Archives

Tagged ‘IRI‘

Soft Coups in Latin America: How Left-Liberal Alternative Media & Environmental NGOs Help the US in Bolivia & Ecuador

Chicago ALBA Solidarity

October 9, 2015

by Stansfield Smith

 

ALBA Chicago

The US now engineers “regime change” not so much by using the military, in part because of their military quagmires in the Middle East, in part because Obama has sought to give a new face and new credibility to the Empire after the damage it suffered during Bush years. The US relies on soft coups: media campaigns and mass demonstrations against “corruption,” for “human rights,” “democracy,” “freedom,” aimed at the target government. The US makes skillful use of Non-Governmental Organizations (NGOs) to carry out its plans, which often appeal to cherished liberal-left values and sentiments.  The leadership of these soft coups and color revolutions are made to seem just like us, with our liberal Western values. Overlooked or concealed are the actual political and economic plans the leaders of these movements will implement – first defeat the dictatorship and then all else will later fall into place.  As a result, many people opposed to US military interventionism are taken in, many often willingly.

Progressive Latin American governments are one target for soft coups engineered by the US.  The US seeks to overthrow democratically elected presidents through media campaigns of lies and half-truths, inciting social discontent, delegitimizing the government, provoking violence in the streets, economic disruptions and strikes.

For those opposed to all US intervention, particularly those of us living in the US, we are called upon to expose these new methods of soft coup interference. The standard practice involves the role of USAID, National Endowment for Democracy (NED), International Republican Institute (IRI), National Democratic Institute (NDI) in helping to finance NGOs to do their dirty work.  NGOs have become the humanitarian face of imperialist intervention.

Behind the rhetoric of “democracy promotion,” Washington aims to impose neoliberal regimes that open their markets to the US without conditions and align themselves with US foreign policy. While these goals are known by the leaders of the US backed “color revolutions,” they are not shared with, let alone accepted by their followers. When these takeovers do succeed, citizens soon rebel against the new policies imposed on them, but it is too late to turn back.

The US government has long sought to overthrow socialist Cuba and the anti-neoliberal and anti-imperialist ALBA governments of Venezuela, Ecuador and Bolivia, and re-establish neocolonial governments. In the cases of President Correa of Ecuador and Evo Morales of Bolivia, this goes back to before their first runs for presidency.  Green Left Weekly ran a series of articles on continuous US efforts to get rid of Correa, even before he came into office.[1] No serious article on the conflicts in Correa’s Ecuador can omit the ten year US effort inside Ecuador to get rid of Correa.

Any serious analysis of what is happening in a Third World country, whether a progressive one or not, must start with the role Western imperialism has played. Otherwise, the analysis does not clarify the causes of the problems, but just indirectly gives cover to US imperialism.

The work of Eva Golinger (until recently*) and Federico Fuentes of Green Left Weekly, are models of progressive intellectuals, defending the peoples and countries of Latin America. They have exposed the role of USAID and NED in corrupting particular indigenous groups in Bolivia and Ecuador: during Bolivia’s TIPNIS protests, with Pachakutik, Conaie and the Yasunidos in Ecuador. They have exposed the role of the US financed environmental NGOs in these countries, such as Fundacion Pachamama, Accion Ecologica, Amazon Watch. [* She now seems to have more in common with the liberal-left alternative media criticized  below. https://chicagoalbasolidarity.wordpress.com/2017/08/19/correcting-eva-golinger-on-venezuela/]

This does not mean some indigenous and environmental groups have legitimate concerns. The problem occurs when the US funds leaders of groups to manipulate their members in order to exacerbate the problem. In the 1980s, the US used the Miskito Indian groups in Nicaragua to foment armed conflict with the Sandinistas. This does not mean the Miskitos did not have legitimate grievances, they had, but these were manipulated by the US to further its goal of overthrowing the Sandinistas. Likewise, indigenous peoples in Ecuador and Bolivia have legitimate concerns about development projects in the TIPNIS or Yasuni, for instance, but are deliberately used by US agencies to foment rebellion against their governments.

Using indigenous and environmental groups to attack their governments is a key part of the US government’s anti-Correa and anti-Evo Morales campaign. Unfortunately, consciously or not, this campaign is furthered in various alternative media centers, and can be seen in UpsideDownWorld, NACLA, In These Times, ROAR, CommonDreams, Jacobin, WagingNonViolence, Alternet, MintPressNews, even Naomi Klein, and recently Real News Network.

Too often, when liberal-left alternative media [2] address Latin America, we find articles legitimizing the views of these same US influenced environmental NGOs and related indigenous groups. This media has to some extent become a transmission belt for US propaganda, as knowing or unknowing participants in soft coup operations against these countries.

We find these alternative media outlets voicing and even being mouthpieces for US connected indigenous organizations and environmental NGOs, defending their protests against Evo Morales and Rafael Correa. For instance, Upside Down World has criticized Evo over TIPNIS, discounted the 2010 coup against Correa as not being a coup (the same line as the US government), defended the rightwing protests against Correa, and objected to the closing of US backed NGOs.

Covering up US Interference in Bolivia

In NACLA Emily Achtenberg wrote over ten articles on the Bolivian TIPNIS highway conflict and barely mentioned the close coordination of the protest leaders with the US Embassy. This is not simply an oversight, it is a cover-up.

“It’s not the first time that Morales has accused protest movements—including the TIPNIS marchers—of links to outside forces (such as the U.S. Embassy and right-wing opposition groups) who are seeking to destabilize his government. Protest leaders view these allegations largely as a tactic to undermine their credibility and mobilize support for the government.”[3]

Achtenberg avoids presenting the evidence of US government interference, and instead points the finger at Evo Morales.

She goes further in another article:

“A few telephone calls [between the US Embassy in Bolivia and the protest leaders] hardly prove a conspiracy, and many familiar with WikiLeaks cables accept that Embassy personnel routinely maintain contact with diverse social sectors. Serious concerns have been raised about the government’s potential violation of privacy laws in obtaining telephone records without a court order” [4]

Exposing the US role in the march takes a back seat to repeating US concerns over the Bolivian government’s alleged violations of privacy laws.

Ben Dangl follows Achtenberg in similar apologetics for the US role in the TIPNIS protests in his article in Upside Down World, “The Politics of Pachamama: Natural Resource Extraction vs. Indigenous Rights and the Environment in Latin America.” [5]

Contrast this with an article by Nil Nikandrov defending Bolivian sovereignty:

“According to journalist and author Eva Golinger, USAID poured at least $85 million into destabilizing the regime in the country. Initially, the US hoped to achieve the desired result by entraining the separatists from the predominantly white Santa Cruz district. When the plan collapsed, USAID switched to courting the Indian communities with which the ecology-oriented NGOs started to get in touch a few years before. Disorienting accounts were fed to the Indians that the construction of an expressway across their region would leave the communities landless, and the Indian protest marches to the capital that followed ate away at the public standing of Morales. It transpired shortly that many of the marches including those staged by the TIPNIS group, had been coordinated by the US embassy. The job was done by embassy official Eliseo Abelo, a USAID curator for the Bolivian indigenous population. His phone conversations with the march leaders were intercepted by the Bolivian counter-espionage agency and made public, so that he had to escape from the country while the US diplomatic envoy to Bolivia complained about the phone tapping.” [6]

Federico Fuentes noted USAID funding behind the TIPNIS protests:

“The Confederation of Indigenous Peoples of the Bolivian East (CIDOB), the main organisation behind the march, has no such qualms [about its connection to the US]. It boasted on its website that it received training programs from the US government aid agency USAID. On the site, CIDOB president Adolfo Chavez, thanks the “information and training acquired via different programs financed by external collaborators, in this case USAID”.

He brought to light what Achtenberg and Dangl seek to conceal:

“neither of the Internet statements [an anti-Evo Morales Avaaz petition and September 21, 2011 letter to Morales signed by over 60 environmental groups]  mentions the protesters’ support for the Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation (REDD) program. REDD is a grossly anti-environmental United Nations program that aims to privatise forests by converting them into “carbon offsets” that allow rich, developed countries to continue polluting.

 

Some of the biggest proponents of this measure can be found among the NGOs promoting the march. Many of these have received direct funding from the US government, whose ambassador in Bolivia was expelled in September 2008 for supporting a right-wing coup attempt against the elected Morales government.

 

Rather than defend Bolivia’s sovereignty against US interference, the letter denounces the Bolivian government for exposing connections between the protesters and “obscure interests”.

 

These “obscure interests” include the League for the Defense of the Environment (LIDEMA), which was set up with US government funds….

 

Secret US diplomatic cables recently released by WikiLeaks and declassified US government files have conclusively shown that USAID directly targets indigenous communities in a bid to win them away from support for Morales and towards supporting US interests.” [7]

Western financed NGOs, such as Avaaz, Amazon Watch and Democracy Center, serve to provide a “left” cover to the global 1% campaign for “regime change” in Bolivia and Ecuador. They seek to demonize Evo Morales and Rafael Correa, thereby undermining the opposition of progressive people’s in the West to their engineering a “soft coup” in these countries.[8]

In 2011 Amazon Watch carried out an even more vociferous and dishonest propaganda campaign against Evo Morales’ Bolivia, claiming to defend the TIPNIS and indigenous rights in Bolivia. Again, no mention is made of the US role in the protests, nor that Evo’s government had a number of the police responsible for the unauthorized violence of the protest marchers fired, nor that Evo agreed to the protestors’ demands.[9]

Funders of Amazon Watch and Rainforest Action Network (RAN) include: Charles Stewart Mott Foundation (which works with NED), Richard and Rhoda Goldman Fund, The Overbrook Foundation, Moriah Fund (directors connected with USAID and Bill Clinton’s administration), Rockefeller Brothers Fund, The David & Lucile Packard Foundation.[10]

In 2013, Pedro Nuni, one of the central leaders of these TIPNIS protests, defended by much Western alternative media, announced he was joining a rightwing party.[11] This, this alternative media conveniently forgot to mention.

Passing knowledge of Latin American history informs us it is ludicrous to think the US does not play a role in coups and protest movements against progressive governments. We ask how any writers and websites considering themselves honest, would not bring these US connections to light.

US coups and attempted coups pose are as constant in Latin America today as they were decades ago:  Chavez in Venezuela (2002, 2003), Aristide in Haiti (2004), Evo Morales in Bolivia (2008),  Zelaya in Honduras (2009), Correa in Ecuador (2010), Lugo in Paraguay (2012), Maduro in Venezuela (2013, 2014), and a wave of coup attempts this past summer (2015) in Ecuador, Bolivia,  Dilma Rousseff in Brazil and Christina Fernandez in Argentina, Sanchez Ceren in El Salvador. US coup-plotting remains a continuous constant threat to the sovereignty of the Latin American peoples.

Ecuador: Covering Up the US Role in the 2010 Coup and US Infiltration of Indigenous and Environmental Groups

As in Evo’s Bolivia, a central ingredient of the US anti-Correa campaign involved using indigenous groups and environmental NGOs to attack the Correa government, a campaign reflected in media outlets such as Upside Down World, NACLA and NGOs like Amazon Watch.

In Ecuador, we can see these apologetics for the US Empire in reports on the September 30, 2010 coup attempt against Rafael Correa. At the time, Upside Down World approvingly published CONAIE’s (Confederación de Nacionalidades Indígenas del Ecuador) statement on the attempted police coup against Correa, which made no mention of US involvement, and blamed President Correa for the political conflict that led to the coup.[12]

Marc Becker, a regular contributor on Ecuador for Upside Down World, posted a statement by, Pachakutik (the political wing of CONAIE) delegate Lourdes Tiban of Ecuarunari, which he called “maybe Ecuador’s most radical indigenous movement.” Tiban’s Ecuarunari statement, issued during the attempted coup, actually called for overthrowing President Correa: “the only revolutionary alternative is to fight against supporters of the [Correa] dictatorship.”

In contrast, Evo Golinger and Jean Guy Allard made clear the US role in the attempted coup against Correa. Allard pointed out the US infiltration of the police, who led the coup, as well as the armed forces.[13]

Golinger exposed the USAID and NED connections with indigenous groups such as CONAIE and in particular Pachakutik, which backed the coup:

“During the events of September 30 in Ecuador, one of the groups receiving USAID and NED financing, Pachakutik, sent out a press release backing the coup-plotting police and demanding the resignation of President Correa, holding him responsible for what was taking place.  The group even went so far as to accuse him of a “dictatorial attitude.”  Pachakutik entered into a political alliance with Lucio Gutiérrez in 2002 and its links with the former president are well known:” [14] [15]

Golinger also publicized the School of Americas graduate involved in the coup, the role of the high level CIA agent Norman Bailey, and that of indigenous leader Lourdes Tiban’s ties with Norman Bailey, USAID/NED and the Ecuadoran business class.[16]

Golinger showed that many Ecuadoran organizations, some linked to the indigenous movement and directed by National Assembly member Lourdes Tiban, received funding from USAID and NED to destabilize the government of President Rafael Correa. Tiban, of the Pachakutik Party, is part of the Indigenous Enterprise Corporation, an organization that “actively” receives funding from USAID.

Yet even today Upside Down World remains a strong defender of these two USAID connected indigenous groups in Ecuador, even after their participation in the violent right-wing protests against Correa in summer 2015.

Ecuador ‘s Closing Down of Fundacion Pachamama NGO

In 2014 NACLA and Upside Down World supported the campaign in defense of Fundacion Pachamama, a US funded NGO in Ecuador. This NGO, involved in opposing oil drilling in the Yasuni National Park, had been shut down by the Ecuador government.

In the Yasuni, the Correa government proposed opening a mere 200 hectares (the actual size to be affected contested by some) to oil drilling, within the million-hectare park. In comparison, Canada’s tar sands mining/strip-mining will destroy 300,000 hectares of the Canadian Boreal Forest, 1500 times the size of the land to be affected in the Yasuni. Canada is now the world’s leading country in deforestation.

President Correa offered to refrain from exploiting the oil reserves within the Yasuni in exchange for 50% of the value of the reserves, or $3.6 billion. During the six-year history of the initiative, only $336 million had been pledged, and of that only $13.3 million had actually been delivered.

