Archives

Tagged ‘Journalism‘

Usefully Dumb and Usefully Dumber: Naomi Klein and Glenn Greenwald

The Rancid Honeytrap

October 23, 2016

By Tarzie

 

podestaemails

I can’t think of anyone more qualified to hold forth on the Proper Way to Oppose The Ruling Class than wealthy clerks who work for oligarchs. So we who agonize over how to end capitalism while respecting the privacy rights of people who topple governments and spread fascism should be very grateful that ruling class fascism enablers George Soros and Pierre Omidyar kindly put their respective administrative assistants, Naomi Klein and Glenn Greenwald, at liberty to commingle their brands on whether or not disclosure of John Podesta’s emails is a step too far. Spoiler alert: The answer from both is yes.

What is power, wonders Klein. Who gets to decide when it trumps privacy? Am I powerful? Are you? Isn’t the Podesta hack the kind of thing Snowden was protecting us from? I am reminded of the right-wing harassment of climate change activists. Assange seems personally and politically motivated. He doesn’t care how the stakes for this election are so very high. I know a war resister who’s living in a church in Vancouver. He wants a pardon. He’s not aiming to destroy anything. Unlike Assange, he’s principled.

Well, you know, says Glenn, Snowden said that actually trying to change things directly is sociopathic and narcissistic, regardless of how abhorrent those things are. Which is why he handed his documents off to me for curation. So that people could know only the things I think they should know and talk about them. I think Assange is alone now in thinking there is a better way than this for handling leaks. He’s been shut inside that embassy for years and clearly it’s driving him insane.

And so on.

When do these people agonize in the same proportion over Empire’s “collateral damage” as they do over largely hypothetical imperial functionaries who are injured or embarrassed by an attack on power? Where is their handwringing over the nazis Soros and Omidyar helped bring to power in Ukraine?

Fucking Klein shilled for empire’s terrorist proxies in Libya. The “tide of history” she called them. Clearly her awesomely nuanced view of privacy and power does not afford protection from knife rape to an official enemy’s anus; nor, seemingly does a Honduran indigenous activist’s brain enjoy protection from death squad bullets. At least not enough to place the person responsible for these violations outside contention for the presidency in an election with the highest stakes ever. For all her revoltingly stupid blather about privacy, Klein’s concerns are clearly partisan. The leaks are hurting Hillary who, like her, is on the Soros payroll.

I won’t dignify this swamp by further wallowing in it. Trust that Greenwald and Klein continue to make complete asses of people who think that the Celebrity Left’s main purpose is something more lofty than containment and discipline, or that riff raff like Soros and Omidyar are their patrons for any other reason. This is a matter of simple fucking common sense. It’s sickening that it’s still subject to debate.

klein-twitter-screen-shot-2016-10-23-at-6-33-42-am

 

Preventing Discursive Monoculture

Public Good Project

by Jay Taber

Rebranding Productivism

Image: Rebranding productivism in mainstream media via philanthropy and funded groups [Further reading : Building Acquiescence for the Commodification of the Commons Under the Banner of a “New Economy”]

Sometimes I think IC Magazine readers fail to understand what is at stake in providing an Indigenous News Fund that would allow IC to remain independent from the aristocratic derivatives that have polluted the infosphere over the last decade. The transfer of wealth from public to private spheres in this century has ushered in an era of competing aspects of fascism worldwide–one secular, and one religious. The capture of media, academia, and civil society through aristocratic derivatives indicates a future of diminishing consciousness; docile NGOs on the aristocratic payroll help to consolidate fascism.

m media

Fascism, a rationalization of theft through the use of force, is what enables modern states to justify taking what belongs to indigenous nations. Dressing it up as conservation or so-called humanitarian interventions does not change the essential character of ethnic cleansing, apartheid and cultural genocide carried out by UN agencies and member states. Displacing indigenous peoples, dispossessing them of their property, and disconnecting them from their cultural roots has unfortunately been aided and abetted by aristocratic-funded NGOs.

illusion of choice

IC Magazine
is the only indigenous news platform that has covered these life-threatening developments; the journalistic alliance between IC and the Center for World Indigenous Studies makes IC uniquely suited to address them in an intelligent manner. Preventing violence against indigenous communities requires serious investigative journalism and intelligent communication, not infantile fantasies about political power that most media and NGOs promote. Without the counter-narrative of IC, murder of indigenous activists and journalists can happen with impunity. Preventing ‘discursive monoculture’ is up to you.

