VI”. However, while Lmrabet was sentenced in May that year he was released from prison one month after he received the RSF award (which he obtained in December 2003). Here it is perhaps relevant to note that he is presently a member of the Moroccan Association for Human Rights, although he does not appear to hold any leadership role. This is significant because this association is a member of a broader network known as the International Federation for Human Rights – a group whose work is supported by Rights and Democracy, the Westminster Foundation for Democracy, the Ford Foundation, and the Heinrich Boll Foundation.

Promoting ‘Democracy’ in Algeria, China, and Mexico

Three RSF awards were distributed in 2004. The first recipient of the RSF prize was Algerian journalist Hafnaoui Ghoul, who at the time was a correspondent for the daily paper El Youm and was head of the regional office of the Algerian Human Rights League (LADDH). Ghoul’s affiliation to the latter group is noteworthy because LADDH received their first grant from the NED in 2002, and then received further NED grants in both 2004 and 2005.

The second person to receive a RSF award in 2004 was the “former Beijing University philosophy teacher Liu Xiaobo, who heads the Independent Writers’ Association”. At the time of receiving the award Xiaobo was also the chair of the Independent Chinese PEN Center (ICPC), whose members include two members of the editorial board of the NED-funded magazine, Beijing Spring, Kuide Chen and Zheng Yi. It is also significant that Louisa Coan Greve (who is the senior program officer for Asia for the NED) congratulated Xiaobo on receiving his RSF prize, and noted that the award “also honors the ICPC itself, and NED is gratified and humbled to be a supporter of those efforts.” [5]

Finally, the third winner of the RSF’s 2004 award was the weekly newspaper Zeta – a Mexican paper which was cofounded by the 1998 RSF award nominiee J. Jesus Blancornelas. Blancornelas is currently Zeta’s editor in chief, and his previous nomination for the RSF prize is no accident, as throughout his career he has been showered with numerous journalism awards, the earliest of which appears to be the Committee to Protect Journalists International Press Freedom Award which he received in 1995. Zeta appears to have quite an affinity with the Committee to Protect Journalists, because in 2007, Zeta’s director, Navarro Bello, was also awarded the Committee to Protect Journalists International Press Freedom Award.

A Helping Hand for Somali, Afghanistan, and China

In 2005, Omar Faruk Osman received the RSF award on behalf of National Union of Somali Journalists (NUSOJ). This is significant because in 2002 Osman was elected as the secretary-general of the Somali Journalists Network (SOJON), which under his guidance was transformed into NUSOJ. This group is linked to the NED in a number of ways. In 2005 they obtained a grant from the NED to train journalists and “nominate journalists as National Press Freedom Protectors to monitor free press abuses”, while in the same year the International Federation of Journalists received a separate grant from the NED to work with them to organize a journalism conference. More recently, in 2006, Osman “was chosen to be a member of the international jury of the RSF Press Freedom Award”.

Other winners of the RSF’s 2005 Fondation de France Press Freedom Award include the Afghanistan-based Tolo TV (which was launched in 2004 with starter funds provided by USAID, and is reported to be the “most popular station in Kabul” boasting of a “81 percent share of the market”), and New York Times contributor, Zhao Yan.

Zhao Yan is a journalist who worked for China Reform Magazine (from 2002 to March 2004), and has also written for the NED-funded Human Rights in China. Yan stopped working for the China Reform Magazine in March 2004 and “the magazine was subsequently shut down by the government in December 2004”. However, just before the magazine closed down Yan was arrested by the Chinese government for allegedly disclosing state secrets, and then kept in prison until September 2007.

Note that the China Reform Magazine is linked, albeit tenuously, to a NED-supported organization through Professor Tiejun Wen, who is based at the Renmin University of China and was formerly the editor-in-chief for China Reform Magazine. The NED link arises through Professor Wen’s employment as the chief-economist of the China Macroeconomics Network, where he is also a member of their expert group of “more than 130 renowned Chinese macroeconomists” known as The Macrochina Economists 100. It is significant that three other members of this elite group of macroeconomists currently work for the Beijing-based Unirule Institute of Economics – an organization that has received four grants from the NED (which were channelled via the Center for International Private Enterprise in 1996, 1997, 1998, 1999): these three macroeconomists are the Unirule’s president and co-founder Mao Yushi, their director Sheng Hong, and the Institute’s director-general Zhang Shuguang. [6]

Democracy for Four: Burma, Cuba, Russian, the and Democratic Republic of Congo

In 2006 there were four RSF laureates, the Burmese journalist U Win Tin, the Cuban writer Guillermo Farinas Hernandez, the newspaper Novaya Gazeta (Russia), and the group Journaliste En Danger (Democratic Republic of Congo).