Cory Morningstar notes, “The fact of the matter is, if NGOs had campaigned for Yasuni …rather than working behind the scenes with corporate interests and leading greenhouse gas emitting  states … perhaps our situation today would be far different. But of course, this is not why the non-profit industrial complex exists.”[17]

USAID shut down its offices in Ecuador in 2014, a year after it was expelled from Bolivia. Even mainstream newspapers gave a more or less factual account:

“Correa in June [2013] was granted wide-ranging powers to intervene in the operations of non-governmental organizations (NGOs), which often receive funding from USAID. The decree also created a screening process for international groups wanting to work in the country.

 

In early December [2013] the government shut down environmental NGO Fundación Pachamama after it was alleged that the group disrupted public peace while protesting oil drilling in the Amazon region. Pachamama was receiving funding from USAID.”[18]

Nevertheless, despite what is a question of Ecuador asserting its national sovereignty against foreign interference, an international campaign against Correa was organized in response.[19] Of this Cory Morningstar wrote “It is essential to note that none of the NGOs (over 100 at this point) participating in the Pachamama “solidarity” campaign disclose the fact that the Pachamama Foundation is financed by US interests.”

Signers of the international petition addressed to Correa by defenders of this USAID funded Foundation included Ecuador’s Accion Ecologica and CEDENMA. In the US it included 350.org, Amazon Watch, Citizens Climate Lobby, Fellowship of Reconciliation, Friends of the Earth US, Global Exchange, Move to Amend Coalition, Oakland Institute, Pachamama Foundation, Rainforest Action Network, Greenpeace International, International Funders for Indigenous Peoples, Indigenous Environmental Network, New Energy Economy, Womenrise for Global Peace.

We find environmental NGOs operating in the US in a similar manner. For instance, the Huffington Post reported in 2014 that the Natural Resources Defense Council Action Fund, Environmental Defense Action Fund, and the League of Conservation Voters actually donated tens of thousands of dollars to pro-Keystone XL pipeline politicians. It also became known that Sierra Club secretly took $25 million from the fracking industry.[20]

Who Funded Fundacion Pachamana?

Morningstar explains: “Fundación Pachamama was set up in 1997 as the Pachamama Alliance (founded in 1995) “sister organization,” situated in Ecuador. The Pachamama Alliance is a heavily funded U.S. NGO. Past donors include the Rockefeller Philanthropy Advisors. Revenue has increased from U.S. $1,911,036.00 in 2006 to U.S. $3,461,600.00 in 2011 (2011 form 990) with over $1 million focused exclusively on both Ecuador and Bolivia (grantmaking $706,626.00 / program services $391,622.00) in 2011.”

Pachamama was not just a US financed NGO, but served as a business:

“The Pachamama Alliance was created as a partnership with the Achuar to help organize and support a new multi-million dollar tourism development for which Indigenous Peoples needed to be trained in western commerce, the service industry, the English language and marketing. In essence, the Achuar were to be carefully integrated with the modern world.

 

The exclusive tourism development was to be located in pristine Indigenous territory in Ecuador. The Pachamama Foundation is also a partner of USAID-WCS (U.S. Agency for International Development – Wildlife Conservation Society) whose interests lie in “the growing markets and opportunities derived from environmental services including the REDD initiative (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation in Developing Countries)…” (2009).”[21]

 

“Robin Fink is the Program Director at Fundación Pachamama (since November 2009) and Board Member at the Runa Foundation (Fundación Runa) (May 2012 to present). [22] In her role at Pachamama Alliance, Fink works closely with the Indigenous Achuar of the Ecuadorian Amazon. The associated Runa Corporation president [Tyler Gage] said “… we also receive about $500,000 from USAID, from the US government, the Andean Development bank, the German government, a couple other NGOs who were very impressed by our model.”  [23]

Wain Collen, Education Director of Fundación Pachamama, explained the function of these Western NGOs: ‘NGOs who aim to help indigenous communities most often end up causing more problems than they solve, ‘Our advisors and industry experts continue to remind us that above all, we need to run a successful business, regardless of how social it is. Without a strong, successful business we can’t generate any benefits for anyone.”[24]

“The Pachamama Alliance was created as a partnership with the Achuar to help organize and support a new multi-million dollar tourism development for which Indigenous Peoples needed to be trained in western commerce, the service industry, the English language and marketing. In essence, the Achuar were to be carefully integrated with the modern world.”[25]

This US funding of Fundacion Pachamana was concealed in the campaign protesting Correa’s shutting it down. NACLA and Upside Down World were participants, and one writer, Marc Becker, referred to the Fundacion as a “fair trade group.” NACLA still refers to Fundacion Pachamama as an “environmental and human rights organization.”[26] This was a deliberate misrepresentation to their US audience, and serves the interests of those seeking to smear Correa and turn sentiment against the Citizens Revolution.

The USAID-environmental NGO connection in Ecuador was known years before the failed 2010 coup against Correa. An institutional, academic research study, entitled Globalization, Philanthropy and Civil Society: Protecting Institutional Logics Abroad  had pointed out USAID and US corporate NGO funding of these Ecuadoran NGOs – before any actions had been taken against them by the Ecuadoran government:

“Nature Conservancy’s Amazon Program, both based in Brazil; or CDES (the Centro para Desarrollo Economico y Social) and Fundacion Pachamama, both Ecuadorian-based partner organizations of U.S. NGOs…. They collaborate on a regular basis with U.S. organizations, however, and remain dependent on funding from Northern sources- from the World Bank or Global Environment Facility, from US foundations, from USAID, or from their American mother/partner NGO. US NGOs have also influenced the development of new organizations in the Amazon region by influencing the agenda of USAID and large foundations such as the Ford and Moore foundations, which have become some of the most important sources of financing for new NGOs and grassroots organizations in the Amazon.”[27]

Given the propaganda campaign directed at Presidents Rafael Correa and Evo Morales by US funded environmental NGOs and some indigenous groupings, it is necessary to note, as Alvaro Linera did in his article on TIPNIS that these NGOs operating in these countries are not non-governmental organizations, but foreign government organizations, and that any government defending its national sovereignty needs to control them, or face the consequences of further coup-plotting.

 Accion Ecologica

Correa also shut down – temporarily– the US funded anti-Correa “environmental” NGO, Accion Ecologica. Even journalist Naomi Klein joined this other anti-Correa campaign, calling the government’s decision to shut it down as “something all too familiar: a state seemingly using its power to weaken dissent.”[28]

Painting the  Summer 2015 Rightwing anti-Correa protests as Progressive, and the case of Manuela Picq

The Accion Ecologica website, like Amazon Watch and NACLA, presented a deliberately distorted account of the violent right-wing protests in Ecuador in the summer of 2015, falsely blaming violence on the government.[29]

NACLA and Upside Down World ran articles by Manuela Picq, the anti-Correa foreign journalist kicked out of the country. NACLA’s front page had links to a Change.org petition about Manuela Lavinas Picq[30], the professor alleged to be beaten up and arrested by Ecuadoran police during the August 13 Quito protests.

The petition said:

“We the undersigned demand that Manuela Lavinas Picq’s order for deportation from Ecuador be rescinded immediately. Manuela Lavinas Picq was beaten and arrested in Quito on Thursday, August 13.  Manuela was participating in a legal, peaceful protest as a journalist.  At the time of her arrest, she was in the company of other journalists and photographers and was unarmed.”[31]

Signers included Amazon Watch.

Manuela Picq was a foreign journalist, married to a leader of the protests, Carlos Pérez, president of Ecuarunari, organization of Lourdes Tiban, and was herself a participant in the protests. These were not peaceful protests, but violently attacked the police in attempts to break through police lines to take over the presidential palace. Picq herself actually denied she was mistreated by the police.[32]

The August protests were deliberately misrepresented in Upside Down World and similar left-liberal websites as being progressive protests by indigenous groups.[33] In fact, they were violent protests in alliance with the Ecuadoran right-wing, part of fight against the proposed increase in inheritance tax on the rich. Concealed was the fact that CONAIE leaders supported the June 2015 right wing protests against Correa’s proposed inheritance tax on the rich.

In an interview published on June 17, 2015 in the context of a right wing uprising against the inheritance taxes, CONAIE’s president falsely claimed “this inheritance law affects the majority of the Ecuadoran population, it is not true that it is directed only at two percent of the population.” [34] CONAIE also opposed the law nationalizing water, seeking to leave in place the 1990s law privatizing water.[35]

Amazon Watch’s falsifications of the August 2015 protests surpassed what could be expected on the Wall Street Journal’s editorial page with an article subtitled “While police massacre indigenous protesters and citizens, the Government of Rafael Correa dances in the Presidential plaza”:

“The discourse it promoted for eight years at national and international levels, which favored its image as a socialist government and defender of rights for indigenous peoples and Mother Nature, has proven to be a sham.”

 

”All of the rights won by the indigenous nationalities have been repealed, just as the system of bilingual intercultural education, indigenous health services, economic funds, and political organization.”

 

”During the March for Peoples Dignity on August 13, 2015, the Government prepared an impressive display of security forces, police, and military. Violent confrontations with citizens ensued and resulted in numerous people disappeared, imprisoned, tortured, and dead across the country.”[36]

This outright fabrication is belied by the actual reporter film of the events.[37]

 The Issue of  Extractivism in Ecuador and Bolivia

Correa’s Ecuador and Evo’s Bolivia are both widely criticized by Western environmental and indigenous supporting groups for practicing “extractivism,” the reliance on exporting natural resources (oil, gas, mining) as a tool for development. We may search far and wide for a similar stream of criticisms of “extractivism” taking place in pro-imperialist governments of Saudi Arabia, Kuwait, Nigeria, Indonesia, Mexico, the Congo, or even Alberta. In these latter countries, the wealth from the natural resources ends up as corporate profits or in Western banks. In contrast, Ecuador and Bolivia have nationalized their national resources, and reversed the percent of the profits that go to the state vs foreign corporations, from 10-15% before to 85-90% now, and use this wealth to fund programs benefitting the 99%.  Is this the real reason they have become targets for the evils of “extractivism”?

The very term “extractivism” conceals the real crime: imperialist countries’ raping of the resources of the  Third World and the destruction it inflicts on the environment and people living there. The 500 year Western pillaging of oppressed nations’ natural resources using semi-slave labor conditions lies obscured. The real issue, deliberately unclarified by the term “extractivism” is: Who controls the natural resources of oppressed nations — the imperial powers or these nations themselves? The fundamental class issue of the term “extractivism” is buried: who uses natural resources for whose interests, who benefits and who suffers.  The term “extractivism” ignores that Bolivia and Ecuador have taken control of their natural resources from imperialist corporations, and now use the wealth generated to improve the lives of their peoples not the bottom lines of Western corporations.

While Latin America has moved in an anti-imperialist, anti-neoliberal direction, and the ALBA countries have implemented social programs benefiting the historically disadvantaged, particularly the indigenous, many previous US supporters of Latin America sovereignty have moved in a direction hostile to this process. National development is attacked as “extractivism,” as threatening the environment and the indigenous supposedly untouched by Western civilization. Representing historically oppressed and excluded peoples in the national government is painted as “co-opting social movements.” Chinese developmental aid to these countries, now increasingly boycotted by Western banks and corporations, is painted as “submitting to Chinese imperialism.”

Upside Down World and similar liberal-left media, for instance, claim that the indigenous of Ecuador are opposed to “extractivism.” However, during the August 2015 protests against Correa, one CONAIE group actually protested because government stopped a project because of its potential environmental damage:

“in the Southeastern province of Morona Santiago, a group of Indigenous Achuar people have protested for the third consecutive day in front of the governor’s building, responding to the call by the opposition-aligned indigenous confederation CONAIE. The Indigenous group’s main complaint regards the federal decision to suspend the environmental license, preventing the province from continuing the work on the Taisha road. Earlier in June, the Ministry of Environment imposed sanctions against the provincial government of Morona Santiago, revoking its environmental license and imposing a $70,800 fine over environmental damages caused during the Macuma-Taisha road project.” [38]

Do not expect this alternative media to inform us that these indigenous were protesting Correa because of the government’s opposition to building a road through an ecologically sensitive area.

Moreover, the previous CONAIE president, Humberto Cholango,  has said  “Many nationalities of the Amazonia say “look, we are the owners of the territory, and yes we want it to be exploited.”  These agree with Correa, and the majority of Ecuadorans, that to leave valuable natural resources untouched while people go without schools, roads,  medical care, employment, hurts their own interests. [39]

Readers of Upside Down World and NACLA will not read this, and are instead told the protests were against “extractivism” and for Original Peoples’ language rights. (The Ecuador government actually recognizes fourteen separate Original People languages).

In Ecuador: New left or new colonialism? Fred Fuentes writes:

“No government, even one that comes to power on the back of an insurrection and that destroys the capitalist state, would be able to meet the needs of the Ecuadorian people while at the same time halting all extractive industries. However, it can attempt to strike a balance between protecting the environment and industrializing the country, providing free education and health care for all, empowering the people to take power into their own hands. The difficulty of such a task means mistakes will be made, but also learnt from.

 

To overcome Ecuador’s legacy of dependency on extractive industries, rich imperialist nations will need to repay their historic debts to Ecuador’s people. The lack of any willingness to do so has been shown by the response from foreign governments to the bold Yasuni Initiative launched by the Correa government in 2007….

 

Until rich countries are held to account for the crimes they have committed against oppressed Third World nations no opponent of imperialism can legitimately denounce the Ecuador or Bolivia government for using wealth from its natural resources to meet peoples’ needs.

 

Environmental concerns are valid, but so are the very real needs of people to be able to access basic services that many of us take for granted. And we should never forget who the real culprits of the environmental crisis are.