+++

 

[Jay Thomas Taber (O’Neal) derives from the most prominent tribe in Irish history, nEoghan Ua Niall, the chief family in Northern Ireland between the 4th and the 17th centuries. Jay’s ancestors were some of the last great leaders of Gaelic Ireland. His grandmother’s grandfather’s grandfather emigrated from Belfast to South Carolina in 1768. Jay is an associate scholar of the Center for World Indigenous Studies, a correspondent to Forum for Global Exchange, and a contributing editor of Fourth World Journal. Since 1994, he has served as communications director at Public Good Project, a volunteer network of researchers, analysts and activists engaged in defending democracy. As a consultant, he has assisted indigenous peoples in the European Court of Human Rights and at the United Nations. Email: tbarj [at] yahoo.com Website: www.jaytaber.com]

Junk Food Journalism: Why Annabel Crabb’s Kitchen Cabinet Is Toxic

New Matilda

October 29, 2015

by Amy  McQuire

 

When Crabb breaks bread with the Morrisons and Macklins of the world she helps further marginalise the people being punished by their policies, writes Amy McQuire.

ABC journalist Annabel Crabb last night began her sickeningly sweet profile of former Immigration Minister and current Treasurer Scott Morrison like this: “People describe Scott Morrison as ambitious, hard-line, even arrogant. But I’ve also heard compassionate, devout and a rabid Tina Arena fan. Clearly the man requires some further investigation.”

Well, yes, he does require further investigation, but probably not on his infatuation with outdated popstars (no offence to Tina, of course).

Crabb has been hosting her cooking show Kitchen Cabinet for five seasons now, and no one has pulled her up on the fact it’s about as nutrient rich as the majority of her desserts. She fluffs her way through interviewing some of the most powerful people in Australia by coating their numerous acts of structural violence with sugar frosting, and expecting us to become so dizzy on sugar highs that we can’t process their numerous failures.

It’s akin to spending a life gorging on sweets and then finding out later you have diabetes. This insidious spread of propaganda, soft interviews with hard-line politicians who wield enormous power over the lives of the most vulnerable, is sold as a fun, light-hearted look into the lives of the people we elect. But this taxpayer-funded sycophantic date with power will end up making us all sick. It completely dumbs down debate and again re-ingrains the perception that politicians are just like us, while the people their policies hurt, aren’t. They are the others who don’t dine with famous journalists on television.

Morrison is only the most recent example of this sycophancy, and Crabb’s episode last night with the former Immigration Minister rightly raised the temperature of many.

It began with Crabb greeting Morrison at the door of his holiday home with roses.

“This is amazing; this is the first time I’ve been greeted with flowers, sort of like the Cabinet Bachelor or something!” Annabel exclaimed as both exchanged a series of Cheshire Cat grins at each other.

Crabb seemed to think we actually cared about why Morrison began cooking as he made his ‘scomosas’ and Sri Lankan curry, because apparently he had fallen in love with ‘Indian and Sri Lankan food’ while on a trip to the country as shadow minister. Obviously, he had not fallen similarly in love with the people, enough to show any semblance of compassion to those who still remain under persecution.

Crabb smiled intently, her eyes glistening, as Morrison told her since he became Social Services Minister and later Treasurer, he has a lot more free time. This is evidently because selling internationally condemned human rights abuses that have left deep scars of trauma on so many lives used to take up a lot of his free time. Now he can spend more of it with his family, while the victims of his policies wallow in detention centres in Nauru and Manus Island, living a life far removed from his own.