U Win Tin, a former member of the central executive committee of the National League for Democracy (where he acted as their secretary), and a close friend of former RSF awardee San San Nweh, received the 2006 RSF press freedom prize. He has been in prison since 1989 because of his affiliation to Burma’s main opposition party, and while San San Nweh was released from prison in 2001, he still languishes behind bars today. As mentioned previously, in 2001 the World Association of Newspapers awarded U Win Tin its annual press freedom prize.

Another recipient of RSF’s 2006 award was the Cuban cyber-dissident Guillermo Farinas Hernandez, who heads the small Cubanacán Press news agency. As before, RSF support of Cuban dissidents is hardly surprising given the financial support they receive from the NED-funded Center for a Free Cuba, thus it is also not so astonishing that the NED-funded CubaNet media project would publish Guillermo’s work.

The Russian biweekly newspaper Novaya Gazeta is now most famous for formerly being home to Anna Politkovskaya (the journalist who was murdered in October 2006), a journalist whose work was recently recognized by the NED who awarded her one of their 2007 Democracy Awards. [7] In addition, in September 2007 Dmitry Muratov, the editor-in-chief of Novaya Gazeta, was given the Committee to Protect Journalists International Press Freedom Award.

RSF’s “partner organization” Journaliste En Danger (JED), is a member of the IFEX network, was founded in 1997, and is headed by journalists Donat M’Baya Tshimanga and Tshivis Tshivuadi. In what might be considered a conflict of interest, Tshimanga – who is presently JED’s president – also serves on the RSF’s international jury for their Press Freedom Award (and has done so since at least 2002). Also in 2004, Tshivuadi, who is the secretary general of JED, attended an inter-regional workshop that was convened by the NED-linked Panos Institute. [8]

Ending Media Interference Now

It is very dangerous when press freedom organizations get themselves politically compromised by accepting payment from any government. It is really vital that all such organizations are truly independent.” UK National Union of Journalists

While this article had not demonstrated that RSF receives funding from any government, it has shown how RSF has received funding from the Congressionally funded NED, and it has illustrated how RSF’s work is highly integrated with that of the ‘democracy promoting’ community, much of which is linked to the activities of the NED. Whether RSF is being manipulated to serve as a useful tool of the ‘democracy promoters’, or whether it is itself guiding the media-related priorities of the global ‘democratic’ community is beside the point. What is certain is that RSF’s activities are intimately entwined with those of the NED. The revelations in this article alone therefore provide more than enough reasons for disbanding RSF immediately. However, this is unlikely to happen in the near future given the useful role that RSF currently provides for elite interests determined on promoting low-intensity neoliberal forms of democracy globally.

Undoubtedly future studies will furnish further details concerning RSF’s less than noble ‘democratic’ liaisons, but the question to ask is, will this be enough to close it down permanently, or to even delegitimize their work in the corporate media? Unfortunately, it is all too obvious that such information, without determined action (in the form of grassroots activism) to back it up, will probably not affect the conduct of RSF’s work one iota. This can explained to a large extent by the bipartisan nature (but nonetheless highly political and regressive work) of most ‘democracy promoting’ efforts, which acts to shield their work from critical enquiry. We only have to look to the work of the core NED grantee, the AFL-CIO, to see that ongoing critical reports filed over the past few decades [27] – that have comprehensively documented the AFL-CIO’s involvement in implementing the US’s antidemocratic foreign policies – have had little visible effect on their practices. Indeed, a number of unionists and other activists joined together in the Worker to Worker Solidarity Committee (www.workertoworker.net) have been continuing to campaign to get the AFL-CIO to break any ties it has with the NED. To date, they have been unsuccessful, even though getting the California AFL-CIO State Convention – one-sixth of the entire membership at the time – to unanimously repudiate the AFL-CIO foreign policy program in 2004. At the 2005 National AFL-CIO Convention in Chicago, the AFL-CIO leadership first changed the California resolution to praising their Solidarity Center’s work, and then actively refused to allow anyone to speak on the convention floor in favour of the actual California resolution condemning AFL-CIO foreign policy.