 

Rather than diverting attention from these Western powers and onto anti-imperialist Latin American governments, we should focus on the real enemies we and the peoples of the oppressed nations face in common. Their fate is intertwined with our fight at home against Western governments and their corporate bosses.” [40]

Fuentes writes elsewhere:

“Our task is to oppose imperialist [interference], but “The challenges Bolivia… they are a direct result of centuries of colonialism and imperialist oppression, which have entrenched Bolivia in its role within the world economy as a dependent raw commodity exporter. Any chance Bolivia has of moving in a post-capitalist and post-extractivist direction depends on the creation of a new global order, starting with the reshaping of hemispheric relations. This is precisely what the Bolivian government has attempted to do….the main way we can help Bolivia’s social movements is still by winning over working people in the North to a position of solidarity with Bolivia. And the best way to do this is… to build an international movement against the imperialist system…[We must focus on] explaining why, as long as imperialism exists, Bolivia’s process of change will undoubtedly continue to face tremendous obstacles and dangers…. ‘only a popular uprising of unprecedented scale will prompt nations of the Global North to take their responsibility to the rest of the globe seriously, and constrain the coercive forces that constrain states like Bolivia.’”[41]

Conclusion

We expect the corporate media to conceal the impact of Western pillaging on the oppressed Third World countries, and to participate in the West’s on-going efforts to return pro-Western neoliberal governments.  However, for liberal-left media and organizations to take a similar stand, even if watered down, is nothing other than apologetics for imperialist interference. Not to emphasize imperialism’s historic and continuing exploitive role is not simply dishonest, not simply apologetics, but also shows a basic lack of human feeling and solidarity with the peoples of the Third World.

Any serious analysis, whether progressive or not, of an Third World country must start with the role Western imperialism has played. If not, the analysis does not clarify the causes of the problems their people face, but indirectly gives cover to the criminal impact of imperialism against the country.

Too many articles are written on the events in Ecuador and Bolivia in the alternative media as if US imperialism is not an important player. These alternative media sources actually advocate for indigenous groups and environmental NGOs which are USAID and US corporate financed. And they criticize these countries for defending their national sovereignty by shutting down what Bolivian Vice-President Linera called “foreign government financed organization NGOs” operating in their countries.

The stated USAID budget for Latin America is said to be $750 million, but estimates show that the secret part of the funding, partly in the hands of the CIA, may total twice that.[42] This information, and how this money is spent, ought to be a focus of any liberal-left alternative media purporting to stand up for the oppressed peoples of the Americas.

In June 2012, unlike NACLA, et al, the foreign ministers of the ALBA countries were quite clear on the devious work of USAID in their homelands in their June 2012 resolution:

“Citing foreign aid planning and coordination as a pretext, USAID openly meddles in sovereign countries’ domestic affairs, sponsoring NGOs and protest activities intended to destabilize legitimate governments which are unfavorable from Washington’s perspective. Documents released from the US Department of State archives carry evidence that financial support had been provided to parties and groups oppositional to the governments of ALBA countries, a practice tantamount to undisguised and audacious interference on the US behalf. In most ALBA countries, USAID operates via its extensive NGO networks, which it runs outside of the due legal framework, and also illicitly funds media and political groups. We are convinced that our countries have no need for external financial support to maintain the democracy established by Latin American and Caribbean nations, or for externally guided organizations which try to weaken or sideline our government institutions.” [43]

We find some liberal-left alternative media knowingly or unknowingly giving legitimacy to US soft coup plotting,  painting US collaborators in Bolivia and Ecuador as defenders of free expression, defenders of nature, defenders of the indigenous. The US government’s “talking points” on the leaders of the progressive ALBA bloc have worked their way into liberal-left alternative media, which echo the attacks on these governments by the organizations that have received US funds.[44]  That is not to say that Amazon Watch or Upside Down World or NACLA are themselves funded by the US government – if it somehow exculpates them that they do this work for free. Even worse, much of this propaganda against Evo and Correa appears only in the liberal-left alternative press, what we consider our press. Many of the people who were our allies, or allies on many other issues today, are on the other side of the fence.

As Cory Morningstar wrote:

“In retrospect, most anyone can and will easily condemn the colonizing of natives by missionaries in the 18th and 19th centuries. Yet, today, with NGOs having fulfilled this role to continue the practice into the 20th and 21st centuries – we collectively refuse to acknowledge it. We ignore it. We even defend it. The white paternalism continues with the blessing of the liberal left. ‘Maybe they are good!’ the liberal left cries. ‘Maybe the Indigenous communities like them!’ We can observe the photos of missionaries and their ‘subjects’ in the past. There appears to be no resistance. Yet, we still comprehend that this was wrong.”

But not only do liberal-left alternative media and NGOs let themselves become conveyer belts for US regime change propaganda. It also illustrates what many who consider themselves on the left still have not come to terms with:  their own arrogant traditionally white attitude that they share with Western colonizers and present day ruling elites: we know better than you what is good for you, we are the best interpreters and defenders of  your democracy and human rights. That is why they criticize Third World governments that are progressive or independent of US control – targets for US regime change and color revolution. In contrast, genuine support for the peoples of the Third World means basing yourself in opposition to imperialism and exposing US attempts to overthrow governments and undermine movements seeking to break free from the Western domination.

 

[1] Green Left Weekly series on Correa and WikiLeaks:  https://www.greenleft.org.au/node/57531

[2] http://inthesetimes.com/uprising/entry/14202/indigenous_movements_clash_with_latin_americas_left_turn/

More liberal-left alternative media articles attacking Ecuador:

Amazon’s Female Defenders Denounce ‘Macho’ Repression and Demand Rights

https://www.commondreams.org/news/2015/10/19/amazons-female-defenders-denounce-macho-repression-and-demand-rights

Ecuador Moves to Close Leading Environmental Organization as Part of Crackdown on Civil Society

https://www.commondreams.org/newswire/2016/12/21/ecuador-moves-close-leading-environmental-organization-part-crackdown-civil

Ecuador’s social movements push back against Correa’s neoliberalism

https://wagingnonviolence.org/feature/ecuadors-social-movements-push-back-against-correas-neoliberalism/

How protests forced Ecuador’s upcoming runoff presidential election

https://wagingnonviolence.org/feature/ecuador-protests-forced-runoff-elections/

People vs. Big Oil: A Mosaic of Oil and Attack Dogs

http://www.truth-out.org/news/item/38240-people-vs-big-oil-part-ii-a-mosaic-of-oil-and-attack-dogs

New Witch Hunt in Ecuador Against Indigenous and Environment Defenders

http://www.alternet.org/environment/new-witch-hunt-ecuador-against-indigenous-and-environment-defenders

“Beyond the Petrostate: Ecuador’s Left Dilemma,” the author raises some other issue against Correa. https://www.dissentmagazine.org/article/riofrancos-beyond-petrostate-ecuador-left-dilemma           Christian Tym answers this very well in reply to Guardian smears on Correa. http://www.importantcool.com/murder-amazon-guardians-quest-correa/

Deep in the Amazon a Tiny Tribe is Beating Big Oil

http://readersupportednews.org/news-section2/312-16/28648-deep-in-the-amazon-a-tiny-tribe-is-beating-big-oil

http://www.yesmagazine.org/issues/together-with-earth/deep-in-the-amazon-a-tiny-tribe-is-beating-big-oil

http://www.coha.org/corrupted-idealism-bolivias-compromise-between-development-and-the-environment/

(which, for instance, pushes the story  of  “the unanimous rejection by indigenous communities of a highway constructed through TIPNIS”)

Ecuador To Sell One Third Of Pristine Rainforest To Chinese Oil Companies http://www.mintpressnews.com/213663-2/213663/

[3] https://nacla.org/blog/2012/7/2/bolivia-tipnis-marchers-reach-la-paz-following-police-strike-and-coup-allegations

[4] https://nacla.org/blog/2011/8/26/bolivia-tipnis-marchers-face-accusations-and-negotiations

[5] http://upsidedownworld.org/main/international-archives-60/4816-the-politics-of-pachamama-natural-resource-extraction-vs-indigenous-rights-and-the-environment-in-latin-america  

[6] http://www.strategic-culture.org/news/2012/09/26/end-to-usaid-spying-looms-in-latin-america.html

https://globalintelnews.wordpress.com/author/globalintelnews/page/8/

[7] http://boliviarising.blogspot.com/2011/09/bolivia-ngos-wrong-on-morales-and.html

[8] For instance:

“The Democracy CentreAvaaz and Amazon Watch are the main three NGOs, heavily funded by U.S. interests (Rockefellers, David and Lucile Packard Foundation, Ford Foundation and Soros to name a few), who led the recent International campaign in which they denounced and demonized Bolivian Indigenous leader Evo Morales and his government. This destabilization campaign focused on the TIPNIS protests. A violent confrontation between TIPNIS protestors (influenced/funded by U.S. NGOs/USAID/CIDOB) and the police was the vital opportunity needed in order to execute a destabilization campaign that the U.S. has been strategically planning.”

https://thewrongkindofgreen.wordpress.com/2011/11/23/u-s-funded-democracy-centre-reveals-its-real-reason-for-supporting-the-tipnis-protest-in-bolivia-redd/

[9]  http://www.wrongkindofgreen.org/2011/09/29/about-u-s-amazon-watch-take-action-help-stop-police-repression-in-bolivia-2/

[10]  http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Amazon_Watch

http://www.wrongkindofgreen.org/2011/09/29/about-u-s-amazon-watch-take-action-help-stop-police-repression-in-bolivia-2/

[11]  http://www.la-razon.com/nacional/Pedro-Nuni-lideres-regionales-proyecto_0_1946805357.html

[12]  http://upsidedownworld.org/main/ecuador-archives-49/2717-conaie-on-the-attempted-coup-in-ecuador

[13] https://machetera.wordpress.com/2010/09/30/quitos-police-cia-breeding-ground/

http://www.rebelion.org/noticias/2010/10/114032.pdf

[14] http://machetera.wordpress.com/2010/10/01/behind-the-coup-in-ecuador/

[15] Eva Golinger: “CONAIE blamed Correa for the coup, saying he was responsible for the crisis. By doing that while the coup is in action, it justifies it.” http://www.chavezcode.com/2010/10/evidence-of-ned-fundingaid-to-groups-in.html

[16]  http://www.cubadebate.cu/opinion/2010/10/04/veterano-de-la-cia-detras-del-golpe-en-ecuador/#.VjECqLerTIV

USAID is Behind the Ecuadorian Organizations Seeking to Destabilize the Government Coup in Ecuador – by Eva Golinger

http://www.contrainjerencia.com/?p=20735 states:

Eva Golinger, U.S. writer and researcher, told the state news agency Andes, that many Ecuadorian organizations, some linked to the indigenous movement and directed by National Assembly member Lourdes Tibán, receive financial funding from the State Department the United States, through USAID (United States Agency for International Development) and NED (National Endowment for Democracy) to destabilize the government of President Rafael Correa.

Speaking to Andes, Golinger reiterated that the Assemblyperson Lourdes Tibán, of the left Pachakutik Party (political wing of the Confederation of Indigenous Nationalities, CONAIE) is part of Indigenous Enterprise Corporation, an organization that “actively” receives funding from USAID.
The group, of which is Tibán a founder, is  advised by a veteran of the U.S. Central Intelligence Agency (CIA), Norman Bailey, who two years ago was head of a special intelligence mission of the U.S. government Cuba and Venezuela, said Golinger. Another group funded by USAID is “Citizen Participation,” said the researcher, who studies U.S. interference in the countries of the region.
When asked by journalist whether she repeats the accusation against Assembly person Tibán, Golinger said she found evidence that the Assemblyperson is funded by USAID.

“I found what are proofs of it. I do not know if she denies it, but it is impossible to for her to deny it when there is evidence ¨ Golinger said.

As evidence, the writer and researcher said that ¨ Tibán belongs to an organization that has received funding from U.S. agencies such as the NED, as well as the USAID, a financial arm of the Department of State. If I remember correctly, she belongs to one of these groups which has on its board a veteran of the Central Intelligence Agency, Norman Baily. He is a longtime member of the U.S. intelligence community, and is an advisor to this organization belongs (Indigenous Enterprise Corporation), of which Tiban is founder.¨

“Beyond that I do not know Tibán receives funds personally, but she does belong to an organization that receive funding from U.S. government agencies.¨

Golinger insisted that the resources Tiban receives from the State Department of the United States she uses to destabilize democracy.

“Veterano de la CIA, detrás del Golpe en Ecuador”, por Eva Golinger

http://mercosulcplp.blogspot.com/2010/10/veterano-de-la-cia-detras-del-golpe-en.html

https://machetera.wordpress.com/2010/10/01/behind-the-coup-in-ecuador/

see also Golinger and Oscar Heck in http://www.chavezcode.com/2010/10/evidence-of-ned-fundingaid-to-groups-in.html     

Violence, disinformation, outright lies and anti-government propaganda

http://www.vheadline.com/readnews.asp?id=84531

VHeadline writer Oscar Heck tells us:

In recent days, in Ecuador, there has been an indigenous movement against the Ecuadorian government’s National Assembly reading/review of Ecuador’s new Water Laws, which, as far as I know, under their constitution, obliges the Ecuadorian government to be the sole custodian of water resources.

This issue seems to be clearly understood by most Ecuadorians … yet a small group of Natives from near the Cayambe region, close to Quito, has started demonstrations (some violent or violence-provoking) accusing the Ecuadorian government of trying to “privatize” the water and seeking to pass laws to not allow local water commissions any say in the use and distribution of water resources.

The protests are organized by an indigenous group called the Confederation Of Indigenous Nationalities Of Ecuador (CONAIE). The assumptions propagated by the likes of CONAIE, that the government will privatize the water resources and/or no allow local water commissions, are completely false according to Rafael Correa.

It is as if something or someone somewhere in that region is implanting lies into the minds of the locals … just like the NED-financed Venezuelan organizations (CTV, Fedecamaras, Primero Justicia, Sumate, CEDICE, etc.) are paid by the US government to lie to the public and manipulate information in order to create unrest … and subsequent violence … to then blame or vilify local government.

So, what is CONAIE?

CONAIE was formed out of the union of two already existing organizations, ECUARUNARI and CONFENIAIE.  ECUARUNARI, the regional organization of the Sierra that has been functioning for over 20 years, and the Confederation of Indigenous Nationalities of the Ecuadorian Amazon(CONFENIAE), formed in 1980, created that same year the National Coordinating Council of the Indigenous Nationalities of Ecuador, CONACNIE.”

Now, since I highly suspect that CONAIE is financed, influenced, controlled or infiltrated in some fashion by the US government, I decided to go through the NED’s website.  I found the following (and more):

Grantor: NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY (NED)

Grantee: Corporación Instituto Empresarial Indígena del Ecuador (Indigenous Enterprise Institute of Ecuador) (IEIE)

Country(ies): Ecuador

Region: Latin America and the Caribbean

Subject(s): Business and Economics

Grant Awarded: 2006

Amount: 67,955

Grantor: NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY (NED)

Grantee: Fundación Q’ellkaj (Q’ellkaj Foundation)

Country(ies): Ecuador

Region: Latin America and the Caribbean

Subject(s): Youth

Grant Awarded: 2006

Amount: 91,256

So what is the, Corporación Instituto Empresarial Indígena del Ecuador?