“I had quite a significant trip with Julie Bishop and Michael Keenan while we were in opposition… we were over there obviously working with the then Sri Lankan government in how we would be pursuing our policies with them… it was a really important trip, and we went and had this meal at this fairly dodgy restaurant… and it sort of said to me, wherever you went in Sri Lanka the food was fantastic,” Morrison says.

That trip was undertaken in 2013. Morrison used a press conference when he returned to justify his party’s hard-line policy to ‘stop the boats’, which would later help them win an election. He was adamant Sri Lankan boats wouldn’t cross Australian borders.

“They won’t cross our borders, they’ll be intercepted outside of our sea border and we’ll be arranging for their return to Sri Lanka.”

Only a few months later, while in government, the Immigration Minister was taken to the High Court after holding 157 Tamil asylum seekers, 37 of them children, on a customs ship for more than a month while he tried to deport them back to their country. At the same time, he continued his attempts to defame Human Rights Commission head Gillian Triggs who was spearheading an inquiry into children in detention.

This came at a time when Triggs told the media up to 128 children had self-harmed at Christmas Island over a 15-month period. Crabb didn’t ask about this. Instead she let it slide, because Morrison sure can cook a mean Sri Lankan curry! He even makes his own chapatis!

“What! You’re making your own chapatis?!! What a renaissance man you are!” Crabb exclaims.

Screen Shot 2015-10-29 at 3.01.25 pm

A renaissance man with a talent for locking up traumatised children.

Crabb wasn’t interested in that of course, because this show is about humanising Morrison, while the thousands of vulnerable asylum seekers who have been incarcerated for seeking refuge remain faceless and nameless, tucked behind bars thousands of kilometres so they become ‘others’, less than people.

Crabb asks Morrison about his demeanour while delivering ‘militaristic and impassive’ press conferences as Immigration Minister. She says “I’m interested because I can’t be the only person who watched you on the telly and thought, I wonder what it feels like to be that person?”

“You’re a human being like anyone else,” Morrison says. “The same things impact me that impacts anyone else.”

The only problem is – he isn’t. He is a man with a great deal of power who can perpetrate acts of structural violence that irrevocably change the lives of our most vulnerable with largely no sanction or accountability.

Crabb’s questioning, her curiosity about how Morrison must be feeling as he rolls out sociopathic border patrol policies and slanders people like Triggs shows that, as a journalist, her allegiances lie with propping up power rather than speaking truth to it.

I’m just wondering if she would ever think to ask that of an asylum seeker stuck in Nauru? Would she ask “I’m interested, because I’m not the only person who wonders, what it feels like to be that person?” Has she ever thought to ask that of those who are crying out for help, who are the victims of Morrison and his cronies? Would she cook a cake for them?

I’ve never liked the format of Kitchen Cabinet, but my disgust was heightened when in 2013, Crabb interviewed then Indigenous Affairs Minister Jenny Macklin, who coincidently also made a curry.

Macklin was a minister who continued the greatest human rights abuse in Indigenous affairs in modern history – the NT intervention, a policy which led to a quadrupling in self-harm and suicide rates, and a severe feeling of disempowerment. At the same time she tried to sell her government as one that wanted to ‘reset the relationship’ with Aboriginal and Torres Strait Islanders. During the Rudd and Gillard governments – the time Macklin served as minister – the gap in life expectancy widened, the employment gap widened, Aboriginal children were removed at exponential rates, and Australia continued to jail more black men, women, and children.

Of course, none of that mattered to Crabb, who was more excited about the contents of Macklin’s spice drawer. Macklin never gave interviews to Aboriginal media, who would question her on her complete failure and the devastating consequences of her government’s policies. In fact, she would often only talk to sympathetic media, like The Australian. She once walked out in a huff from an interview with one of my closest friends – Kamilaroi journalist Chris Munro, who as the National Indigenous Television’s political correspondent used one of only two interviews he was ever able to secure with her to grill her on why she wouldn’t deliver reparations to members of the Stolen Generations. He never received another interview.

Maybe he should have cooked up a dessert, but Munners, from my knowledge, isn’t a very good chef.