On a more positive note, ideally, the results of this paper will help initiate further critical inquiries into the democracy manipulators colonization of journalism organizations. Yet it is surely an indictment of media scholars and journalists that similar studies have not been conducted years ago. That said, perhaps this judgement is overly harsh, as ignorance concerning antidemocratic funding seems to be a problem of progressive groups’ more generally. Indeed, progressive activists’ seem to have become so fixated on critiquing their ideological opponents that they have neglected to watch the right-ward slide of their would-be-allies. This tactical lapse appears to have left democratic media organizations open to the insidious cooptive assaults waged by those intent on promoting a polyarchal public sphere.

One way to counter the democracy manipulators cynical use of journalism against democracy is for progressive groups to thoroughly investigate the activities of each and every media group working to strengthen the public sphere. This would be a simple project if journalists and media scholars across the world critically examined the work of their local journalism organizations. In this way, a global database might be built up which would enable progressive scholars, activists, and journalists, to lift the rhetorical veil that has so far shielded many media groups’ from criticism. Completion of such studies will then enable keen media reformers to support (and where necessary create new) truly participatory journalism organizations that can effectively challenge the corporate medias’ global hegemony.

 

[Michael Barker is a doctoral candidate at Griffith University, Australia. He can be reached at Michael.J.Barker [at] griffith.edu.au. All four parts of this article and some of his other recent articles can be found right here.[

 

Endnotes

[1] By the 1990s Germany’s Stiftungen or party foundations, “had resident representatives in more than 100 countries and field offices in some of them for well over 30 years. Between 1962 and 1997 they handled in total over DM4.5 billion reaching around DM290 million annually by the 1990s. Although in the period before 1990 it is debatable how much can be called democracy support rather than activities primarily intended to meet other purposes  In Pinto-Duschinsky’s words they were ‘powerful instruments not only for promoting democracy, but also for furthering German interests and contacts’.” Stefan Mair, Germany’s Stiftungen and Democracy Assistance: Comparative Advantages, New Challenges, In: Peter J. Burnell (ed.) Democracy assistance: International Co-operation for Democratization (London, Frank Cass: 2000), pp.128-149.

Heinrich Boll representative, Sascha Müller-Kraenner, was also a signatory to a recent letter (dated November 11, 2004) which was sent by the NED to Venezuela’s president Hugo Chavez to urge him “to reconsider the prosecution of the leadership of Sumate, as well as the proposal to criminalize democracy assistance from abroad”. Sumate is the Venezuelan group that received assistance from the NED to facilitate the unsuccessful ouster of Chavez in 2002.

[2] Another recipient of the Committee to Protect Journalists’ International Press Freedom Award in 2000 was Steven Gan who at the time was the co-founder and editor of the online publication Malaysiakini, a publication which was launched in 1999 by the Southeast Asian Press Alliance (a group that since their founding in 1999 has received annual grants from the NED to support their work in Malaysia).

[3] Also see Tom Barry, ‘The New Crusade of the Democratic Globalists’, International Relations Center, August 3, 2005; Other NCHR leaders in the early 1980s included Father Antoine Adrien, Anthony Cardinal Bevilacqua, Ira Gollobin, Vernon Jordan, Rev. Benjamin Hooks, Rep. Shirley Chisholm, and Bishop Paul Moore.

[4] In 2006 Geoffrey Nyaro published the book Against the Grain: Memoirs of a Zimbabwean Newsman, and in 2006 he also attended the 7th International Conference on North Korean Human Rights and Refugees – a conference that was also attended by the NED’s president Carl Gershman.

[5] http://www.cicus.org/news/newsdetail.php?id=3514 Accessed December 2006.

