blog

The Leaders of the March Lied to Indigenous Grassroots | Especial – Los Dirigentes de la Marcha Mintieron a los In dígenas de Base

Google Translate (English Google translation below the original article in Spanish)

Los dirigentes de la marcha mintieron a los indígenas de base

Especial

2011-11-25

Las comunidades desconocieron a los dirigentes Adolfo Chávez, Pedro Nuni y Fernando Vargas. Revelaron que ellos dijeron que el presidente Morales no los quiso recibir en el Palacio de Gobierno para dialogar, entre otras mentiras.

Los dirigentes que representaron a los originarios del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (Tipnis), en la denominada VIII Gran Marcha Indígena, sólo desinformaron a las bases y velaron por sus propios intereses, por lo que ahora son desconocidos en sus regiones, afirmaron ayer, en declaraciones separadas, representantes de organizaciones sociales y corregidores del departamento del Beni.

Las declaraciones de los indígenas fueron vertidas durante una reunión que tuvieron con el presidente Evo Morales. En el encuentro reiteraron su pedido de realizar la carretera Villa Tunari-San Ignacio de Moxos.

“Los dirigentes nos dicen allá (en Beni) que el Gobierno es un cochino, que no sirve para nada, que no es un gobierno para ellos, para los dirigentes, y eso nos duele, que vayan con mentiras, que nos mientan”, señaló la presidenta del Club de Madres de la Comunidad Río Sécure, Clara Gutiérrez.

Aseguró que dichos dirigentes “siguen diciendo mentiras. Por eso ya no queremos creerles, ya no queremos que los dirigentes nos manejen; queremos despertar”.

Por su parte, el corregidor de la comunidad San Ignacio de la Curva, Ilario Canchi Credo, lamentó que los dirigentes indígenas no quieran el progreso de las comunidades y sólo busquen figurar ante los medios de información masiva

“Todo el tiempo los dirigentes nos dicen ‘que no haya carretera, que no haya carretera’. Nos están quitando el derecho de que tengamos carretera, porque ellos no viven en nuestras comunidades, viven en las ciudades. Ellos utilizan a la prensa, a los medios de comunicación para figurar. Dicen que tenemos desarrollo cuando no tenemos nada”, manifestó.

Llegada a La Paz

Los dirigentes indígenas llegaron a la ciudad de La Paz el 19 de octubre para dialogar con el presidente Evo Morales luego de 65 días de caminata.

Sin embargo, la reunión se dilató más de tres días debido a que los indígenas solicitaron insistentemente que la reunión se realice en instalaciones del Palacio de Gobierno, se negaron a reunirse en la Vicepresidencia, y la dirigencia marchista pidió algunos elementos como una pantalla gigante en la plaza Murillo —donde se instaló por días una vigilia indígena— para que se vea el diálogo, hecho que no era posible de atender.

Sin embargo, según Gutiérrez y el primer cacique de la comunidad de Natividad, Armando Nolvandi, los dirigentes decían que era el Presidente el que no los quería recibir para dialogar.

“Había sido mentira lo de aquellos dirigentes dijeron del Presidente (Morales), que no quería estar con nosotros, la gente indígena. Mire cómo ellos hablan, mire cómo ellos lo distorsionan”, dijo Nolvandi.

En ese sentido, los más de 30 representantes de las comunidades del Tipnis coincidieron en desconocer a los dirigentes indígenas como Pedro Nuni, Adolfo Chávez y Fernando Vargas.

También pidieron a esos dirigentes rendir cuentas económicas sobre las actividades con la madera y otros recursos provenientes directamente del Tipnis.

VOTO RESOLUTIVO

Varias organizaciones sociales y representantes de las comunidades del Tipnis realizaron un voto resolutivo que señala en sus puntos más importantes:

En reunión de coordinación de corregidores indígenas originarios de tres territorios, Tipnis, TIM y TIMI, organizaciones sociales, instituciones vivas de la provincia Moxos, realizada en fecha 23 de noviembre de 2011 en los salones de la Escuela de Música del municipio de San Ignacio de Moxos, determinamos lo siguiente:

1: Trasladarnos a la ciudad de La Paz a reunirnos con el señor Presidente en el Palacio de Gobierno, nosotros, los Corregidores y las bases de nuestras comunidades Tipnis, TIM y TIMI, y las autoridades de la provincia Moxos

2: Solicitamos al señor Presidente gestionar de manera inmediata la modificación de los párrafos de la ley en la que se prohíbe la construcción de la carretera y declara intangible el territorio del Tipnis. Modificar para que permita la construcción de la carretera entre Isinuta y Monte Grande (tramo II), y que permita que trabajemos nuestras tierras que están dentro del territorio Tipnis. Modificar el término de intangibilidad.