Jenny Macklin
Jenny Macklin

When Macklin left the Indigenous Affairs portfolio, The Australian’s Patricia Karvelas delivered a glowing but completely irrational portrait of her tenure, claiming she had brought along the left to completely ‘transform Indigenous affairs’. It was completely ridiculous, but was a style of reporting that is alive and well in Australia – and it’s in the same camp as Kitchen Cabinet. There is nothing new about this. They’re just different styles of propaganda.

Crabb has her own type of power. She is very well-paid as one of the ABC’s ‘top’ political analysists and is complicit in framing the very limited discourse we have around issues affecting our most vulnerable. Giving Morrison a platform to sell himself does nothing in uncovering the dark, damp underbelly of Parliament House, the places where cake quickly turns mouldy.

In interviews leading up to last night’s Kitchen Cabinet, Crabb seems to have anticipated a bit of backlash. Questioned by the Sydney Morning Herald about how some journalists may think her show comes across as soft, she said: “My view is that when you sit down with someone in a peaceful way, or when you go to someone’s house… you get something different… For my money, I think it adds something and gives a more rounded sense of who this person is.”

Crabb seems to have a fascination with ensuring we realise that politicians are people too. She wants to humanise them because she feels they have somehow been unfairly maligned. She told the Herald Sun: “In my experience, they’re far better motivated and nicer people than is widely believed.”

But Crabb fundamentally misses the point of journalism. It’s not about humanising those in power, it’s about humanising those who are let down by those in power. But perhaps it is symptomatic of a wider problem, the fact that our most famous journalists, with the greatest platforms, now have more in common with those they are supposed to challenge, rather than those who are being let down by a corrosive political system.

Crabb claims that this was never the intention of the programme, that it is supposed to be soft, but the fact is in a space that is so crowded with soft, unquestioning journalists who are a complete disservice to the public, this high profile format provides only more of the same. We trust those we think we know, and we unconsciously prejudice their opinions above those who are unfamiliar. Crabb is helping Australia wash down the lies of our nation’s politicians.

This is certainly the case in Indigenous affairs, where solutions that are more palatable to white journalists are privileged over the solutions put forward by Aboriginal people themselves. The black voices of those who tell white people what they want to hear are accepted by non-Indigenous journalists because it mirrors their own experiences. That’s why white politicians can get away with so many lies, and spread their neoliberal agenda insidiously through Aboriginal policy – because white journalists are blinkered and, for the most part, don’t realise they are. They are more more likely to trust those who are like them – and sadly those people are likely to be a white politician than a blackfella dealing with multiple forms of complex trauma trying to heal his or her community.

Screen Shot 2015-10-29 at 3.21.23 pm

The same can be said for Crabb and her ridiculous, sickening show. You can spice it up as much as you like, but the ingredients used to cook up Kitchen Cabinet are the same used in the majority of political journalism today. And until we start to realise that this is still largely propaganda, it will keep us, and our standard of political debate, dangerously unhealthy.

 

[A Darumbul woman from central Queensland, Amy McQuire is the former editor of the National Indigenous Times and Tracker magazine.]

Department of Public Information Enters Press Office Without Consent, UNCA Takes Photos: What Are the Rights of Journalists at the UN?

Department of Public Information Enters Press Office Without Consent, UNCA Takes Photos: What Are the Rights of Journalists at the UN?

“A week after Reuters and AFP filed complaints against Inner City Press for having called them lapdogs of UN officials, and a three days after the UN declined to provide a copy of the complaints, UN officials entered Inner City Press’ office at the UN without permission and took photographs.When Inner City Press, notified by another member of the Free UN Coalition for Access, arrived on the scene, the officials were inside its office, going through papers. In the hallway, the president of the UN Correspondents Association, Pamela Falk of CBS, took cell phone photographs.”

Free United Nations Coalition for Access

By Matthew Russell Lee

March 20, 2013

In a new low, the office of Inner City Press was entered by Department of Public Information (DPI) on March 18 without consent or notice, and photographers were taken. In fact, United Nations Coalition for Access (UNCA) President Pamela Falk was on the scene, taking her own photographs.