[6] The Unirule Institute president, Mao Yushi, while based at the Unirule Institute between 1996 and 1997 was also an executive officer for the NED-linked Chinese Economists Society, and “[i]n November 2004, Mao was elected by the International Business Review as one of the ten most influential economists in China”. Other well-known ‘democratic’ funders of Unirule’s work include the major liberal philanthropist the Ford Foundation, the Institute for International Economics (whose most ‘democratic’ directors are David Rockefeller and George Soros), “many foreign embassies in Beijing”, and “international public institutions, such as World Bank, International Monetary Fund, Asian Development Bank and African Development Bank”. For further analysis of the Unirule Institute’s ‘democratic’ ties see, Michael Barker, Promoting a Low Intensity Public Sphere: American Led Efforts to Promote a ‘Democratic Media’ Environment in China. A paper to presented at the China Media Centre Conference (Brisbane, Australia: Creative Industries Precinct, 5-6 July 2007).

[7] Novaya Gazeta: “The privately-owned newspaper in which the staff holds 51% of the shares, saw two political figures take over 49% of its capital in June 2006. They were the former Soviet president and originator of glasnost (openness), Mikhail Gorbachev, and Alexander Lebedev, wealthy businessman and member of the Duma.”

[8] The Panos Institute received one grant from the NED in 1997, while more recently in September 2007, the NED’s “Center for International Media Assistance (CIMA) and Panos London launched the Panos Institute’s report entitled At the Heart of Change: The Role of Communication in Sustainable Development.”

Russia Shows USAID the Door

19 September, 2012

http://rt.com/

Relief supply from US Agency for International Development (USAID). (AFP Photo/Sergent Andres Alcaraz)

Relief supply from US Agency for International Development (USAID). (AFP Photo/Sergent Andres Alcaraz)

The United States Agency for International Development (USAID) has announced it will close its offices in Russia.

After 20 years of working in Russia, USAID officials said they were informed by the Russian government that their services were no longer required.

According to the Foreign Ministry, USAID was attempting to manipulate the election processes in the country.

“The character of the agency’s work…did not always comply with the declared aims of cooperation in bilateral humanitarian cooperation,” the Foreign Ministry said on its website. “We are talking about issuing grants in an attempt to affect the course of the political processes in the country, including elections at different levels and institutions in civil society.”

Russian civil society has become fully mature, the Foreign Ministry said, and did not need any “external direction.” Moscow is read to work with USAID in third-party countries, it said.

In an interview to Kommersant, Dmitry Peskov, President Putin’s press-secretary, suggested that the US agency was not abiding by the rules regulating their work with NGOs.

“As all foreign agencies that provide financial support for Russian NGOs, USAID should abide by Russia’s legal regulations,” Peskov said. “As long as the Americans abide by these norms, we obviously couldn’t make a decision to terminate their activities on Russian territory.”

Moscow‘s decision to halt USAID programs comes after Putin in July signed legislation that requires nongovernmental organizations that receive funds from abroad to register as “foreign agents.”

The law requires that Russian-based NGOs provide information as to how funds received from abroad are being used in Russia.

The United States has denied that USAID programs are aimed at interfering in Russia’s domestic affairs.

US State Department Spokeswoman Victoria Nuland announced the termination of USAID’s operations in Russia on Tuesday. The Kremlin notified US officials they have until October 1 to close the mission.

Washington began its USAID operations in Moscow following the unexpected collapse of the Soviet Union. At that time, Russia was a basket case, dependent on IMF loan transfusions just to keep its head above water. USAID spent more than $2.6 billion in Russia on various projects, like cleaning up the environment and fighting against infectious diseases.

Russia’s domestic situation began to turn around, however, when the presidency passed from Boris Yeltsin to Vladimir Putin. Today, Russia has not only returned its debts, but is now a lender of last resort for countries hammered by the 2008 financial crisis.

Although Russia’s reversal of fortunes is often explained by its vast natural resources, political will also played a significant role in the progress.

Since Russia no longer sees itself as a charity case, USAID activities were increasingly viewed as not only redundant, but even a little humiliating.

Aside from the growing irrelevance of such foreign-sponsored activities, there was the nagging suspicion inside Russia that these agencies served as fronts for purely political motives.

This year, for example, USAID was allotted $50 million to finance its Russia activities. Approximately 60 per cent of the budget was to be used for promoting democracy and human rights. This represents a dramatic increase compared with the former Bush administration.