3: No permitiremos más el avasallamiento de Justa Cabrera y Adolfo Chávez, estamos viendo por la tele que estas personas, sin conocernos, están hablando a nuestro nombre, nosotros no los hemos elegido para que nos representen y peor aún no los conocemos. Estas personas no conocen nuestro territorio y pedimos al señor Presidente que de ahora en adelante nos consulte a nosotros, que somos los dueños del Tipnis, para decidir qué hacer con nuestro territorio. Pedimos a Fernando Vargas, Pedro Nuni, los dirigentes de la Subcentral Sécure Tipnis y al presidente de la Cepib y de la CPMB que, antes de hablar a la opinión pública sobre el Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure, bajen a nuestras comunidades a rendir cuentas económicas, venta de madera y otros, también sobre las acciones actuales. Asimismo, para consensuar las posiciones que se deben plantear de manera consensuada para que planteen cualquier posición a nombre de nuestros pueblos indígenas.

4. Pedimos a los señores de la prensa que nos visiten en el Tipnis y nos pregunten si queremos o no la carretera, no les den cobertura a esos dirigentes que no nos representan y que viven en las ciudades, que nos engañan, nos hacen firmar documentos que ni sabemos de qué se trata.

7. Rechazamos las declaraciones mal intencionadas de esos dirigentes de Santa Cruz, donde indican que los que quieren carretera son solamente los cocaleros y los gremialistas de San Ignacio. Dirigentes, no confundan, nosotros no somos cocaleros ni gremiales, somos gente humilde que necesita el desarrollo de nuestros pueblos indígenas, pero si estas organizaciones nos apoyan para que nuestro territorio, nuestra provincia de Moxos, tenga desarrollo, bienvenido; pero aquellos que le niegan el derecho al progreso, esos siempre serán malditos para esta tierra y no tendrán perdón y nunca contarán con nuestro apoyo.

8. Brindar todo el apoyo al señor Presidente Constitucional del Estado Plurinacional de Bolivia para que proceda con la construcción de la mencionada carretera como elemento fundamental para el desarrollo de la provincia de Moxos y el departamento del Beni en general.

Ver más temas relacionados

Los dirigentes que representaron a los originarios del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (Tipnis), en la denominada VIII Gran Marcha Indígena, sólo desinformaron a las bases y

Más de 30 representantes de las comunidades del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (Tipnis) se reunieron ayer con el presidente Evo Morales para presentar un pedido común:

Esa marcha que hicieron todos estaba totalmente politizada, porque marchaba una hermana que yo tenía ahí y otro hermano. Mi hermana marchaba porque ella vive en Trinidad, (…) No sé quién le dio

Para salir al centro poblado más próximo, en este caso San Ignacio de Moxos, los indígenas benianos

Los corregidores de poblaciones del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (Tipnis) denunciaron ayer en la reunión que tuvieron con el presidente Evo Morales que continúa la

La ministra de Planificación del Desarrollo, Viviana Caro, señaló ayer que existen 12 oenegés que

La Asamblea Legislativa Plurinacional recibió ayer formalmente la solicitud de modificación de la Ley de Protección del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (Tipnis), que declara

The leaders of the march lied to indigenous grassroots
Special

Date: 25/11/2011

The unknown community leaders Adolfo Chavez, Pedro Nuni and Fernando Vargas. Revealed that they said that President Morales would not receive the Presidential Palace to discuss, among other lies.

The leaders who represented the Indian Territory and originating Isiboro Secure (Tipnis), the so-called Long March VIII Indigenous misled only to the bases and ensured their own interests, so that they are now strangers in their regions, said yesterday, in separate statements, representatives of social organizations and magistrates of the department of Beni.

The statements of the natives were made during a meeting he had with President Evo Morales. The meeting reiterated their request to make the road Villa Tunari-San Ignacio de Moxos.

“The leaders tell us there (in Beni) that the Government is a pig, which is good for nothing, which is not a government for themselves, leaders, and that hurts us, to be lies, we lie” said the president of the Mothers Club River Community Sécure, Clara Gutierrez.

He said that these leaders “are telling lies. Therefore we do not want to believe them, because leaders do not want us to handle, we want to wake up.”

For its part, the mayor of the San Ignacio de la Curva, Ilario Canchi Creed, lamented that the Indian leaders do not want the progress of communities and seek only appear to the mass media

“All the time the leaders tell us’ there is no road, no road.” They’re taking the right road that we have because they do not live in our communities, live in cities. They used the press, media to appear. They say that we develop when we have nothing, “he said.