FLASHBACK: Full Disclosure: Buying Venezuela’s Press with US Tax Dollars

The US has been covertly funding opposition-aligned journalists in Venezuela, says Jeremy Bigwood.

Jeremy Bigwood is an investigative reporter whose work has appeared in American Journalism Review, The Village Voice, and several other publications. He covered Latin American conflicts from 1984 to 1994 as a photojournalist.

This article is reproduced, excluding endnotes, from NACLA Report on the Americas (September/October 2010). *Third World Resurgence No. 240/241, August-September 2010, pp 66-69

THE US State Department is secretly funnelling millions of dollars to Latin American journalists, according to documents obtained in June under the Freedom of Information Act (FOIA). The 20 documents released to this author – including grant proposals, awards, and quarterly reports – show that between 2007 and 2009, the State Department’s little-known Bureau of Democracy, Human Rights and Labour (state.gov/g/drl) channelled at least $4 million to journalists in Bolivia, Guatemala, Haiti, Nicaragua, and Venezuela, through the Pan American Development Foundation (PADF, padf.org), a Washington-based grant maker. The documents shed light on one small portion of the overall US effort to covertly fund journalists all over the world.

The records released thus far pertain only to one particular programme, called ‘Fostering Media Freedom in Venezuela’, for which the State Department gave PADF $700,000 for the period 2007-09. The programme provides journalism grants to unnamed individuals and sponsors journalism education programmes at four regional universities. In carrying out this project, PADF collaborated with Venezuelan media NGOs associated with the country’s political opposition, only two of whose names were not redacted from the declassified documents. It is unclear whether the programme has continued. If it has, and the State Department gave PADF the previously awarded amount, the US government will have spent almost $1.5 million on journalism development in Venezuela since 2007.

Both the State Department and PADF declined to comment for this article.

‘Fostering Media Freedom in Venezuela’ is just one small component of the US government’s covert funding of foreign news outlets and journalists. Not only the State Department but also the Department of Defence, the US Agency for International Development (USAID), the National Endowment for Democracy (NED), the Broadcasting Board of Governors (BBG), and the US Institute for Peace (USIP) all support ‘media development’ programmes in more than 70 countries. The US government spent $82 million in 2006 alone on global media initiatives (not counting money from the Pentagon, the CIA, or US embassies), according to a 2008 NED report.

These government entities fund hundreds of foreign non-governmental organisations (NGOs), journalists, policy makers, journalist associations, media outlets, training institutes, and academic journalism faculties. Grant sizes range from a few thousand dollars to millions. For some groups and individuals, the funding can come from more than one US government source and can be disbursed either directly from a US embassy or through intermediaries, which are usually US subcontractors or ‘independent international non-profit organisations’, like PADF.

By serving as an intermediary, PADF has until now hidden the State Department’s role in developing Venezuelan media – one of the political opposition’s most powerful weapons against President Hugo Ch vez and his Bolivarian movement. Neither the State Department, PADF, nor the Venezuelans whom they fund have disclosed the programme’s existence. Yet, as one document notes, the State Department’s own policies require ‘all publications’ that it funds to ‘acknowledge the support’. The provision was simply waived for PADF. ‘For the purposes of this award,’ the document reads, ‘ …the recipient is not required to publicly acknowledge the support of the US Department of State.’ The document does not explain how the programme’s purposes – which, among other things, include establishing professional norms in journalism – do not require PADF or its ‘subgrantees’ to acknowledge that they are funded by the US government.

Although $700,000 may not seem like a lot of money, the funds have been strategically designed to underwrite the best of Venezuela’s news media and recruit young journalists. The documents detail a series of grants doled out to unnamed individual journalists, including two kinds of grants ‘for innovative reporting and investigative reporting’, with the winning content disseminated online ‘and to selected independent media audiences’. We don’t know who won these grants, but we do know that they were substantial. One of them consisted of 10 one-year grants of $25,000 each. For many journalists, especially in Latin America, $25,000 a year is a high salary. PADF also holds ‘2 competitions, one per year, for a total of $20,000 in funding awarded to at least six entries’.