And what is Fundación Q’ellkaj (Q’ellkaj Foundation)?

I decided to look into it and found more than I expected.  I went to the website of Corporación Instituto Empresarial Indígena del Ecuador, which is actually Corporación Empresarial Indígena del Ecuador … or CEIE … a not-for-profit organization founded in 2005 by Ángel Medina, Mariano Curicama, Lourdes Tibán, Fernando Navarro, and Raúl Gangotena.  Their website also states that Norman Bailey is one of their honorary members.

And who are the other characters involved in the CEIE? According to their website, I quote excerpts in Spanish:

ANGEL MEDINA“ … fundador y presidente de la Fundación Q´ellkaj …”

FERNANDO NAVARRO “ … Presidente de la Federación de Cámaras de Comercio del Ecuador…”

RAUL GANGOTENA  “… Tiene relación con los siguientes organismos internacionales: Reagan-Fascell Democracy Fellow, International Forum for Democratic Studies, National Endowment for Democracy … Embajador del Ecuador en los Estados Unidos … Actuó como consejero para la Subsecreataría de Defensa en 2001 …”

LOURDES TIBAN “… Asesora del Consejo Político de la ECUARUNARI … la Declaración de los Derechos de los Pueblos Indígenas en Washington DC …”

Below are the connections I can find between the information found on the NED and CIEI websites and CONAIE (who are the ones organizing the anti-government protests are in Ecuador):

-Lourdes Tiban, who is one of the co-founders of CIEI worked with ECUARUNARI, which was one of the founding organizations of CONAIE.

-Both CIEI and Q´ellkaj receive NED financing. Angel Medina is/was founder and president of Q´ellkaj and co-founder of CIEI … and he works with Lourdes Tiban, who was involved with ECUARUNARI, a member organization of CONAIE.

-Raul Gangotena, another co-founder of NED-financed CIEI, has/had direct links with the NED and works with Lourdes Tiban, who has/had links to ECUARUNARI, which has/had links to CONAIE.

-Fernando Navarro, another co-founder of CIEI, was president of the Ecuadorian federation of chambers of commerce. The Federación de Cámaras de Comercio del Ecuador is the equivalent to the NED-financed Fedecamaras in Venezuela, one of the organizations which headed up the violent coup against democratically-elected Chavez in 2002 and the subsequent violent economic sabotage of the country in 2002 and 2003. Since he was probably a highly influential person, then he probably still is a highly influential person.  Since he works/worked with Lourdes Tiban, and since Lourdes has/had links to ECUARUNARI (indirectly CONAIE), then he may have influence over CONAIE.

At least one person at another Ecuadorian NED-financed indigenous organization (CIEI), has or has had links with CONAIE.  CIEI was coincidentally created in 2005, not long before Rafael Correa was elected president of Ecuador. Norman Bailey, who was present at the White House when the NED was created, is a member of CIEI.

Oscar Heck

oscar.heck@vheadline.com

http://www.vheadline.com/heck

Marlon Santi

PRESIDENT, CONAIE

Delfín Tenesaca

PRESIDENT, ECUARUNARI

Tito Puanchir

PRESIDENT, CONFENIAE

Olindo Nastacuaz

PRESIDENT, CONAICE

From Eva: “Organizations in Ecuador such as Participación Ciudadana and Pro-Justicia [Citizen Participation and Pro-Justice], as well as members and sectors of CODENPE, Pachakutik,CONAIE, the Corporación Empresarial Indígena del Ecuador [Indigenous Enterprise Corporation of Ecuador] and Fundación Qellkaj [Qellkaj Foundation] have had USAID and NED funds at their disposal.”

[17] http://www.wrongkindofgreen.org/2015/05/16/fundacion-pachamama-is-dead-long-live-alba-part-ii/

[18] http://www.minnpost.com/christian-science-monitor/2013/12/odds-ecuador-usaid-moves-leave (Interestingly, the newspaper the next day made a retraction that Pachamana was currently receiving USAID money).

[19] http://www.pachamama.org/news/we-stand-in-solidarity-with-fundacion-pachamama-in-ecuador    Amnesty International organized a similar campaign.

[20] https://orionmagazine.org/2012/03/breaking-up-with-the-sierra-club/

[21] https://intercontinentalcry.org/fundacion-pachamama-dead-long-live-alba-part-investigative-report/  (part 1)

[22]“Other foundation advisors include:  include Yolanda Kakabadse, president of World Wildlife Fund (WWF) since 2010, Trustee of the Ford Foundation, President of International Union for Conservation of Nature (1996-2004); Ann Veneman, Executive Director of UNICEF (2005-2010, US Secretary of Agriculture (2001-2005), named 46th most powerful woman by Forbes in 2009; Doug Hattaway, president of Hattaway Communication since 2001, Senior Communications Adviser for Hilary Clinton (2008); Michael Conroy, Board Chair of Forest Stewardship Council since 2010, Board Chair of Fair Trade USA (2003-2010; Jacob Olander, Director of Forest Trends’ Incubator since 2008, Co-founder of EcoDecisión since 1995, Expert in conservation finance and payments for ecosystem services; Florencia Montagnini, professor of Tropical Forestry at Yale University since 2001, research advisor to the Smithsonian Institute’s PRORENA program since 2001, expert in tropical forestry and agroforesty systems.

Runa foundation advisor Yolanda Kakabadse, of WWF, just happens to also be a member of the Environmental Advisory Board of CocaCola.” (ibid.)

[23] (part 4)

[24] (part 7)

[25] Fundacion Pachamama is Dead – Long Live ALBA | Part I of an Investigative Report

[26] https://nacla.org/news/2015/11/02/criminals-or-citizens-mining-and-citizen-protest-correa%E2%80%99s-ecuador

[27] Sandra Moog: “Exporting Institutionality” in Globalization, Philanthropy and Civil Society: Protecting Institutional Logics Abroad (2009)  p. 279

[28]  Quoted in Paul Dosh and Nicole Kligerman, “Correa vs. Social Movements: Showdown in Ecuador,” NACLA Report on the Americas, (September 17, 2009), https://nacla.org/node/6124;

Naomi Klein, “Open Letter to President Rafael Correa Regarding Closure of Acción Ecológica,” March 12, 2009

[29] see http://www.accionecologica.org/component/content/article/1868-carta-a-la-comunidad- -ecuatoriana-en-relacion-al-levantamiento-y-la-represion-generada-

[30] Her Facebook page has posts supporting all the pro-business elite protests against Correa and his proposal to raise taxes on the rich.

[31] https://www.change.org/p/rafael-correa-stop-the-deportation-of-manuela-picq

[32] http://www.telesurtv.net/english/news/Foreign-Academic-Detained-in-Ecuador-Riot-Faces-Deportation-20150816-0010.html

[33]  http://upsidedownworld.org/main/ecuador-archives-49/5422-ecuadors-new-indigenous-uprising

[34] http://www.rebelion.org/noticia.php?id=201393

[35] http://www.wrongkindofgreen.org/2015/06/23/fundacion-pachamama-is-dead-long-live-alba-part-iii/

[36] http://amazonwatch.org/news/2015/0819-ecuadorian-government-violates-human-rights-and-the-constitution

[37] http://www.elciudadano.gob.ec/la-violencia-extrema-predomino-en-manifestaciones-del-13-de-agosto/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+elciudadanogobec+%28ElCiudadano.gob.ec+-+Sistema+Oficial+de+Informaci%C3%B3n%29

Also Federico Fuentes:  https://www.greenleft.org.au/node/59776

[38] “http://www.telesurtv.net/english/news/Ecuador-Opposition-Unions-Call-for-National-Strike–20150819-0033.html”

[39] https://lalineadefuego.info/2014/04/11/entrevista-a-humberto-cholango-dios-la-naturaleza-y-las-fuerzas-de-los-espiritus-de-los-lideres-van-a-proteger-para-que-la-conaie-no-caiga-en-manos-de-la-derecha/

[40] https://www.greenleft.org.au/node/51353

[41] Fred Fuentes, “Bad Left Government” versus “Good Left Social Movements”? in Latin America’s Radical Left” pp. 120-121

[42] see “USAID Spying in Latin America”  http://www.globalresearch.ca/usaid-spying-in-latin-america/5306679

[43] http://venezuelanalysis.com/news/7069

[44] https://nacla.org/blog/2013/12/31/close-ngos-asserting-sovereignty-or-eroding-democracy

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukraine’s Weapons in the Information War

Boston Mail

June 17, 2014

i2GJ4sb3_Ja0

How a small country was able to answer the Kremlin propaganda machine

In recent months, the attention of many Europeans has focused on Ukraine, where nine months ago, political stability gave way to economic and social crisis. Reports from the Donetsk region, where the Kiev authorities are trying to suppress a pro-Russian militia, have become commonplace for European newspapers and television channels – the whole world is watching the progress of the military conflict. However, at the same time, on the internet another war has developed – an information war. In Europe, it is of interest only to a narrow circle of specialists, although it is progressing much more rapidly than the armed confrontation in the Donetsk region. Without stopping for a second, it affects a lot more people, and the financial burden of its execution may exceed the costs of Kiev’s anti-terrorist operation. Its features, tools and key players are covered in detail in a confidential report by the German consulting company Mediasoprotivlenie, which has been obtained by this editorial office.

The authors of the document provide detailed analysis of the actions of the Ukrainian side, which has allowed one of the poorest countries in Europe to lead an active propagandistic role in the Russian blogosphere, by using Russian bloggers. The financial assistance provided to Euromaidan by Ukrainian oligarchs and U.S. government funds USAID, NED, IRI and NDI has been of considerable help in backing this goal. Via these channels, organizations have conducted funding to liberal journalists, opposition members and whole parties that are popular in the Russian segment of the Internet. Ukrainian businessmen have entered into a kind of pact to achieve this goal during the political crisis.

The conveyors of Euromaidan’s values in Russia are an already existing network of Internet experts and influential speakers, whose names are also listed in the document. At the same time, the most influential figures in this group are not always known to a wide range of internet users. Thus, the name of Oleg Kozlovsky means little to an ordinary Russian citizen, but it it appears in the report as one of the central elements of the propaganda machine. A small informational note reports that he has been actively cooperating with the IRI fund for several years, and was one of the most important mayoral campaign activists for Alexei Navalny last summer. It reports that his resource Stopfake, which reveals Russian “propaganda,” also received a grant from the American foundation, beating out competitors’ projects. According to experts, the effectiveness Stopfake is at a relatively high level, although in Russia demand for it and its popularity are much lower than in Ukraine. In addition, some “fakes” denounced by the project’s experts are apparently provocations themselves created by Euromaidan activists.

As noted above, in the struggle for a counter-propaganda grant, Kozlovsky outperformed his competitors, and at this point pops up the name of another campaigner for Navalny. Maxim Katz was previously known around the world as a poker enthusiast – he was an active and successful player, and then became a backer who sponsored capable players’ participation in tournaments. However, in 2011 he became interested in politics and he began consistently promoting liberal views and criticism of Russian authorities on his blog. Since the beginning of the Ukrainian crisis, Katz has taken an openly anti-Russian stance, and even for a time ran the Antipropaganda project. Using Katz’s own methodology, it determines the amount of informational distortion in news materials from Russian and foreign media. Antipropaganda’s research results have repeatedly been criticized by pro-Kremlin bloggers – according to its research, Ukrainian journalists did not allow themselves to manipulate the facts while stories in the Russian media studiously avoided the truth. The moment the Russian Federation’s authorities adopted amendments that impose restrictions on anonymous funds transfers, Antipropaganda suddenly closed as quickly as it had opened. Currently the opposition is considering opening a Kiev branch of its urban initiative City Projects, the funding for which is likely to have already been made by European figures.

Another name mentioned by American experts more often than others is Vitaly Shushkevich. This opposition internet technologist makes no secret that he receives funding from the IRI and is a regular at events organized by the foundation in European countries. In March this year he was one of the most aggressive critics of the annexation of Crimea, calling on Ukrainians not to repeat the mistakes of Saakashvili and kill “Russian agents” on the spot. According to information given in the report, Shushkevich is now helping to lead election campaigns of several opposition candidates for the Moscow City Duma.

However, criticism of the government by liberal activists is a rather traditional phenomenon for Russia and does not cause any surprise. What did surprise many was the support for the Ukrainian revolution from the right-wing party Democratic Choice headed by Vladimir Milov. Milov called the burning alive of several dozen pro-Russian demonstrators in Odessa “local resistance in the most vividly illustrated form.” Following this, the politician issued an appeal to the people of Donbass, in which he stated that they were “not Russian” and demanded that they “do not entangle Russia in their internal conflict.” It is noteworthy that one of Milov’s party companions – blogger Stanislav Yakovlev – criticized the liberal opposition and in describing the situation in the Donbass took a consistently pro-Ukrainian side.

According to the information provided in the report, the source of financing of Milov’s political party is structures that are close to the new president of Ukraine, Petro Poroshenko. This explains the sharp ideological turn taken by the party nine months ago.

The report also notes the extreme effectiveness of the opposition movement’s anonymous, humorous Twitter accounts. Due to the lack of actual control over the system of microblogging and anonymous authors, fighting their posts is practically impossible for the Russian authorities, and Ukrainians are actively taking advantage of this in Russia.

Experts note that the increase in the number of blogs and social media users in Russia to a certain point played into the hands of the liberal public, primarily because the middle class had access to it and they tend to be liberal thinkers. However, in the last few years the main growth in this area has been achieved by the inhabitants of the provinces, among whom are high numbers of supporters of the authorities. This phenomenon significantly changed the balance of opinion in the Russian blogosphere, and, according to experts, the promotion of propaganda among this section of the population is currently the most important task of Ukrainian “agents.”

Photo by bloomberg.com

FLASHBACK: Venezuela: Human Rights Watch Versus Democracy

by Francisco Domínguez / September 27, 2008

21st Century Socialism

The US-based NGO Human Rights Watch has issued a new report on Venezuela. The report blatantly distorts the truth in order to promote the regime-change agenda of the United States administration.

On Sept 18th 2008, Human Rights Watch (HRW) released a report entitled ‘Venezuela: Rights Suffer Under Chavez’. The report has been characterised by the Venezuelan government as biased and inaccurate.

The HRW report comes in the wake of an intensification of attacks on Venezuela by various branches of the US administration. These include:

• the re-establishment of the Fourth Fleet – previously decommissioned in 1952, the Fourth Fleet is reportedly made up of 25 warships, deployed around South America; and about which, several Latin American countries, Brazil, Argentina and Venezuela, amongst them, have expressed deep concerns;

• John Walters, the US drug Czar, has accused Venezuela of inaction in the war on drugs;

• the US State Department recently discussed the possibility of adding Venezuela to the list of nations that sponsor terrorism;

• the allegation that the Venezuelan government was behind the suitcase stuffed with US$800,000 brought into Argentina by Venezuelan-American citizen, Antonini Wilson, but, which, in reality, was denounced by Chavez and Argentine President Cristina Fernandez, as a dirty operation, about which nothing has been conclusively demonstrated, but which has become the focus of intense media attention. Despite repeated requests by both Argentina and Venezuela, US authorities have refused to extradite Antonini to face questions;

• sanctions by the US Treasury of several Venezuelan officials over unproven allegations that they aided the Revolutionary Armed Forces (FARC) of Colombia.

Most recently, following the expulsion of the US Ambassador from Bolivia over his relations with right wing extremists, Venezuela expelled its US Ambassador in solidarity, and the US responded by expelling the Venezuelan Ambassador from the USA.

On 10th September 2008, a plot to assassinate President Chavez and carry out a military coup was exposed. The plot was led by high level retired and serving military officers.

This is the context, one of of acute tensions between Venezuela and the US, for the publication on 18th September of the Human Rights Watch report on Venezuela. Its key theme, as outlined by José Miguel Vivanco, Americas director at HRW, is as follows:

“Ten years ago, Chávez promoted a new constitution that could have significantly improved human rights in Venezuela. But rather than advancing rights protections, his government has since moved in the opposite direction, sacrificing basic guarantees in pursuit of its own political agenda.”

The 230-page Report makes the charge that “Discrimination on political grounds has been a defining feature of the Chavez presidency.” Although Venezuela under President Chavez is by no means perfect, it bears no relation to the country depicted in HRW’s 2008 Report.

The key allegation, that discrimination on political grounds has been a defining feature of the Chavez presidency, looks absurd when it is understood that the civil service remains largely full of supporters of the old regime, some of whom have allegedly engaged in criminal actions, such as the destruction of key operational facilities of the national oil company PDVSA during the oil lock-out that brought the country’s economy to near collapse.

The lock-out took place almost immediately after the short-lived overthrow of President Chavez in a military coup in April 2002. The coup was backed by the military high command, the main private media, the national employers’ organisation and the old discredited trade union federation CTV.

Following the coup, there was a campaign to oust Chavez through a recall referendum in 2004. When that failed, the opposition boycotted the 2005 parliamentary election in order to try to question the legitimacy of the government. Throughout these tense events, opposition politicians and private media talked openly of violently overthrowing the government and adopted an intensely confrontational attitude.

The recently revealed plot for another coup attempt and plans to assassinate President Chavez, just before regional and local elections in November, are in line with the stance taken by the opposition at crucial moments.

Expanding democracy

Contrary to HRW’s allegations that the Venezuelan government practices ‘political discrimination’ against the opposition, the government’s attitude to the opposition’s persistent efforts to use violent and unconstitutional means to overthrow it, has been one of tolerance and magnanimity. Last year, President Chávez pardoned political opponents who backed the failed 2002 coup against his democratically-elected government. “It’s a matter of turning the page,” Chávez said. “We want there to be a strong ideological and political debate – but in peace.”

In this spirit, the government has often welcomed input from the opposition, for example, inviting the leaders of student protests to address the National Assembly. Not a common occurrence anywhere else in the world.

All political parties in Venezuela operate without any constraints. The majority of these parties are in the opposition; their difficulty is that they do not enjoy the high levels of support of the fewer pro-government political parties.

Opposition parties in Venezuela can and do organise public meetings, rallies, demonstrations, street marches; their spokespersons speak regularly on TV and radio – and they never moderate their language, their criticism, or their opposition to the government. They stand candidates for elections, hold national party events, issue proclamations, statements, hold press conferences, publish books, pamphlets, disseminate anti-government propaganda – in the streets and through the media, without any governmental sanctions whatsoever.

The great majority of private newspapers and television stations in the country support the Opposition and they face no restrictions other than the normal ones that exist in any democratic country, such as those governing libel and defamation. No Venezuelan newspaper has ever been subjected to any censorship by the Chavez administration. There are no political prisoners of any kind in Venezuela.

With regard to the judiciary, contrary to the 2008 HRW report’s contention, under Chavez the independence and probity of the judiciary has been significantly strengthened by dealing with the corruption with which it was previously riddled. HRW’s own 2004 report recognized this:

“When President Chávez became president in 1999, he inherited a judiciary that had been plagued for years by influence-peddling, political interference, and, above all, corruption…In terms of public credibility, the system was bankrupt.”

At the same time, all democratic institutions have been strengthened in Venezuela, exemplified by the internationally verified efficiency and scrupulous fairness of the National Electoral Council, which has had no hesitation in upholding electoral results unfavourable to the government such as the defeat of the 2007 constitutional referendum – a result accepted immediately by President Chavez and his government.

HRW’s assertion that the Venezuelan media balance is shifting in favour of Chavez is misleading. In fact, the opposition media enjoy unrestricted freedom but they are increasingly seen as grossly biased and as having lost the political argument. The reality remains that the private media, which largely supports the opposition, controls the largest share of the airwaves, and there are no major pro-government
national daily newspapers.

HRW’s allegation that the government “has sought to remake the country’s labor movement in ways that violate basic principles of freedom of association,” also bears no relation to reality.

There are six national trade union federations in Venezuela (CTV, CUTV, UNT, CODESA, CGT, and CST), all of which function with total freedom and without the kind of draconian anti-trade union legislation which disfigures the USA and many of its allies.

Industrial relations are evolving positively. Furthermore, the level of trade union membership is rising – before Chávez came to office in 1999, 11% of workers were in unions; the figure now is estimated to be over 20%. Thus, HRW’s allegation that the government violates basic principles of union association is not borne out by the facts.

The charge of the HRW 2008 report that the Chávez government has an “aggressively adversarial approach to local rights advocates and civil society organizations” is equally false. With varying degrees of success, the government has been empowering millions of hitherto excluded people through an array of social organizations, such as – tens of thousands of – communal councils, which aim to democratize local government.

There are also 200,000 cooperatives, women’s organizations, indigenous organizations, Afro-descendants organizations, organizations of gays and lesbians, and so forth. The numbers of these organizations have mushroomed because their rights have, for the first time ever, been either enshrined in the 1999 constitution or are being actively promoted and the government has been keen to assist them.

Additionally, as part of the implementation of the principles of participatory democracy enshrined in the 1999 Constitution, the government has made successful efforts to enfranchise ever larger layers of the traditionally excluded.

In terms of the traditional electoral process, the number of registered voters has increased phenomenonally. When Chávez was first elected President in 1998 the number of registered voters was 11,013,020. This has increased to 16,109,664 (a staggering 60% increase) by the time of the 2007 Constitutional Referendum.

At the same time, Venezuela has held more internationally recognized democratic elections than virtually any other country in the world in the decade Chávez has been in office.

To argue, as does the HRW, that this situation corresponds in any way to stifling civil society is to deny reality.

US-funded opposition

The government, however, has had serious concerns about illegal activity by a relatively small number of NGO-type bodies funded by the USA, which engage in campaigns to subvert the constitutional order. The US funded SUMATE ‘NGO’, for example, centralized the collection of signatures to unseat Chavez in 2004, and its leader, Corina Machado, endorsed the 2002 coup.

The publicly acknowledged funding of such so-called NGOs comes from US government sources including the infamous National Endowment for Democracy, USAID, the International Republican Institute (IRI), the National Democratic Institute for International Affairs, the American Centre for International Labour Solidarity and the Centre for International Private Enterprise. The government of Venezuela charges that these organisations are channels for the covert funding of opposition groups to seek to undermine democratic institutions and the elected government.

This charge is amply confirmed by international experience. One example illustrates this. On hearing of the ousting of Chávez in April 2002, International Republican Institute President, George A. Folsom, issued the following statement:

“Last night, led by every sector of civil society, the Venezuelan people rose up to defend democracy in their country. Venezuelans were provoked into action as a result of systematic repression by the Government of Hugo Chavez. Several hundred thousand people filled the streets of Caracas to demand the resignation of Lt. Col. Chavez.”

The chairman of the IRI since 1993 has been the current Republican presidential candidate John McCain, who has made no bones about his intense antagonism to progressive governments in Latin America, especially, Chavez. His campaign website even featured an online petition calling for support in his quest to “stop the dictators of Latin America.” The petition called for the removal of Chávez “in the name of democracy and freedom throughout our hemisphere.” Although the petition was taken down, it is an indication of his thinking, as leader of this NGO funder and a possible future president of the USA.

In a similar vein, several months after the failed 2002 coup, the US State Dept established an Office of Transition Initiatives (OTI) in Caracas, with money from USAID and which operates out of the US Embassy with, among other stated objectives: “to provide fast, flexible, short-term assistance targeted at key transition needs.” ‘Transition’ has to be seen in the context of the US administration’s doctrine of its right to seek to externally promote ‘regime change’ in countries which it perceives as pursuing policies against the interests of the sections of the US it represents.

The Chávez government has been expanding democracy and social progress to unprecedented levels. And in truth, there is no serious evidence of any systematic effort or policy aimed at attacking human rights; in fact, all evidence points in the opposite direction. Therefore, it is difficult not to conclude that HRW’s 2008 report, as on previous occasions, does not have the purpose of constructive criticism of shortcomings or possible flaws in the process of social progress and democratization underway in Venezuela – which would be welcome – but that it distorts reality to depict a country on the verge of becoming a nasty dictatorship.

The imbalance in the  HRW report is evident in that, for example, it does not even mention the substantial progress that has been made in improving the human rights of the immense majority of the population by such means as:

• the reduction of poverty (by 34%);

• the eradication of illiteracy;

• the expansion of education from 6 million people participating in education in 1998 to more than 12 million in 2008;

• the access to free health care increased to the great majority of the population, about 20 million people, by 2008;

• the provision of subsidized food benefiting 12-14 million people in 2008;

• the reduction in unemployment to historic low levels of around 7% in
2008;

• the promotion of a far greater role of women in society and the economy; and

• the dramatic increase in social spending that has taken place in Venezuela since the election of Chavez.

The unbalanced and plain misleading character of HRW’s reports on Venezuela has been consistent and has coincided uncannily with the run-up to important electoral contests such as the forthcoming November elections this year. It issued a communiqué on Venezuela with similar unsubstantiated themes in June 2004, just two months before the recall referendum against Chavez. In October 2007, it published a statement expressing similar preoccupations just two months before the constitutional referendum. And HRW published its 2008 report on 18th September, just two months away from regional and local authority elections in Venezuela in November 2008.

All these reports have echoed US anti-Chavez propaganda: ‘a dictatorship is in the making in Venezuela’. Back in June, John McCain said in a speech to the Florida Association of Broadcasters: “Hugo Chavez has used the cloak of electoral legitimacy to establish a one party dictatorship in Venezuela.”

The question presents itself: who stands to gain from Human Rights Watch activity in Venezuela – the population of the country or the Washington administration seeking to undermine an elected government seen as breaking free of its traditional economic and political domination?

Dr Francisco Domínguez is head of the Centre for Brazilian and Latin American Studies at Middlesex University, UK.

 

What the “Professional Left” Refuses to Share With Their “Followers”: 2011-The Year of the Dupe

WKOG editor: This article contains a mountain of factual information/evidence. Acknowledging such evidence is critical if we are to see the light through veils and illusions. As only then does the possibility for a real influence and positive outcome arise from orchestrated events which are being engineered with a false exterior to serve corporate and Imperialist interests. The very forces we claim to oppose continue to successfully reabsorb us into the very system destroying us – the very system we must starve, struggle against and ultimately dismantle. This is where we fail. If we continue to deny these truths, rather than confront them, our collective denial will serve as the instrument to our own annihilation. [About WKOG]

A timeline & history: One year into the engineered “Arab Spring,” one step closer to global hegemony

by Tony Cartalucci

Editor’s Note: The title, “Year of the Dupe,” was inspired, and indeed coined by Dr. Webster Tarpley of Tarpley.net, who is noted below as giving the initial tip-off regarding Egypt’s unrest back in January 2011.

dupe (dp, dyp)

n.

1. An easily deceived person.
2. A person who functions as the tool of another person or power.

tr.v. duped, dup·ing, dupes To deceive (an unwary person).

December 24, 2011 – In January of 2011, we were told that “spontaneous,” “indigenous” uprising had begun sweeping North Africa and the Middle East in what was hailed as the “Arab Spring.” It would be almost four months before the corporate-media would admit that the US had been behind the uprisings and that they were anything but “spontaneous,” or “indigenous.” In an April 2011 article published by the New York Times titled, “U.S. Groups Helped Nurture Arab Uprisings,” it was stated:

“A number of the groups and individuals directly involved in the revolts and reforms sweeping the region, including the April 6 Youth Movement in Egypt, the Bahrain Center for Human Rights and grass-roots activists like Entsar Qadhi, a youth leader in Yemen, received training and financing from groups like the International Republican Institute, the National Democratic Institute and Freedom House, a nonprofit human rights organization based in Washington.”

The article would also add, regarding the US National Endowment for Democracy (NED):

“The Republican and Democratic institutes are loosely affiliated with the Republican and Democratic Parties. They were created by Congress and are financed through the National Endowment for Democracy, which was set up in 1983 to channel grants for promoting democracy in developing nations. The National Endowment receives about $100 million annually from Congress. Freedom House also gets the bulk of its money from the American government, mainly from the State Department. “

It is hardly a speculative theory then, that the uprisings were part of an immense geopolitical campaign conceived in the West and carried out through its proxies with the assistance of disingenuous foundations, organizations, and the stable of NGOs they maintain throughout the world. As we will see, preparations for the “Arab Spring” and the global campaign that is now encroaching on both Russia and China, as predicted in February 2011’s “The Middle East & then the World,” began not as unrest had already begun, but years before the first “fist” was raised, and within seminar rooms in D.C. and New York, US-funded training facilities in Serbia, and camps held in neighboring countries, not within the Arab World itself.

The Timeline – 2008-2010 Preparing the Battlefield

December 3-5, 2008: Egyptian activists from the now infamous April 6 movement were in New York City for the inaugural Alliance of Youth Movements (AYM) summit, also known as Movements.org. There, they received training, networking opportunities, and support from AYM’s various corporate and US governmental sponsors, including the US State Department itself. The AYM 2008 summit report (page 3 of .pdf) states that the Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs, James Glassman attended, as did Jared C0hen who sits on the policy planning staff of the Office of the Secretary of State. Six other State Department staff members and advisers would also attend the summit along with an immense list of corporate, media, and institutional representatives.

Shortly afterward, April 6 would travel to Serbia to train under US-funded CANVAS, formally the US-funded NGO “Otpor” who helped overthrow the government of Serbia in 2000. Otpor, the New York Times would report, was a “well-oiled movement backed by several million dollars from the United States.” After its success it would change its name to CANVAS and begin training activists to be used in other US-backed regime change operations.


Photo: Serbia’s “Otpor,” a model for future US-backed color revolutions.

….

Foreign Policy Magazine would report in their article, “Revoluton U,” that CANVAS assisted protesters in the “Rose Revolution” of Georgia, the “Orange Revolution” of the Ukraine, and is currently working with networks from Belarus, Myanmar (Burma), all across the Middle East and North Africa, as well as with activists in North Korea, and 50 other countries.

2009: In a US State Department funded Radio Free Europe/Radio Libery (RFE/RL) article titled, “Exporting Nonviolent Revolution, From Eastern Europe to The Middle East,” it was stated, “Popovic then exported his nonviolent methods, helping train the activists who spearheaded Georgia’s Rose Revolution in 2003 and Ukraine’s Orange Revolution in 2004. And now, Popovic is deploying his new organization, called Canvas, even farther afield — assisting the pro-democracy activists who recently brought down despotic regimes in Egypt and Tunisia.”

Activists from Iran, Belarus, and North Korea were also confirmed by RFE/RL as having received training from CANVAS. The RFE/RL article places the activists’ meeting with CANVAS sometime during 2009.

February 2010: The April 6 Movement, after training with CANVAS, would return to Egypt in 2010, along with UN IAEA Chief Mohammed ElBaradei. April 6 members would even be arrested while awaiting for ElBaradei’s arrival at Cairo’s airport in mid-February. Already, ElBaradei, as early as 2010, announced his intentions of running for president in the 2011 elections. Together with April 6, Wael Ghonim of Google, and a coalition of other opposition parties, ElBaradei assembled his “National Front for Change” and began preparing for the coming “Arab Spring.”

Clearly then, unrest was long planned, with activists from Tunisia and Egypt on record receiving training and support from abroad, so that they could return to their home nations and sow unrest in a region-wide coordinated campaign.

An April 2011 AFP report would confirm this, when US State Department’s Michael Posner stated that the “US government has budgeted $50 million in the last two years to develop new technologies to help activists protect themselves from arrest and prosecution by authoritarian governments.” The report went on to explain that the US “organized training sessions for 5,000 activists in different parts of the world. A session held in the Middle East about six weeks ago gathered activists from Tunisia, Egypt, Syria and Lebanon who returned to their countries with the aim of training their colleagues there.” Posner would add, “They went back and there’s a ripple effect.” That ripple effect of course, is the “Arab Spring.”

The Timeline – 2011 Year of the Dupe

January 16, 2011: Al Arabiya News reported in their article, “Tunisian exiled reformist to head back home,” that Moncef Marzouki was returning to Tunisia (from Paris) amidst the chaos sown by US State Department trained, supported, and equipped mobs who were “triggered” by the convenient release of US State Department cables via Wikileaks. Quite clearly, considering the training Tunisian opposition groups received long before the cables were released, the Wikileaks cables were merely used as a planned rhetorical justification for long ago premeditated foreign-funded sedition. Since then, Wikileaks has been employed in an identical manner everywhere from Egypt to Libya, and even as far flung as Thailand.

Moncef Marzouki, it would turn out, was founder and head of the Arab Commission for Human Rights, a collaborating institution with the US NED World Movement for Democracy (WMD) including for a “Conference on Human Rights Activists in Exile” and a participant in the WMD “third assembly” alongside Marzouki’s Tunisian League for Human Rights, sponsored by NED, Soros’ Open Society, and USAID.

A “call for solidarity” by the International Federation for Human Rights (FIDH) mentions by name each and every group constituting the Tunisian opposition during the “uprising” in January 2011 as “FIDH member organisations.” These include Marzouki’s “Tunisian League for Human Rights,” the “Tunisian Association of Democratic Women,” and the “National Council for Liberties in Tunisia,” or CNLT. FIDH, acting as an international nexus for various foreign-funded organizations carrying out sedition worldwide under the guise of “human rights,” is itself fully funded by the US government through the National Endowment for Democracy, Soros’ Open Society, and many others with clearly compromised affiliations.

January 28, 2011: After a warning by journalist/activist Dr. Webster Tarpley of World Crisis Radio, the alternative media began looking closer at the unrest in Egypt which began shortly after Tunisia’s growing crisis. In “All is not what it seems in Egyptian Clashes,” it was noted that protest leader Mohammed ElBaradei was in fact a devoted agent of the West, with a long standing membership within the Wall Street/London funded International Crisis Group (ICG) along side “senior Israeli officials” including the current Israeli President Shimon Peres, the current Governor of the Bank of Israel, Stanley Fischer, and former Israeli Foreign Minister, Shlomo Ben-Ami. The ICG also includes senior American bankers and geopolitical manipulators including George Soros, Zbigniew Brzezinski, Richard Armitage, Samuel Berger, and Wesley Clark.

http://i1.wp.com/www.mideastnewswire.com/wp-content/uploads/2011/02/elbaradei.jpg

Photo: ElBaradei’s ties to the West go much deeper than merely play-acting within the ineffectual, genocide-enabling UN. He is also a memberof the corporate-financier funded International Crisis Group.

….

Ironically, Western media outlets insisted ElBaradei was both anti-American and strongly anti-Israeli in a rouse best described a year earlier in March 2010 in the Council On Foreign Relations’ paper, Foreign Affairs’ article “Is ElBaradei Egypt’s Hero?”:

“Further, Egypt’s close relationship with the United States has become a critical and negative factor in Egyptian politics. The opposition has used these ties to delegitimize the regime, while the government has engaged in its own displays of anti-Americanism to insulate itself from such charges. If ElBaradei actually has a reasonable chance of fostering political reform in Egypt, then U.S. policymakers would best serve his cause by not acting strongly. Somewhat paradoxically, ElBaradei’s chilly relationship with the United States as IAEA chief only advances U.S. interests now. “

The most recent manifestation of this came when Israel farcically called ElBaradei an “Iranian agent.” This latest performance further illustrates the immense level of duplicity with which world events are being manipulated.

February 17, 2011: The London-based National Front for the Salvation of Libya (NFSL) calls for a Libyan “Day of Rage” to match the US-destabilization rhetoric used in Tunisia and Egypt. The NFSL has been backed by the CIA-MI6 since the 80’s and had made multiple attempts to overthrow Qaddafi’s government with both terrorist attacks and armed insurrection.


Photo: Please note the “EnoughGaddafi.com” signs. EnoughGaddafi.com’s webmaster is listed on the US State Department’s Movements.org as the “Twitter” to follow.

….

February 18, 2011: In the wake of Honsi Mubarak’s ousting, billionaire bankster George Soros’ Open Society Institute was found to be behind NGOs drafting Egypt’s new constitution. These “civil society” groups include the Arabic Network for Human Rights Information openly funded by George Soros’ Open Society Institute and the Neo-Con lined NED funded Egyptian Organization for Human Rights. It appears that while the International Crisis Group was turning out the strategy, and their trustee ElBaradei leading the mobs into the streets, it is the vast array of NGOs their membership, including Soros, fund that were working out and implementing the details on the ground.

February 21, 2011: An interview with Ibrahim Sahad of the National Front for the Salvation of Libya (NFSL) on ABC Australia, featured every talking point covered by the mainstream corporate media from previous weeks regarding Libya, all with the White House and Washington Monument looming over him in the background. He made calls for a no-fly zone in reaction to unsubstantiated accusations Qaddafi was strafing “unarmed protesters” with warplanes.

March 2011’s “US Libyan Policy: Zero Legitimacy,” noted the clearly heavily armed, western-backed insurgency that was still being disingenuously portrayed by Western media as “peaceful protests.”

February 28, 2011: “Destroying Libya” stated:

While Libyan opposition leader Ibrahim Sahad leads the rhetorical charge from Washington D.C., his National Front for the Salvation of Libya (NFSL) on the ground is armed to the teeth, as it has been throughout its 20 year history of attempted CIA backed rebellions against Qaddafi. In 1984, the NFSL tried to overthrow Qaddafi in a failed armed coup. The Daily Globe and Mail also recently confirmed that the NFSL along with the Libyan National Army, both under Sahad’s new National Conference of Libyan Opposition (NCLO), had both “attempted coups and assassinations against Col. Gadhafi in the 1980s.”

Already at this point, both British and US representatives were admitting Libyan rebels were indeed heavily armed, and instead of condemning the violence, openly called for additional weapons and military support to be provided.

March 17, 2011: The UN decided to enforce a no-fly zone over Libya to save the globalist-backed rebellion sputtering in failure and bordering on a “Bay of Pigs” disaster. Canadian, US, French, Arab, and UK jets were already reported to be preparing for the operation.

March 24, 2011: Unrest had already begun in Syria, as NATO began bombing Libya while Egypt and Tunisia had already fallen into political and economic chaos. In “Globalists Hit in Syria,” the opposition is closely examined and documented to be once again a creation of Western-backed opposition groups.

Much of the “evidence” of Syria’s unrest was being filtered through organizations such as the London-based Syrian Human-Rights Committee whose hearsay statements posted on its website were cited by corporate news media in outlandish reports of violence that also include “activists say” after each allegation. The “Syrian Observatory for Human Rights,” also London-based, is now the exclusive source cited by corporate-media reports regarding Syria.

March 26, 2011: In Egypt, signs of a counterrevolution and the first signs of weakness in ElBaradei’s chances to be installed as president began to show. Mobs pelted ElBaradei with rocks calling him “an American agent.” Wikileaks would again come to the aid of US interests and try to reintroduce the “anti-Western” image ElBaradei had been hamfisted in portraying.


Photo: The “barrier of legitimacy” is broken: a mob shouts “American agent” as they hurl rocks at ElBaradei who most certainly is an American agent – a trustee of the US International Crisis Group alongside George Soros.

….

March 28, 2011: Fortune-500 funded Brookings Institution’s “Libya’s Test of the New International Order” is reported on – exposing the war as not one of a “humanitarian” nature, but one aimed explicitly at establishing an international order and the primacy of international law.


Image: Red = US-backed destabilization, Blue = US occupying/stationed. China’s oil and sea access to the Middle East and Africa are being or have already been cut. A similar strategy of isolation was used on Japan just before the onset of World War II.

….

April 17, 2011: Syria’s unrest yields widespread arson as well as reports of gunmen targeting both protesters and state security forces in a bid to escalate violence. In, “Globalist War Machine Fixates on Syria,” the “Libyan Precedent” is already being cited by US and French politicians as justification to use force against Syria. A later article, “Color Revolution’s Mystery Gunmen,” establishes a historical context within which to view the current violence in Syria and the fact that it is provocateurs sowing much of the violence.

April 21, 2011: Belarus President Alexander Lukashenko announces that his nation is now also under covert attack by Western forces to foster an “Arab Spring-style” insurrection. In, “Besieging Belarus,” documented ties between Belarus opposition members and the same Western organizations and institutions fueling the Arab Spring are illustrated.

April 22, 2011: John McCain touches down in Benghazi, Libya and consorts with verified terrorists who were fresh back from Iraq and Afghanistan, killing US troops. A West Point report would later confirm (.pdf from West Point’s CTC can be found here) with absolute certainty that the region from which the Libyan rebellion began was also the Libyan Islamic Fighting Group’s (LIFG) center of operations. It would also expose the fact that LIFG were in fact long-time affiliates of Al Qaeda with LIFG members occupying the highest levels of leadership within the terrorist organization.


Photo: Ultimate act of treason: McCain calls for recognition and extra-legal support for the very men who had killed US troops in Iraq and Afghanistan. By denying “Al-Qaeda” a base in Iraq, but handing them the entire nation of Libya, he has brought American foreign policy
to a new level of surrealism.

….

May, 2011: In “Libya at Any Cost,” the conflict in Libya was reported to be escalating, including NATO attempts to assassinate Qaddafi and the targeted killings of several of his family members including several of his grandchildren.

America’s Arab Deception” attempted to review the past several months of engineered chaos blowing through Northern Africa and the Middle East, while it was noted in, “You Can’t Make This Stuff Up,” that the National Endowment for Democracy already began its first round of self-aggrandizing, and passing out awards to several of the dupes and collaborators that made its campaign of carnage throughout the Arab World a reality.

June, 2011: In “Arab Spring brings Corporate Locust,” the true agenda behind Egypt’s, and indeed the entire “Arab Spring’s” unrest became apparent as US representatives gave Fortune 500 executives a tour of destabilized Egypt and Tunisia in an effort to promote economic liberaliztion and privatization. John McCain and John Kerry led the tour and had co-sponsored bills to promote what would essentially be the meshing of Egypt and Tunisia’s economy into the Wall Street/London international order.


Photo: McCain (left) and Kerry (right) gesticulate as they explain their paymaster’s agenda within the confines of an Egyptian Coca-Cola factory. This is part of their latest trip surveying the effects of their US-funded opposition overthrowing Hosni Mubarak’s government.

….

In late June, France would admit to violating the terms of UN resolution 1973, and arming Libyan rebels.

July, 2011: The African Union would wholly reject the International Criminal Court’s mandate against Libya, exposing the severe illegitimacy with which it operates. Ties to corporate-financier funded organizations are revealed in “It’s Official: International Criminal Court has ZERO Mandate,” as well as the tenuous nature of the ICC’s claims against Libya’s Qaddafi. It would later be confirmed by members of Libya’s “human rights” community that indeed they, in collaboration with the rebel leaders, fabricated the numbers supplied to both the UN and the ICC, and that no verified or documented evidence of Qaddafi’s “atrocities” were produced.

In Thailand, another long-running US-backed color revolution finally yielded results and saw the return of Wall Street proxy, Thaksin Shinawatra’s political party to power. Various mouthpieces of the global elite, including the Council on Foreign Relations itself, gave stern warnings to Thailand’s establishment to accept the tenuous results of the July election or face isolation and other consequences. Another Southeast Asian country, Malaysia would also see color revolution take to their streets – this time in Malaysia by the yellow-clad, NED-funded Bersih movement.

Photo: Thaksin Shinawatra, a long time servant of the global elite, since before even becoming Thailand’s prime minister in 2001, reports to the CFR in New York City on the eve of the 2006 military coup that ousted him from power. He has now returned to power in Thailand via a proxy political party led by his own sister, Yingluck Shinawatra. Securing the votes of only 35% of eligible voters puts on full display how tenuous his support really is within a nation he claims stands entirely behind him.

….

August, 2011: By August, even the corporate-media began admitting that Syria’s opposition was “mostly unarmed,” or in other words, armed. The opposition was starting to be more clearly defined as armed ethnic groups and armed militants of the Muslim Brotherhood.

By late August, NATO began a coordinated attack on Tripoli, Libya, involving an elaborate psychological-operation that claimed to have eliminated or captured the entire Qaddafi family in a single day. The following day, Saif Al-Qaddafi would turn up alive and well, and free, while leading fierce fighting that would carry on until October and result in NATO leveling the cities of Bani Walid and Sirte in particular, into piles of rubble. It had become entirely clear that NATO was providing air support not for democracy-loving freedom fighters, but for hardcore terrorists who were carrying out a systematic campaign of genocide and reprisals throughout the country.

Photo: Libya’s rebels are far from motivated by democratic aspirations. Their grievances lie along ethnic, not political divides. “Gaddafi supporters” is the euphemism being used by the global corporate-media in describing the generally darker skinned and African tribes that form the majority of Western Libya’s demographics and who are bearing the brunt of NATO-backed rebel atrocities.

….

September, 2011: Sensing victory in Libya, corporate-financier funded think-tanks began preparing for the rebuilding and despoiling of the Libyan economy. In “Globalists to Rebuild Libya,” NATO’s Atlantic Council wrote a report detailing just how they would go about doing this.

Also as Libya’s violence spiraled out of control and atrocities carried out by the rebels and their NATO backers became more obscene, it became clear how fraudulent the “War on Terror” was. In “Libyan Rebels Listed by US State Department as Terrorists,” it is illustrated how NATO members were guilty of anti-terrorist laws for providing material support for listed terrorist organizations.

Image: A screenshot taken directly from the US State Department website showing the Libyan Islamic Fighting Group (LIFG) clearly listed as a foreign terrorist organization. This is important, as US Code prohibits providing material support to listed terrorist organizations. With revelations of Al Qaeda and LIFG fighters leading the Libyan rebellion with NATO-members’ full military, financial, and diplomatic support, attempts are being made to plea ignorance as to the true nature of the rebels. Listed below LIFG, is MEK, an Iraqi/Iranian group also being armed and supported by the US. (click on image to enlarge)

….

September also saw real humanitarian catastrophe unfold in Uganda, where a British corporation sanctioned genocide to clear land they had “leased” from the Ugandan government. Thus illustrates how the cause of “humanitarian concerns” is called on only when it serves Wall Street and London’s interests, and otherwise ignored when it involves verifiable genocide carried out in the pursuit of furthering their wealth and power.


Photo: Robert Devereux, a long time investor, a long time con-artist spinning his company’s despoiling of Africa as some sort of cutting-edge investment strategy that makes money and “helps” people. Even as Devereux made his disingenuous statements in 2010 regarding New Forests, the villagers in Uganda he was “helping” had already filed a court case a year earlier protesting the British company’s encroachment on their land. These villagers would be forcibly displaced, many of them killed by Ugandan troops acting on behalf of Devereux.
….

John McCain would land once again in Libya, this time in Tripoli to celebrate the destruction of the country and shake hands once again with the Libyan Islamic Fighting Group that delivered Qaddafi’s Libya into the hands of the Wall Street/London elite.


Photo: It’s all smiles and laughs in Tripoli as McCain, a chief proponent and driving force behind the US intervention in Libya, literally glorifies Al Qaeda’s exploits in the now ruined nation. Miles away, the very rebels he was praising are purposefully starving the civilian population of Sirte in an effort to break their will, while they and NATO indiscriminately use heavy weapons aimed at crowded city centers.

….

October 2011: While Tunisia and Egypt had fallen, and Libya too being seized by proxy forces fueled by the West, the Obama administration began withdrawing troops from Iraq. This suspicious withdrawal when otherwise the rest of the Middle East was under US proxy assault raised serious suspicions that an escalation, not retreat was to follow.

Rhetoric for war with Iran had been steadily increasing and the beginning of what looked like a covert war was being fought inside and along Iran’s borders. A disastrous ploy of framing Iran for the alleged planned assassination of a Saudi ambassador in Washington D.C. fell apart when Iranians linked the plot to US-backed terrorist organization Mujahedin-e Khalq (MEK).

Image: MEK. Admittedly a terrorist organization, listed by the US State Department as being such, it is fully funded, armed, and backed by the United States, based in France and US-occupied Iraq, and allowed to conduct terrorist operations against the Iranian people. The “War on Terror” is a fraud.

….

It is more than likely that the withdrawal of troops from Iraq would simply provide the US “plausible deniability” for an Israeli airstrike on Iran.

November 2011: Syria’s “peaceful protesters” who had been all along fully armed and attempting to stoke a Libyan-style civil war, were finally acknowledge as such by the corporate-media and more importantly by the corporate-funded think-tanks that supply them with their talking points. In “IISS: Syria’s Opposition is Armed,” it is states that a report out of the International Institute for Strategic Studies by Senior Fellow for Regional Security at IISS-Middle East, Emile Hokayem openly admitted that Syria’s opposition was armed and prepared to drag Syria’s violence into even bloodier depths.

Also in November, Wall Street and London’s assault on Libya came full circle with the installation of Abdurrahim el-Keib as prime minister. El-Keib who spent decades in exile in the US, was formally employed by the Petroleum Institute, based in Abu Dhabi, UAE and sponsored by British Petroleum (BP), Shell, France’s Total, the Japan Oil Development Company, and the Abu Dhabi National Oil Company.

Photo: And so begins the farce that is Western “democracy.” One corporate-fascist puppet Mahmoud Jibril , steps down, another, Abdurrahim el-Keib, takes his place. In reality, it is NATO-states and their corporate sponsors that now determine Libya’s fate. Pictured above, el-Keib poses with Mustafa Abdul-Jalil, chairman of the unelected, NATO-backed “National Transitional Council.”
….

Joining el-Keib would be US-funded activist, Moncef Marzouki, named Tunisia’s president. Marzouki’s organization, the Tunisian League for Human Rights, was a US National Endowment for Democracy and George Soros Open Society-funded International Federation for Human Rights (FIDH) member organization. Marzouki, who spent two decades in exile in Paris, France, was also founder and head of the Arab Commission for Human Rights, a collaborating institution with the US NED World Movement for Democracy (WMD) including for a “Conference on Human Rights Activists in Exile” and a participant in the WMD “third assembly” alongside Marzouki’s Tunisian League for Human Rights, sponsored byNED, Soros’ Open Society, and USAID.

http://i1.wp.com/images.alarabiya.net/9b/b1/640x392_70612_182256.jpg

Photo: US NED-funded activist leader Moncef Marzouki after spending two decades in Paris, helps foist the facade of “democracy” onto the Tunisian people. Of course, he, or someone of equal servitude to the West was going to become “President.” In 1993 Noam Chomsky would concisely describe the work of NED as “an attempt to impose what is called democracy, meaning rule by the rich and the powerful, without interference by the mob but within the framework of formal electoral procedures.” In other words, those fighting in the “Arab Spring” did so for gilded tyranny.
….

In Egypt, in late November, a second “revolution” began unfolding on the streets. In reality it was the same Western-backed forces led by ElBaradei and the emerging Mamdouh Hamza, against Egyptian military forces that seemed to have gone back on whatever arrangements they made with the West after the fall of Mubarak.

The UN, in another attempt to escalate foreign intervention in Syria, would release a UN Human Rights Council report regarding Syrian “crimes against humanity” which was actually co-authored by Karen Koning AbuZayd, a director of the US Washington-based corporate think-tank, Middle East Policy Council, that includes Exxon men, CIA agents, US military and government representatives, and even the president of the US-Qatar Business Council, which includes amongst its membership, AlJazeera, Chevron, Exxon, munitions manufacturer Raytheon (who supplied the opening salvos during NATO’s operations against Libya), and Boeing.

The report itself contained no verifiable evidence, but rather hearsay accounts recorded in Geneva by alleged “victims” “witnesses,” and “defectors,” put forth by “all interested persons and organizations.” In other words, it was an open invitation for Syria’s enemies to paint whatever image of the ruling government they pleased.

December 2011: With Tunisia and Libya fully run by Western proxies, Egypt and Syria still mired in chaos, and with globalists calling for war on Iran, the “Arab Spring” was nearly complete. However, the “Arab Spring” was only the first leg of a grander strategy to encircle Russia and China. In December, the campaigns to move in on Russia and China would begin in earnest.


Image: The “String of Pearls:” China’s oil lifeline is to be cut by the destabilization and regimes changes being made throughout Africa and the Middle East. Along the “String” the US has been destabilizing nations from Pakistan to Myanmar, from Malaysia to Thailand, to disrupt and contain China’s emergence as a regional power.

….

Hillary Clinton, in Foreign Policy Magazine would pen, “America’s Pacific Century,” a Hitlerian declaration of imperial intent for American “leadership” in Asia for the next 100 years. From “Hillary Clinton and the New American (Pacific) Century:

“Upon reading Clinton’s declaration of intent for American leadership into the next century, readers may recall the similarly named, ranting “Project for a New American Century” signed off on by some of America’s most notorious Neo-Conservatives, which almost verbatim made the same case now made by Clinton. In fact, America’s evolving confrontation with China, marked acutely by Obama’s announcement of a permanent US military presence in Australia just this week, is torn directly from the pages of decades old blueprints drawn up by corporate-financier funded think-tanks that truly rule America and its destiny.

 

As reported in June, 2011’s “Collapsing China,” as far back as 1997 there was talk about developing an effective containment strategy coupled with the baited hook of luring China into its place amongst the “international order.” Just as in these 1997 talking-points where author and notorious Neo-Con policy maker Robert Kagan described the necessity of using America’s Asian “allies” as part of this containment strategy, Clinton goes through a list of regional relationships the US is trying to cultivate to maintain “American leadership” in Asia.

 

For example, the recently reinstalled Wall Street proxy regime in Thailand led by Thaksin Shinawatra and his sister Yingluck, has received reassurances by Clinton herself just this week stating that, “it is in the national security and political interest of the United States to have this government succeed.” As reported in-depth in “CONFIRMED: Thailand’s “Pro-Democracy” Movement Working for US,” Thaksin Shinawatra and his political regime have had long standing, well documented ties to Wall Street and London. The US backing of puppet-regimes like Thaksin, installing them into power, and keeping them there is central to projecting power throughout Asia and keeping China subordinate, or as Kagan put it in his 1997 report, these proxy regimes will have China “play Gulliver to Southeast Asia’s Lilliputians, with the United States supplying the rope and stakes.””

In Myanmar (Burma) “democracy icon” Aung San Suu Kyi, whose entire movement is a creation of Wall Street and London, received Hillary Clinton as well as Thailand’s proxy-PM Yingluck Shinawatra in a globalist show of support designating her as the defacto leader and point of contact within the Southeast Asian country. Clinton’s visit coincided with a successful campaign led by US NGOs to oust Chinese interests in the nation that resulted in the halting of a dam that was to provide electricity, revenue, flood control and irrigation for the people of Myanmar.

http://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1c/Rendition_of_Myitsone_Dam.jpg

Image: The Myitsone Dam, on its way to being the 15th largest in the world until construction was halted in September by a campaign led by Wall Street-puppet Aung San Suu Kyi, a stable of US-funded NGOs, and a terrorist campaign executed by armed groups operating in Kachin State, Myanmar.

….

Meanwhile in Russia, Wall Street and London attacked more directly, attempting to interfere with Russian elections in December and resulting in several street protests led by overtly linked NED, Soros, and Rothschild operatives. NED-funded NGO “Golos” played a key role in portraying the elections as “rigged” and constituted America’s extraterritorial meddling in Russia’s sovereign affairs.


Image: NATO’s creeping encirclement of Russia has now been combined with another round of “color revolution” destabilizations in Belarus and now in Russia itself.

….

A concerted effort by the corporate-media to misrepresent the unrest in Russia was pointed out in, “Russian Protests: Western Media Lies ,” illustrating just how coordinated the overarching global destabilization being carried out actually is. In “Wall Street Vs. Russia,” it was concluded:

“It is quite clear that the National Endowment for Democracy, Freedom House, the Foreign Policy Initiative, and even the US State Department whose new foreign affairs advisory board is full of think-tanks representing overt corporate-financier interests, are not interested in “democracy,” “human rights,” or “freedom” in Russia, but rather removing the Kremlin out of the way, and reestablishing the parasitic feeding on the Russian people and its economy they enjoyed after the fall of the Soviet Union.”

In late December it would be confirmed that the same Al Qaeda militants that ravaged Libya with NATO’s aid, were on their way to Syria to help overthrow the Assad government. LIFG leader Abdel Hakim Belhaj was confirmed to be on the Syrian border preparing troops of the so-called “Free Syrian Army.”

This wasn’t the only recent example of the West operating in tandem with listed terrorist groups. It was also reported in, “EXPOSED: US Troops Guarded Terrorist Camp in Iraq,” that the US has been guarding a terrorist Mujahedin-e Khalq training camp inside Iraq with US troops and is planning to relocated them, possibly in a freshly abandoned US military base in Iraq while D.C. lobbyists work feverishly to have them de-listed, armed, and sent to conduct terrorist operations in Iran. Shocking comments are made in the Brookings Institution’s report, “Which Path to Persia?” where US policy experts conspire to use the terrorist organization against the government of Iran. In essence, corporate-funded policy makers have transformed the US into a state-sponsor of terror.

Conclusion

The year 2011 was surely the year of the dupe. Youth enamored with lofty, naive notions of “freedom” sold to them by corporate-fascist funded NGOs were brought into the streets to create chaos and division which was then capitalized on by covert political and even military maneuvering by the West and its proxy forces. In Egypt the nation is teetering on the edge of being fully integrated into the Wall Street/London international order, while a big-oil representative is enjoying his new position as prime minister of Libya. In Tunisia a life-long stooge of Western machinations is now president, and an alarming campaign of NATO-backed violence and terrorism is gripping Syria.

With the encirclement of Russia and China, these dupes have witlessly brought the world to the edge of World War III, and clearly done nothing at all to improve their own state of being. As their nations fall under the control of increasing Western influence, the resources once used to placate them and defend their nationalism will now be diverted into the bottomless maw of the parasitic banking combines that are currently destroying both North America and Europe.

February’s “The Middle East & then the World” is well worth reading again – to see how far we’ve come over the last year since it was written, and what is left for the globalists to do. As the globalists come ever closer to China and Russia’s doorsteps the stakes will continue to rise and the placid spectating Americans and Europeans have enjoyed this year will forever be lost.

Finally, consider what was written in one of the last articles of this year, “The End Game Approaches:”

“Complacency will kill, apathy is complicity: as the elitist-engineered “Arab Spring” reaches its conclusion, we stand on the precipice of being meshed into an inescapable, corporate-fascist, scientific planetary regime…. the End Game approaches.

 

Now more than ever, “we the people” must steel ourselves against this immense corporate-fascist empire as it sprawls death, destruction, and domination, militarily and economically, across the planet. We must, our very survival depends on it, boycott and replace entirely the corporate-financier interests that drive this dark, expansive agenda. It has been literally spawned of our apathy, complicity, and ignorance, fueled by us – the very source of corporate fascism’s power – and it must be our activism, resistance, and intellect that brings it to an end.

 

As far fetched as it may sound, every Pepsi we swig, every day we decide to drink beer and tune into our corporate-sponsored bread and circus, be it the modern day chariot races of NASCAR or the gladiatorial contests of the NFL, we bring inescapable eternal servitude to a corporate-fascist scientific dictatorship one step closer.

 

It is now “do or die” – unlike in the past, mankind now possesses the technology to render the vast majority of the population intellectually inferior through mass medication, food poisoning, GMO crops that rot our bodies and minds from the inside-out, and the martial means of eliminating vast swaths of the population permanently. Not only is this a possibility, it is a reality the global elite have conspired over at great length through texts like Ecoscience penned by current White House science adviser John Holdren and former White House science adviser Paul Ehrlich who openly talk about mass, involuntary medication to forcibly sterilize the population, reduce our numbers and confine us within what they literally call a “planetary regime.” The End Game approaches.”

Let us not “hope” next year fairs better for free humanity. Let us with our two hands, our will, and our capable intellects ensure that it is better. The decision is not that of our “leaders” or “representatives,” it is the decision of each and every one of us and what it is we do with our time, our money, our resources, our energy, and to where we pay our attention – each and every day. Let us define where it is we want our destiny to take us, and start taking one step at a time to get there.

Let us wait no longer for “saviors,” but rather look in the mirror and realize, God, the Universe, or whatever higher power you believe in, has already endowed you with everything you need, in your heart, your mind, and within your hands to prevail in whatever noble pursuit you, or “we the people” choose.

Source: Land Destroyer

Published December 24, 2011

 

The shadowy world of Egypt’s NGOs

by Jenny O’Connor

17 March 2012

NewStatesman

Funded by their governments, are these organisations funnelling money to protest movements?

Tahrir Square NGO EgyptTahrir Square: One year on. Photo: Getty Images

Ever since the Egyptian authorities raided the offices of a number of Western “non-profit organisations” in December, there has been consternation in the Western press. The 43 people accused of failing to register with the government and of financing the 6 April protest movement with illicit funds have been referred to repeatedly in the Western press as ‘NGO’ workers. This has served successfully to deflect the media from examining whether in fact there was some basis to Egypt’s claims that these people had been acting illegally.

As regards the accused organisations in Egypt, “NGO” might seem a strange term given that four of the five accused organisations receive the majority of their funding directly or indirectly from “their” governments. The Konrad Adenauer Stiftung is a German non-profit that receives 90 per cent of its funding from the German government. The International Republican Institute (IRI) and the National Democratic Institute (NDI) are two of the four core institutions of the grant-making institution the National Endowment for Democracy (NED).

The Purpose of U.S. Soft Power Themed Revolutions: Disunity and Power Projection

14.02.2012
Wayne MADSEN
Strategic-Culture.org

A U.S. “alphabet soup” agency-sponsored themed revolution in the Maldives, an island nation in the Indian Ocean comprising twenty-six atolls, stands to plunge the nation, heretofore considered a tropical paradise for tourists, into the same kind of chaos and civil unrest now seen on the streets of Libya, Egypt, and Syria. Maldives is smaller in comparison to the nations of the Middle East where the National Endowment for Democracy (NED), U.S. Agency for International Development (USAID), International Republican Institute (IRI), National Democratic Institute (NDI), and George Soros’s Open Society Institute (OSI) have sponsored themed revolutions that have all resulted in civil unrest and a entrance of extremist Wahhabi Salafists into political power. However, the small size of Maldives provides a much clearer picture of how the aforementioned Central Intelligence Agency (CIA)-sponsored “soft power” aggressors managed to turn paradise into another center of unrest in the Muslim world.

In the case of the Maldives, the road to civil strife began in 2005 when USAID- and OSI-sponsored democracy” manipulation groups took root in the country upon the legalization of opposition political parties by the government of President Maumoon Abdul Gayoom. Serving as president for thirty years, Gayoom was seen by the international human rights network of non-governmental organizations as a dictator ripe for removal. The Western-sponsored NGOs settled on Mohamed Nasheed, a Maldivian opposition leader who had lived in exile in Britain – with the support of the British government — and Sri Lanka and who returned to Maldives in 2005, as their favorite candidate for president.

In preparation for the first direct presidential election for president in 2008, outside “democracy manipulators” descended on Maldives, a country that had become popular with the Soros network because of global climate change. Maldives, which is threatened by rising sea levels, became a cause célèbre for the carbon tax and carbon cap-and-trade advocates.

Nasheed was the 2008 presidential candidate of the Maldivian Democratic Party against President Gayoom’s Dhivehi Rayyithunge Party. In the first round of voting, Gayoom received a little over 40 percent of the vote in the first round to the 24 percent of Nasheed’s and his vice presidential running mate, Mohammed Waheed Hassan. To defeat Gayoom in the second round, Nasheed, obviously with the encouragement of his foreign “democracy” advisers, sought and received the endorsement of four other opposition parties, including the Saudi- and United Arab Emirates-financed Salafist Adhaalath (Justice) Party. Adhaalath is an ideological partner of the Muslim Brotherhoods of Egypt and Syria. In the second round of the election, Nasheed, with the support of the other four opposition presidential candidates, defeated Gayoom 54 percent to 46 percent.

Nasheed was immediately embraced by the world’s glitterati community of NGOs and celebrities, including carbon tax-and-trade advocate Bill McKibben of 350.org and the crowd who gathered at the Sundance Film Festival to view a sycophantic film about Nasheed called The Island President. Nasheed was called the “Mandela of the Maldives” by those celebrities whose knowledge of Maldives did not extend beyond the nation’s Wikipedia entry. In October 2009, Nasheed and his Cabinet pulled off a pre-Copenhagen climate change conference publicity stunt by holding the world’s first underwater Cabinet meeting. Nasheed and eleven of his ministers, wearing scuba gear, convened the meeting twenty feet under the surface of the Indian Ocean. Nasheed was a huge hit among the celebrity contingent at the December 2009 Copenhagen summit.

Nasheed was selected by Time magazine at the top of their “Leaders & Visionaries” list of “Heroes of the Environment.” The United Nations awarded Nasheed its “Champions of the Earth” award. Foreign Policy magazine, co-founded by the late Samuel Huntington, a chief ideologist for the neo-conservative pabulum of a “Clash of Civilizations” between the West and Islam, named Nasheed as one of its top global thinkers.

Nasheed took on as his close adviser and communications assistant Paul Roberts, a British national. In what alienated his Salafist supporters, Nasheed also opened diplomatic relations with Israel, invited Israeli surgeons to Maldives amid fears they would begin harvesting human organs for Israeli clients, met with Israeli government officials, agreed to allow direct air links between Israel and Maldives, invited Israeli trainers into Maldives to advise Maldivian security forces, and failed to ensure that Maldives voted for Palestine’s full admission to the UN Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) during the organization’s general assembly meeting in Paris on October 31, 2011. Maldives was absent from the vote.

Maldivian opposition parties, particularly the Salafist Adhaalath Party which left Nasheed’s coalition, did not buy Nasheed’s government’s weak explanation about the Palestine vote. By the end of 2010, the four other political parties in Nasheed’s Cabinet had left and Nasheed’s government was accused by the opposition of lacking transparency. The trademark yellow neckties and shirts worn by Nasheed and his supporters and the yellow Maldivian Democratic Party flags waved by Nasheed’s supporters were yet another indication that Nasheed’s “revolution” was another “themed revolution” concocted by the Soros/NED network of NGOs and think tanks in Washington, London, and New York.

Just as other Soros / NED-installed regimes began to violate the constitutions of their respective nations, including Georgia and Ukraine, Nasheed was no different. On December 10, 2010, the Maldivian Supreme Court ruled that Nasheed’s cabinet ministers could not serve without the approval of parliament. Nasheed responded by declaring the Maldivian courts were controlled by supporters of ex-president Gayoom and on January 16, 2012, Nasheed ordered the military to arrest Abdulla Mohammed, the Chief Justice of the Criminal Court.

Counter-protests were organized by Maldives opposition parties and were backed by the police. After the military clashed with the opposition protesters and police, several military members defected and joined the protesters.

Faced with the opposition and police/military uprising, Nasheed resigned the presidency on February 7. Later, Nasheed and his British adviser Roberts claimed that Nasheed was ousted in a coup d’etat. The U.S. State Department demanded that Vice President Mohammed Waheed Hassan, who assumed the presidency and opposed the arrest order of the Chief Justice, form a government of national unity with Nasheed’s supporters. Hassan refused and India, which, in the past, has intervened militarily in Maldives to put down attempted coups, remained silent. The Soros/NED global glitterati, including the Soros-funded “Democracy Now” program hosted by Amy Goodman and partly-funded by Soros, featured Roberts on an interview in which Gayoom was described as a thug and who was trying to re-assume power. Of course, the Soros propaganda program made no mention of Nasheed’s repeated violations of the Maldivian constitution.

As with the destabilization of Iraq, Egypt, and Libya, the first target for alleged Islamist radicals after the ouster of Nasheed was the destruction of priceless museum artifacts. Unknown men broke into the Chinese-built Maldives National Museum in Male, the capital, and smashed the delicate coral and limestone pre–Islamic Maldivian Buddhist statues on display.

The yellow flag of Nasheed’s political party.

The rise of Salafists and Muslim Brotherhood adherents in the new Maldivian government parallels what occurred in Egypt, Libya, Syria, and Tunisia after their themed revolutions.

The Maldives were destabilized by the West at the same time that the Egyptian government charged 43 CIA-linked NGO personnel, including Americans, Britons, Serbs, and others working for IRI, NDI, and NED, with possessing a secret plan, including maps, to divide Egypt into an Israeli-dominated Sinai state, a Coptic state extending from Alexandria in the north to Asyut in the South, a Berber-dominated Islamic state based in Cairo, and a black African Nubian state in the south.

There now may be an attempt by the West to split up Maldives. In 1957, the British established the Gan airbase on the southernmost atoll of Addu and insisted on 100-year base rights on Seenu Atoll. After Maldives Prime Minister and President Ibrahim Nasir adopted a nationalist foreign policy, the British backed a secessionist movement in the southern atolls where the British bases were located that declared the short-lived United Suvadive Republic in 1959. After the collapse of the secessionist republic in 1965, the British bought the southernmost atoll in the Chagos-Laccadive chain of atolls from Mauritius and established the British Indian Ocean Territory. The inhabitants of the Chagos Archipelago island of Diego Garcia were forcibly removed to Mauritius and other Chagos islands and the United States established its strategic military base on the island of Diego Garcia. Maldives never recognized Mauritian claims over the Chagos atolls or the British Indian Ocean Territory. With neo-con interference in Maldives now coming to fruition, secessionist movements in the southern atolls may, once again, gain ground to ensure unfettered U.S. and British control over Diego Garcia and expansion of U.S. and British military facilities to the Addu atoll and, perhaps, further north in the Maldives chain.

Source: Strategic Culture Foundation on-line journal www.strategic-culture.org.

Egypt Leads Fight Against NGO Agitators | A real revolution may be about to follow

Feb 20, 2012

by Tony Cartalucci | Land Destroyer Report

Neo-Conservative Max Boot is a certified warmonger, an elitist policy wonk sitting on the Fortune 500-funded Council on Foreign Relations, has signed his name to letters that called for sidestepping both national and international law to militarily intervene further in Libya, as well as call for troops on the ground even after Tripoli fell last year. He is a man you would least expect to champion NGOs and their liberal-progressive agendas.

However NGOs are not “liberal-progressive.” They are the system administrators of modern empire, an empire being forged by the wars and covert operations Boot is a chief proponent of. The absence of NGOs in any given nation, means a nation free from the influence of Wall Street & London’s networks and meddling. That is why Boot feverishly penned, “Obama’s Egyptian Hostage Crisis,” in an attempt to spur a more vigorous response to what would seem like a very minor event in the context of greater global conflicts. Egypt’s arrest and trying of 19 Americans, all of whom are directly involved in Wall Street’s network of National Endowment for Democracy (NED) funded NGOs, including the head of the International Republican Institute (IRI) office in Egypt, signifies a potential turning point not just in Egypt, but around the world.