Arrival in La Paz

Indigenous leaders came to the city of La Paz on October 19 for talks with President Evo Morales after 65 days of hiking.

However, the meeting took longer than three days because the Indians repeatedly requested that the meeting be held in facilities of the Government Palace, refused to meet in the vice presidency and the leadership walker asked some elements such as a giant screen Murillo Square where a vigil set up by Indian-days so you can see the dialogue, a fact that was not possible to attend.

However, according to Gutierrez and the first chief of the Nativity community, Armando Nolvandi, the leaders said it was the President who did not want to receive for dialogue.

“He was amazing what those leaders told the President (Morales), who would not be with us, the indigenous people. Look how they talk, look how they distort it,” said Nolvandi.

In that sense, more than 30 community representatives agreed Tipnis unaware of indigenous leaders like Pedro Nuni, Adolfo Chavez and Fernando Vargas.

They also called upon those leaders accountable economic activities on timber and other resources directly from the Tipnis.

RESOLUTE VOTE

Several social organizations and representatives of communities made a vow Tipnis resolution that states in its most important points:

In coordination meeting corregidores three original indigenous territories, Tipnis, TIM and TIMI, social organizations, institutions Moxos living in the province, held as of November 23, 2011 in the halls of the Music School in the municipality of San Ignacio de Moxos, we determined the following:

1: Transfer to the city of La Paz to meet with the President at the Palace of Government, we the Corregidores and the foundations of our communities Tipnis, TIM and TIMI, and the authorities of the province Moxos

2: We request the President to immediately manage the modification of the paragraphs of the law prohibiting the construction of the road and declared the territory of Tipnis intangible. Modified to allow the construction of the road between Isinuta and Monte Grande (section II), and allows us to work our lands are within the territory Tipnis. Modify the term of intangibility.

3: Do not allow any more the subjugation of Fair Cabrera and Adolfo Chavez, we are seeing on TV that these people, without knowing they are speaking on our behalf, we would not have chosen to represent us and do not know them worse. These people do not know our country and ask the President that from now on we will refer to us, that we own the Tipnis, to decide what to do with our territory. We ask Fernando Vargas, Pedro Nuni, the leaders of the Subcentral Sécure Tipnis and President of the CPMB Cepib and that, before talking to the public about Indigenous Territory and National Park Isiboro Secure, lower our communities to pay economic accounts, sale of timber and also on current actions. Also, to agree on the positions to be asked by consensus to raise any position on behalf of our peoples.

4. We ask the gentlemen of the press to visit us in the Tipnis and ask us whether we want the road, do not give coverage to those leaders who represent us and who live in cities, who deceive us, make us sign documents nor do we know what it is.

7. We reject the malicious statements of the leaders of Santa Cruz, where they want to indicate that road are only unions of coca growers and San Ignacio. Leaders, no mistake, we are not growers and unions, we are humble people who need to develop our indigenous people, but if these organizations that we support our country, our province Moxos, keep developing, welcome, but those who would deny the right to progress, these will always be cursed for this land and will not have forgiveness and never will have our support.

8. Provide full support to the President of the State of Bolivia to proceed with the construction of that road as a key to the development of the province of Moxos and the department of Beni in general.
See more topics

* Of the march leaders lied to indigenous grassroots

The leaders who represented the Indian Territory and originating Isiboro Secure (Tipnis), the so-called Long March VIII Indigenous misled only to the bases and

* Community members calling for the road

More than 30 representatives of the communities of Indian Territory and Isiboro Secure National Park (Tipnis) met yesterday with President Evo Morales to present a common request:

* Indigenous Tipnis revealed that the march was conceived to “overthrow the President”

This march was made by all totally politicized, because a sister going there and I had another brother. My sister was going because she lives in Trinidad, (…) I do not know who gave

* Bs spend 3,000 for community members to get to San Ignacio

To exit the nearest population center, in this case San Ignacio de Moxos, indigenous Beni

* Leaders Tipnis predation support the park

The magistrates of towns in the Indian Territory and Isiboro Secure National Park (Tipnis) reported yesterday in the meeting they had with President Evo Morales continues

* Planning reported that 12 oenegés operating in the reserve

The Minister for Development Planning, Viviana Caro, said yesterday that there are 12 oenegés

* Indigenous ALP Tipnis go to and ask to change the law

Plurinational Legislative Assembly yesterday received a formal application to amend the Law on the Protection of Indigenous Territory and Isiboro Secure (Tipnis), which states

http://www.cambio.bo/noticia.php?fecha=2011-11-25&idn=59115

Comments are closed.