PADF’s Venezuela programme also supports journalism education, which is undertaken to produce investigative work ‘via innovative media technologies’. This grant supports ‘a series of trainings for local journalists focused on the basic and advanced skills of Internet-based reporting and investigative reporting’, aiming to engage ‘a wide range of Venezuelan media organisations and news outlets, including four university partners’. A quarterly report from January-March 2009 mentions courses at Andr‚s Bello Catholic University, the Metropolitan University, the Central University of Venezuela, and Santa Mar¡a University. PADF proposes targeting universities in the capital city of Caracas as well as regional campuses in ‘the Andes, Center East, Zulia and the Western region of the country’.

These initiatives have been undertaken with the collaboration of well-connected opposition NGOs that focus on media. Only one of the documents names any of these organisations – which was probably an oversight on the State Department’s part, since the recipients’ names and a lot of other information are excised in the rest of the documents. A 2007 document names Espacio P£blico (espaciopublico.org) and Instituto Prensa y Sociedad (ipys.org.ve) as recipients of ‘subgrants’. Neither of these organisations has disclosed its participation in the PADF Venezuela programme. On its website, Espacio P£blico describes itself as a ‘non-profit, non-governmental civil association that is independent and autonomous of political parties, religious institutions, international organisations or any government’ (emphasis added). The other ‘subgrantee’, the Venezuelan chapter of Instituto Prensa y Sociedad (IPyS-Ve), is a Peru-based journalism organisation funded by USAID and the NED. Both groups strongly criticise the Ch vez government for its alleged assault on free expression and other human rights in Venezuela.

The disclosure in July of these organisations’ collaboration with PADF led to calls in Venezuela for a public investigation, forcing Espacio P£blico and IPyS to issue statements on the matter. ‘In Venezuela, it is in no way a crime’ for NGOs to accept international financing, IPyS declared. The organisation denounced the revelations as the latest example in a series of ‘threats, slanders, and defamatory campaigns… put forward by [pro-Ch vez] political agents with absolute impunity’. This was little more than an attempt, IPyS emphasised, to paint the organisation and its allies as foreign agents of the US government. Espacio P£blico issued a similar statement from the National College of Journalists and the National Press Workers’ Union.

Neither statement addressed the real issue: the NGOs’ failure to disclose the US government’s funding of their activities. Moreover, the documents released thus far do not indicate that the Venezuelan journalists and students who participated in this programme were acting as direct ‘agents’ of the US government. Indeed, those who benefited from the PADF grants and education programmes may not have known that the State Department was funding them. And so far as we know, the State Department was not dictating editorial policy in Venezuela or providing its sponsored journalists with talking points. However, the NGOs that worked with PADF targeted their grants and training programmes at journalists who were disposed to pursue reporting that bolstered the US posture toward Venezuela – while never disclosing the source of their funding.

Traditionally, the leading ‘democracy promoter’ in Venezuela is USAID, followed by the NED, with about a third as much funding. In 2005 an FOIA request yielded documents showing that the two entities were underhandedly directing millions of dollars to Venezuelan opposition NGOs. At the time, USAID’s main intermediary was Development Alternatives Inc. (DAI), a Maryland-based contractor, along with smaller entities associated with the US government, including the National Democratic Institute, the International Republican Institute, and Freedom House. After these findings were published, DAI was forced to close its office in Caracas. With the USAID and NED covers blown wide open, the US government apparently sought new funding channels, at least one of which PADF has provided.

PADF’s main office is housed within the Organisation of American States (OAS), granting its officers privileged access to the big players in hemispheric affairs. Funded by various US government agencies and a few private sources – including Stanford Financial Group (recently under investigation for bad banking practices and its CIA connections) and ex-Cuban rum maker Bacardi – PADF has worked in Latin America and the Caribbean since 1962, generally focusing on economic development and disaster relief. Its mission statement, however, does leave open the possibility of getting into the ‘democracy promotion’ racket: The online mission statement says the organisation ’empowers disadvantaged people and communities’ not only ‘to achieve sustainable economic and social progress’ but also ‘to strengthen their … civil society’ (emphasis added). ‘Strengthening civil society’, like ‘promoting democracy’, is NGO-speak for meddling in another country’s politics, even promoting so-called regime change. As one of the documents notes, for example, PADF has worked in Cuba ‘with USAID and private funding to nurture the emergence of independent civil society and entrepreneurship and accelerate a democratic transition’ (emphasis added).

PADF emphasised its solid connections and years of experience in its bid to work as the State Department’s intermediary. In one grant proposal, the organisation described itself as ‘affiliated with the OAS’ and said it ‘operates independently of bureaucratic obstacles that could otherwise slow implementation and sub-grant approvals’. PADF added that it already had ‘over two years of experience working in Venezuela to strengthen local civil society groups working in close coordination with the local OAS office with an ongoing USAID/[Office of Transition Initiatives] grant’. It is ‘one of the few major international groups that has been able to provide significant cash grants and technical assistance to Venezuela NGOs’, the proposal said, adding: ‘To date we have provided over 10 grants to strengthen the institutional capacity of local groups that provides us with unique capability and experience to carry out the proposed… project.’

PADF furthermore advertised that it has access to many sources of cash flow: ‘In addition we can facilitate private sector cash and in-kind donations from both US and in-country donors to complement project resources, if and when needed. PADF’s partnerships with regional business and civil society associations and other regional groupings further enhance our capabilities. They provide for rapid access to international agencies, hemispheric leaders and networks of corporate donors and NGO partners.’ PADF even offered a novel way of evading the official Venezuelan exchange rate. ‘By using PADF’s new “bond swap” system to transfer funds to Venezuela,’ PADF noted, ‘we calculate that the additional local currency generated will be sufficient to meet all in-country expenses within the new US$ budget limit.’ In short, PADF offered its services as a dynamic money-laundering machine.

The revelations that the United States is funding journalism in Venezuela and elsewhere in the hemisphere come on the heels of a report released in May by the centre-right think tank FRIDE (fride.org), based in Madrid, which found that since 2002, the United States has funnelled an estimated $3 million to $6 million every year to ‘small projects with political parties and NGOs’ in Venezuela through an alphabet soup of shifting, intertwined channels. (The FRIDE report was removed from the group’s website soon after it was publicised in June.) Thus, the government support for media fits together with a larger, long-term US effort to strengthen its favoured political movement in Venezuela and elsewhere throughout the hemisphere in the era of Latin America’s ‘left turn’.

Today’s US media sponsorship has deep roots in the history of North American interventionism. Clandestine US funding of media in various countries was first exposed in the 1970s during two congressional investigations convened after the Watergate scandal. Media had by then played a critical role in several US interventions in Latin America, especially after the 1954 invasion of Guatemala and overthrow of President Jacobo Arbenz. During that formative operation, a radio station called La Voz de la Liberaci¢n broadcast messages denouncing Arbenz and cheerleading the invasion. It claimed to be Guatemalan but was in fact run by the CIA, airing from Honduras.

The ‘successful’ Guatemala operation quickly became a model emulated in subsequent interventions. As one CIA analyst put it in the 1980s: ‘The language, the arguments, and the techniques of the Arbenz episode were used in Cuba in the early 1960s, in Brazil in 1964, in the Dominican Republic in 1965, and in Chile in 1973.’ Over time, however, US propaganda became more sophisticated and more clandestine. Rather than produce and disseminate its own propaganda, the CIA funded private media companies and journalists, often providing them material to publish or broadcast. During the run-up to the 1973 coup that overthrew Chilean president Salvador Allende, for example, the CIA had established editorial control of El Mercurio, the country’s most prestigious newspaper, which ran constant articles and editorials against the Allende government and in favour of neoliberal economic policies.

As the research of Peter Kornbluh shows, the CIA in less than a year spent $1.95 million on El Mercurio, which was also funded by the ITT Corporation, the CIA’s main private collaborator in Chile. ‘Sustained by the covert funding,’ Kornbluh notes, ‘the Edwards media empire [which owned the paper] became one of the most prominent actors in the downfall of Chilean democracy. Far from being a news outlet, El Mercurio positioned itself as a bullhorn of organised agitation against the government.’ The newspaper was essential, even decisive, in setting the stage for the coup, as the CIA itself recognised. When asked in 2008 if the CIA still funds foreign journalists, agency spokesman Paul Gimigliano said, ‘The CIA does not, as a matter of course, publicly deny or confirm these kinds of allegations.’

After the congressional investigations in the 1970s, the burden of funding overseas media shifted to entities like USAID and the NED, the latter described by the New York Times as ‘a quasi-governmental foundation created by the Reagan Administration in 1983 to channel millions of Federal dollars into anti-Communist private diplomacy’. One of the NED’s first major projects was supporting La Prensa, a major pro-US newspaper in Nicaragua previously funded by the CIA. The NED began funding the paper in 1984 with a grant of two years for $150,000 through a Washington cutout called PRODEMCA.

By early 1987, NED delegations were openly visiting La Prensa. During the 1990 presidential campaign, NED provided the newspaper with at least $1 million, with much of the funding being funnelled through Venezuelan and Costa Rican pass-throughs. Thanks in part to this and other US democracy promotion initiatives, the pro-US candidate Violeta Chamorro – whose family owned La Prensa – was elected president in 1990.

Domestic manipulation

The US government’s use of news media to achieve political outcomes is not limited to efforts abroad. In January 2005 a series of reports revealed that various government agencies had doled out money to at least three US columnists who supported the Bush administration’s social policies, including the No Child Left Behind law and the Healthy Marriage Initiative. And in 2008, the New York Times revealed that the Pentagon had hired more than 75 retired military officers to appear on network and cable news shows to promote the Iraq war.

‘Records and interviews,’ the Times wrote, ‘show how the Bush administration has used its control over access and information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse – an instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks.’ To date, none of the networks that featured these undisclosed Bush administration publicists – ABC, CBS, NBC, MSNBC, CNN, and Fox – have mentioned the Times story, which won a Pulitzer Prize.

Although these commentators failed to disclose their arrangements with the US government, they at least presented themselves as editorialists. Yet perhaps the worst recent example of the US government’s meddling in news media anywhere involved Florida-based ‘reporters’ who covered Cuba, US-Cuban relations, and the Cuban American community. The story was first publicised in September 2006, when the Miami Herald reported that at least 10 South Florida journalists, including three staffers at the Herald’s Spanish-language sister paper, El Nuevo Herald, had been moonlighting for Radio and TV Mart¡, the Miami-based government broadcaster that targets Cuba with US propaganda. New documents released in response to an FOIA request and made public in June show that a handful of these journalists were working for the government while producing unerringly hostile coverage of five Cubans convicted of espionage in 2001. The lawyers for the Cuban Five, as they are known, tried unsuccessfully to have the trial moved out of Miami, where the unsequestered jury was likely to be exposed to the prejudicial coverage.

At a time when US journalism is widely acknowledged to be in decline – with thousands of people laid off from the industry since 2008 – it is ironic that the government has seen fit to pump millions of tax dollars into developing the profession elsewhere, even as calls for a government ‘bailout’ of domestic journalism are ignored or ridiculed as socialistic. Another irony is that undisclosed foreign state support for ostensibly independent reporting violates basic principles of journalism’s professional integrity, yet much of the US funding has been undertaken in the name of fostering professionalism and inculcating journalistic standards.

Reporters in Venezuela and elsewhere in the region can and should hold their governments to account. But they should be wary of grants and seminars administered through US-connected NGOs, since covert funding may in some cases cause unwitting recipients to break their countries’ laws. In the end, US officials will have to ask themselves if all this covert funding is really going to successfully help the opposition and ‘promote democracy’ – or whether it will simply backfire and reveal how in practice, Obama’s stated vision of hemispheric relations as guided by ‘mutual respect and common interests and shared values’ is little more than lip service.



 

%d bloggers like this: