Archives

National Endowment for Democracy [NED]

Enough of CIA’s ‘Enough Project’ in Africa! [Avaaz, International Crisis Group, Center for American Progress]

Libya360 | Internationalist News Agency

Cross-posted from TeleSUR

October 7, 2016

By Thomas C. Mountain

The “Enough Project” claims it’s mission is to prevent genocide in Africa, but has been conspicuously silent when it comes to the genocidal famine in Somalia.

enough-ngo-partners

WKOG editor: As people finally become aware of Avaaz – as a key instrument of empire – watch for the Enough Project which could, if embraced by the public, become the new NGO assigned to create acquiescence for the destabilization of targeted countries. The Enough Project was co-founded by the Center for American Progress (see below) and the International Crisis Group in 2007. Key partners include Amnesty International, Human Rights Watch, Oxfam and UNHCR. Enough is a project of the New Venture Fund, and is based in Washington, DC. Its co-founders are John Prendergast (former Director for African Affairs at the National Security Council) and Gayle Smith (current administrator of the United States Agency for International Development).


enough-avaaz-co-founder-tom-perriello

“ENOUGH operates under the umbrella of the Democratic Party’s corporate funded propaganda and influence peddling operation, The Center for American Progress (CAP).” Former Democratic congressman and Avaaz co-founder Tom Perriello served as President and CEO of the Center for American Progress Action Fund and as a Counselor for Policy at Center for American Progress until July of 2015 when he was appointed Special Envoy for the African Great Lakes and the Congo-Kinshasa by the White House.

“The Enough Project focuses on Africa” – Sudan, Chad, Democratic Republic of the Congo, northern Uganda, and the Horn of Africa.

enough-project

The Enough Project has worked hand-in-hand with Avaaz in the past.

Perriello and Avaaz co-founder Ricken Patel also co-founded and co-directed DarfurGenocide.org which officially launched in 2004. “DarfurGenocide.org is a project of Avaaz co-founder Res Publica, a group of public sector professionals dedicated to promoting good governance and virtuous civic cultures.”Today, this organization is now known as “Darfurian Voices”: “Darfurian Voices is a project of 24 Hours for Darfur.” The U.S. Department of State and the Open Society Institute were just two of the organization’s funders and collaborating partners. Other Darfurian Voices partners include Avaaz, the National Endowment for Democracy (NED), International Centre for Transitional Justice, Darfur Rehabilitation Project, Humanity United, Darfur People’s Association of New York, Genocide Intervention, Witness, Yale Law School, The Sigrid Rausing Trust and the Bridgeway Foundation. Of all the listed partners of DarfurGenocide.org, with the exception of one located in London, England, all of the entities involved are American and based on U.S. soil.

enough-project-appauds-avaaz-cofounder-tp

Despite the carefully crafted language and images that tug at your emotions, such NGOs were created for and exist for one primary purpose – to protect and further American policy and interests, under the guise of philanthropy and humanitarianism.

 

+++

 

https://i2.wp.com/www.aljazeera.com/mritems/Images/2011/7/16/2011716213159717734_20.jpg

Enough of the CIA’s “Enough Project” in Africa!http://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20110730&t=2&i=469259260&w=580&fh=&fw=&ll=&pl=&r=2011-07-30T121232Z_01_BTRE76T0XWX00_RTROPTP_0_SOMALIA-FAMINE

EP, as it is known, was founded by senior U.S. Intel “spook” Gayle Smith, former Senior Director of the National Security Council under President Obama and now head of the USAID/CIA.

Today EP is headed by Ms. Smith’s protégé John Prendergast whose history as head of EP is one of subterfuge and lies in service to Pax Americana.

EP claims it’s mission is to prevent genocide in Africa, as in the name “Enough Project”, yet has been conspicuously silent when it comes to the genocidal famine in Somalia during the Great Horn of Africa Drought in 2011-12 where 250,000 Somali children starved to death.

Recently George Clooney was enjoying 15 minutes of fame as a humanitarian claiming to have exposed massive corruption in South Sudan when he should have been warning the world of the U.N.’s next genocide in Somalia as in 300,000 starving children. Soon the genocide in Somalia will hit its peak with hundreds, up to 1,000 children a day dying from hunger with only a deafening silence emanating from the CIA’s Enough Project.

https://i0.wp.com/www.aljazeera.com/mritems/Images/2011/7/26/2011726144345181734_20.jpg

EP, with support from its big brother the Center for American Progress, only once in its history raised a real genocide, that back in 2007-8 when Gayle Smith was out to political pasture, she being a rabid democrat during the Bush Jr. years in office. Then she was part of the Democrat “opposition” to the Bush regime and oh so briefly raised the food and medical aid blockade in the Ogaden in Ethiopia, where the only instance of both the Red Cross and Doctors Without Borders being expelled from a famine stricken region has been allowed.

Once Ms. Smith jumped on the Obama For President bandwagon, no further mention of the genocide in the Ogaden was heard.

http://i1.wp.com/richardfalk.files.wordpress.com/2011/08/somalia-famine-2011.jpg?resize=250%2C250 Today EP is proving its loyalty to Pax Americana by playing huckster for regime change in South Sudan, as in denying China access to African oil via the invasion of “peacekeepers” in the name of Responsibility To Protect of Libyan infamy. The USA has abandoned former “rebel leader” Riek Machar in favor of direct military intervention by the U.N. and the USA’s gendarme in Africa, the African Union.

The Chinese have started to expand their oil production so expect to hear louder cries of outrage from the likes of EP about various crimes and even “genocide” in South Sudan followed by demands for more foreign military intervention in the country.

With all their lies and subterfuge, don’t you think that we here in Africa have had enough of the CIA’s Enough Project?

 

 

[Thomas C. Mountain is an independent journalist in Eritrea living and reporting from here since 2006.]

 

Further reading:

Imperialist Pimps of Militarism, Protectors of the Oligarchy, Trusted Facilitators of War | Part IV

US Behind Massacres in Beni, Congo

http://www.anngarrison.com/audio/creating-south-sudan-george-clooney-john-prendergast-and-george-w-bush

 

 

Smart Power & The Human Rights Industrial Complex

UK Column

March 15, 2016

by Patrick Henningsen

human-rights-21wire

Human rights in the West: does the reality live up to the rhetoric? On the surface, the cultural narrative seems innocent enough: billionaire philanthropists, political luminaries and transnational corporations, along with legions of staff and volunteers – all working together in the name of social justice, forging a better, fairer and more accountable world.

The story reads well on paper, and well it should. After all, the 20th century saw a string of failures by various governments to curb and halt some of the most horrific exhibitions of genocide and crimes against humanity. The door has been opened for many charities and human rights organizations to play a bigger role in moderating international affairs. Upon more rigorous inspection, however, what emerges is one of the most unfortunate realities of 21st century geopolitics. Though many human rights charities still market themselves as ‘neutral’ and ‘nonpartisan’, the reality is something very different. With public skepticism at an all-time high, the danger is clear: if conflicts of interest are not addressed in a serious way, they threaten to undermine the credibility of the entire non-governmental organization (NGO) sector internationally.

One difficult aspect in analyzing this struggle for ‘perception management’ is that most human rights and aid organizations are staffed and run by good, hard-working and extremely well-educated individuals, many of whom carry out their roles with an altruistic heart and with the best of intentions. For the most part, many remain unaware or uninterested in who actually funds their organisations and what those financial strings mean in terms of the what a given organisation’s stance will be on any range of geopolitical issues or military conflicts. It’s certainly true that over the years, sincere and dedicated campaigning by organisations has helped to free individuals who where unjustly imprisoned and achieved due process and justice for the dispossessed. It’s also true that many of these same organizations have helped to raise awareness on many important social and environmental issues.

Due to increased funding from corporate interests and direct links to government and policy think tanks in recent years, these organisations have become even more politicised, and more closely connected with western ‘agents of influence.’ As a result, an argument can be made that, on many levels, these ‘human rights’ organisations may be contributing to the very problem they profess to be working to abate: causing more suffering, death and instability worldwide through their co-marketing of the foreign policy objectives of Washington, London, Paris and Brussels.

The problem is both systemic and institutional in nature. As a result, many of the western world’s leading human rights organizations based in North America and Europe have become mirror reflections of a western foreign policy agenda and have become virtual clearing houses for interventionist propaganda.

Writer Stephanie McMillan describes the new role of the non governmental organizations in the 21st century:

Along with military invasions and missionaries, NGOs help crack countries open like ripe nuts, paving the way for intensifying waves of exploitation and extraction.

Outsourcing Consensus Building

Shaping western public perception and opinion on major international issues is essential if major world powers are to realise their foreign policy goals. Not surprisingly, we can see that many of the public positions taken by NGOs are exactly aligned with western foreign policy. In the Balkans War of the 1990’s, human rights groups supported partitioning. In the Ukraine in 2014 and with both Syria and Yemen in 2016 they supported regime change. In each instance NGOs function as public relations extension to a United Nations western member Security Council bloc, namely the US, UK and France. This collusion is manifest throughout the upper echelons of these organizations whose streamlined agenda conforms through a lucrative revolving door which exists between a cartel of western NGOs, government and media.

As western governments find themselves more heavily involved in long-term conflicts around the globe, the need to outsource their ethics and morals to NGOs becomes more apparent. Continuity between these symbiotic entities is essential if governments are to successfully frame the geopolitical narratives on which international human rights organizations so often derive their own public relations and fundraising campaigns. Together, all of these things converge to form a highly efficient, functioning alliance which could be described as a type of ‘government-media-human rights’ industrial complex.

Nowhere is this complex more evident than with the United States-led foreign policy towards Syria. By framing the Syrian Conflict (2011 to present) as a “civil war”, both western media and human rights organizations did their part in propping-up an important western foreign policy narrative. Inaccurate and distorted, this narrative has helped shield the US-led clandestine proxy war which has been allowed to carry on almost unimpeded below the surface narrative of western public perception. For mainstream US audiences, if truly known, the reality of Syria might be too much to bear – a US-backed guerrilla war where Washington and Ankara, along with NATO and Gulf Cooperation Council (GCC) allies, flooding Turkey and Syria with weapons, cash, equipment, social media teams, military trainers and foreign fighters from as a far away as Pakistan. When analyzed from this wider perspective, very little is ‘civil’ about the Syrian Conflict.

The Human Rights Industry

What was once a 20th century adjunct to an emerging international progressive movement has since mushroomed into a 21st century multi-billion dollar, internationalised ‘third sector’ concern – underwritten by some of the world’s leading transnational corporations. This impressive labyrinth is led by organizations like Amnesty International, Human Rights Watch (HRW), and the Worldwide Human Rights Movement (FIDH). Each of these organisations has well-developed links leading directly into central governments, and perhaps more surprisingly, links leading straight into the heart of the military industrial complex. Safely cloaked under the official guise of ‘charity organisation’, many of these entities push a political agenda and effectively serve as public relations outlets for US and NATO forward military planning.

Working behind the public-facing human rights industrial complex is another key component which helps set the geopolitical agenda. Leading western governmental efforts are the White House and the US State Department. Behind the political facade, however, is where the real work takes place; a myriad of think tanks which serve as an unofficial academic-like support structure for managing policy planning, rolling out grand strategies and other big ideas. Some recognisable names in this industry are the Council on Foreign Relations (CFR), Center for Strategic and International Studies (CSIS), Brookings Institute, Heritage Foundation, American Enterprise Institute (AEI), and Foreign Policy Initiative (the heir apparent to PNAC). These think tanks and foundations are also referred to as ‘policy mills’ because of their ability to churn-out volumes of policy ‘white papers’, surveys and strategic studies which are then disseminated through various industry journals and at functions, conferences and events in Washington DC and New York City. Certain think tanks, like the Committee for Peace and Security in the Gulf, were set-up in the 1990’s to push through specific foreign policy objectives – like kick-starting the war in Iraq. Where you find a war, you most certainly will find a think tank advocating behind it.

Follow the Money

To find the common thread between think tanks, foundations and human rights charities, one needs only to follow the money.

Many of these entities receive large portions of their funding from the same sources – transnational corporations. One large contributor of annual funding for human rights organisations, including HRW, is the controversial Wall Street billionaire George Soros, through his NGO the Open Society Institute. Other human rights organisations like FIDH which draw together some 178 organizations from 120 countries, receives funding from the US State Department by way of the National Endowment for Democracy (NED). Here we have a direct financial link which forms a ring connecting western governments, NGOs and charities.

One can argue, and successfully, that this nexus ensures that the output, ideas and marketing messages of each leg of a human rights campaign conforms to western foreign policy language and objectives.

Smart Power: Formerly of the US State Dept., now an NGO luminary, Suzanne Nossel

Washington’s HR Revolving Door

It’s no secret that a revolving door exists between the US State Department and many of the western world’s leading human rights organisations. That relationship can be gleaned from this CFR policy paper which states:

To advance from a nuanced dissent to a compelling vision, progressive policymakers should turn to the great mainstay of twentieth-century U.S. foreign policy: liberal internationalism, which posits that a global system of stable liberal democracies would be less prone to war … Washington, the theory goes, should thus offer assertive leadership – diplomatic, economic, and not least, military – to advance a broad array of goals: self-determination, human rights, free trade, the rule of law, economic development, and the quarantine and elimination of dictators and weapons of mass destruction (WMD).

That passage, taken in the context of the Syrian conflict, reveals a stark picture of how Washington really works. It was written by Suzanne Nossel, one of Washington’s most high-profile humanitarian advocates who managed to transition seamlessly from her position as Deputy Assistant Secretary for International Organisations at the US State Department – directly into an executive director position at Amnesty International USA in 2012. Prior to the State Dept., Nossel was also served as chief operating officer for Human Rights Watch, vice president of strategy and operations at the Wall Street Journal and a media and communications consultant to CFR founding corporate member, law firm McKinsey & Company.

Here we see a powerful public relations resumé, combined with established links to Washington’s foreign policy core, and at a time where multiple Middle Eastern nations states, like Libya and Syria, were being forced into submission under the yoke of US-led international pressure. Projecting Washington’s preferred narrative is paramount in this multilateral effort and Nossel would be a key bridge in helping to project US foreign policy messaging internationally through top tier NGO Amnesty.

2012 Amnesty International USA PR campaign.

Around this time, Amnesty USA launched a new PR campaign aimed at millennials and selling the following geopolitical narrative: “NO MORE EXCUSES: Russia has vetoed two UN Security Council resolutions while continually supplying arms, causing the violence to worsen.”

This digital and print campaign was also backed by rallies and other live events used to promote their anti-Russia and Anti-Syria PR effort. At one event in 2012, young school children in Nepal could be seen holding up signs that read, “Russia: Stop Arms Transfer to Syria!”.

When you consider its mirror reflection of foreign policy lines emanating from the US State Dept., it’s easy to see how this catchy slogan had little if anything to do with human rights, but but could easily be viewed as trying to isolate both the Russian and Syrian governments geopolitically.

In truth, Amnesty’s narrative was a complete inversion: while attempting to lay the blame on Russia as being responsible for the escalation and sustained violence in Syria, the country was being over-run by tens of thousands of foreign terrorist militants, illegally trafficked weapons, along with CIA and other foreign assets, as part of the wider US-led Coalition presently waging a proxy war in Syria.

Soft Power vs Smart Power

Despite its foreign policy aspirations, the West still needs public opinion backing for any military action. While the public are none the wiser, blinded by the fog of mass media coverage and bombarded with faux moral imperatives and ‘ticking bomb’ style scenarios demanding that, “we must act now to save innocent lives” – soft power agents have provided the crucial communication bridge for most interventions.

Both media and NGOs fall under the classification of ‘soft power’, and it is this soft power complex which provides the soft cushion upon which soft-sounding foreign policies like “humanitarian intervention” and the Responsibility to Protect (R2P) can comfortably rest on in western discourse. In reality, these foreign policies are anything but soft, and in the absence of declaring war between nation states – these policies now serve as the tip of an imperialist spear. If you surveyed any of the millions of Middle Eastern residents on the receiving end of the west’s recent humanitarian interventions they will tell you it was anything but soft – especially for the people living in Libya, Syria, Yemen, Yugoslavia and Iraq.

Inside Washington’s inner sanctum, ‘soft power’ has given way to Smart Power. Indeed, it was Susan Nossel who coined the term “Smart Power” while working alongside US humanitarian hawks like Hillary Clinton, Samantha Power and Susan Rice, and also with Washington’s lesser known Atrocity Prevention Board, all of whom worked to successfully implement this new range of intervention marketing concepts including humanitarian intervention and R2P.

In this age of professionally staged colour revolutions and ‘Arab Springs’, and wars fought by proxies and front organizations – vaunted human rights organisations should really acknowledge that there are nation-states and central governments who are not long for this world, and who are literally fighting for their survival. Governments who find themselves under the western hammer cannot always afford the luxury of settling internal disputes nicely, or putting down armed rebel factions and terrorists with all affordable due process. If these rebels or terrorists are western-backed, or GCC-backed, then this condition becomes more acute. Certainly, the United States and its NATO allies, or Israel for that matter, do not afford such civility for any of its victims of collateral damage’ or during a protracted ‘humanitarian intervention’.

‘Agents of Change’ & Emotive Appeals

By now, it’s also a well-documented fact that America’s CIA and Pentagon intelligence departments have used an array of charities, aid organisations, and even religious missionary organisations as fronts for conducting espionage overseas, and with the prime directive of to further foreign policy objectives.

In recent years, however, under the banner of ‘human rights’, the US has developed some new and innovative methods of intelligence gathering and achieving an increased military footprint in new countries.

To reach these objectives, western governments enlist ‘change agents’.

No story serves as a better example of how a human rights organisation can be applied as a sharp tool of foreign policy than Kony 2012, described by the Atlantic Magazine as a viral video campaign which “reinforces a dangerous, centuries-old idea that Africans are helpless and that idealistic Westerners must save them.”

As viral social media campaigns go, Kony 2012 set a new standard for speed and efficiency in penetrating the western youth market. This effort was not with out help from mainstream corporate media in the US, and also from the US government in Washington DC.

Here, soft power was applied in order to manufacture public consent through an emotive public appeal which was eventually exposed as a gross distortion of reality. In this case, the antagonist was the illusive warlord Joseph Kony, leader of the Lords Resistance Army. According to their campaign, if the president could send a military force to “find Kony”, then many children would be saved in the process. The only problem was that no one had actually seen Kony in over 6 years, with rumors abound that Kony may even have died years earlier. This did not deter the campaign though, as organisers pressed ahead, raising millions along the way. The human rights charity which fronted the project, Invisible Children, actually targeted their viral campaign and fundraising drive at under aged American school children, and even drafted primary school students to raise money on the charity’s behalf. In the end, the project collapsed, but the ultimate objective was achieved: culminating with a successful public relations event and photo opportunity at the White House, and under cover of the Kony 2012 media campaign – President Barack Obama publicly deployed US military assets to Uganda under an expansion of US AFRICOM operations in Africa.

Trapped inside their own ideological controlled environment where every decision is a virtual fait accompli, western media and government officials will routinely refer to the human rights industry in order to provide a necessary moral back-stop for any foreign policy objective. This same practice is also repeated by the United Nations too, which often cites the very same statistics and reports used by Washington to back-up its foreign policy moves.

Independent human rights activist Rick Sterling explains this all too familiar cycle in today’s international affairs:

There is a pattern of sensational but untrue reports that lead to public acceptance of US and Western military intervention in countries around the world: In Gulf War 1, there were reports of Iraqi troops stealing incubators from Kuwait, leaving babies to die on the cold floor. Relying on the testimony of a Red Crescent doctor, Amnesty International ‘verified’ the false claims. Ten years later, there were reports of ‘yellow cake uranium’ going to Iraq for development of weapons of mass destruction. One decade later, there were reports of Libyan soldiers ‘drugged on Viagra and raping women as they advanced.’ In 2012, NBC broadcaster Richard Engel was supposedly kidnapped by ‘pro-Assad Syrian militia’ but luckily freed by Syrian opposition fighters, the “Free Syrian Army”. All these reports were later confirmed to be fabrications and lies. They all had the goal of manipulating public opinion and they all succeeded in one way or another. Despite the consequences, which were often disastrous, none of the perpetrators were punished or paid any price.

Strange Bedfellows: NATO, Amnesty and HRW

It’s no coincidence that nearly every foreign policy front the US State Department has prioritised is mirrored by Amnesty International USA. The US State Department together with the Pentagon, will also utilise social justice issues in order to advance a foreign policy objective. The most potent of these has to be gender identity politics, seen through the western lens as “woman’s rights”. By projecting this issue on to a non-favoured’ nation, western war planners can quickly construct an important leg in foreign policy messaging.

In 2012, Amnesty International USA ran a national billboard campaign with images depicting Afghan women and girls, accompanied by the slogan: “NATO: Keep the Progress Going.” Not surprisingly, at this same moment, western media were referring to NATO’s military operation in Afghanistan as “the first feminist war.” In its totality, this is one example of near perfect streamlined marketing campaign which tied together all branches of the interventionist network – the US State Department, the Pentagon, the mainstream media and Amnesty International. This cynical attempt to manipulate public opinion by Amnesty International, on behalf of the Pentagon and Brussels, could be traced back to one Amnesty patron, former US Secretary of State Madeleine Albright, who in the 1990’s, famously remarked, “We think the price is worth it,” referring to the death of a half million Iraqi children as a result of crippling US economic sanctions.

In early 2015, Ken Roth, Director of Human Rights Watch, tweeted out an aerial image purporting to be from Kobane, Syria, showing a neighborhood reduced to rubble which he described as, “a drone’s eye tour of what Assad’s barrel bombs have done to Aleppo.” It turned out that Roth’s tweet was a forgery. The image he used was actually taken from Gaza the previous summer, showing the destruction of Palestinian neighborhoods at the hands of Israel’s IDF. This was another example of slipshod propaganda disseminated by high profile human right organization – expressly designed to demonise a foreign government that Washington nation builders are seeking to overthrow. It’s no surprise then that HRW would also appoint CIA operative Miguel Diaz to serve on its advisory board, or that Javier Solana, former Secretary General of NATO and architect of the 1999 bombing of Yugoslavia (a war which HRW itself condemned in 2000) also serves on HRW’s board of directors.

Beyond the slick marketing and celebrity endorsements, in all actuality HRW is nothing more than a Cold War era propaganda relic which has been retrofitted to serve a 21st century Atlanticist geopolitical agenda. According to Washington DC-based transparency advocate Keane Bhatt, “HRW was originally called Helsinki Watch. It was created in 1978 during the Cold War to scrutinize and criticize the crimes that were being committed by the USSR and its allies. That Cold War ideology has long played a role in the kinds of priorities and advocacy that HRW engages in”.

Syria’s NGO Kaleidoscope

One of the most egregious examples of a NGO being used to reinforce a US-led geopolitical narrative is the Syrian Observatory for Human Rights (SOHR), created in 2006. Beyond the grandiose name, this ‘organisation’ is basically a one-man show which until recently, was run out of a one bedroom apartment in Coventry, England. SOHR is run by a Syrian dissident named Osama Ali Suleiman, commonly known in the media as “Rahmi Abdul Rahman”. The SOHR has played the key role in developing the all-important “facts on the ground” story for the Washington-London-Paris Axis seeking to topple the government in Damascus through its stoic policy of ‘regime change’ in Syria. When it comes to ‘official’ death toll numbers out of Syria, almost every mainstream report in the US and Europe has cited the SOHR as its data source with hardly a passing thought as to either the accuracy or the credibility of its numbers, and under which category death tolls are counted.

Despite the fact that the SOHR is closely affiliated with the US and UK-backed Syrian opposition, its data sets will often include casualty figures of ‘rebel forces’ (which will often include known foreign terrorist fighters) within its civilian casualty figures. These dubious figures are also used by a number of UN agencies, as well as leading human right organisations. Similarly, US, UK and European officials will frequently attribute a figure of 250,000 ‘Syrian deaths’ to civilians killed by “the regime” embodied by President Bashar al Assad. One week, a western official will quote a number of 150,000, and the next week it will be 350,000. As a result, most mainstream reports of Syria’s casualty figures are rife with bias and methodological inconsistencies, and as a result no one really seems to know the real figure. The larger the number, the more passionate the plea for western military intervention. Even the Council of the Foreign Relations is on record stating that the numbers being cited by the likes of John McCain simply don’t add up. Micah Zenko and Amelia M. Wolf of the CFR admitted in 2014 that, “most of the reported deaths in Syria have not been committed by forces under Bashar al-Assad’s command.” Meanwhile, western media, politicians and human rights organisations routinely ignore the fact that over 100,000 deaths since 2011 have been Syrian Army and Security personnel killed by foreign-backed militants and terrorists. Zenko later added that, “the types of interventions that proponents have endorsed for Syria … have almost nothing to do with how Syrian non-combatants are actually being killed.”

While the Syrian Conflict is a messy and tragic affair, with brutality and violence affecting every side of the fighting, readers should note exactly how this subtle, yet relentless western campaign of disinformation feeds neatly into the western policy of regime change embodied in the rhetorical demand that “Assad must go.” John Glaser from Antiwar.com adds here:

A common policy proposal to mitigate the mass suffering in Syria is for the U.S. to help the rebels and undermine the Assad regime, a scheme that just becomes ludicrous after looking at the data.

It should also be noted that the SOHR receives its funding directly from the EU, and also enjoys substantial support from the British Foreign Office – both of whom are actively seeking to overthrow the government in Syria through guerrilla proxies. At the very least this could be described as a conflict of interest. The SOHR is hardly ‘non partisan’ and more likely to be used as a tool to manufacture consensus for humanitarian intervention in Syria.

Intervention Digital Marketing

They say that ‘the road to tyranny is paved with good intentions’. That old adage couldn’t be more true today, despite all of our seemingly wonderful internet tools and ‘activist’ platforms online.

A key set piece in any nation building or humanitarian intervention is the ‘No Fly Zone’. Made famous during NATO’s Balkans War in Yugoslavia, the US-led Gulf Wars for Iraq, and later with NATO Libya, securing a No Fly Zone is essential for dictating the terms and conditions of any interventionalist program. The term has since developed an elastic quality and has been subtly altered into what many now refer to a “Safe Zone”, the idea being that by securing the skies above with western air power, the people below will be ‘safe.’

However, it’s still become a hard-sell because of negative connotations associated with past unpopular operation that have been viewed western wars of aggression. New technology is needed in order to repackage and market this damaged brand.

WANTED FULL 2

The internet and social networking have provided just that, where a myriad of social networking online petition web portals have been launched in recent years, the most prominent of which is the online organization Avaaz.org was co-founded in 2007 by Res Publica and Moveon.org, and whose funding sources include the George Soros’ Open Society umbrella foundation network. Key founders and players include Tom Perriello, Ricken Patel, Tom Pravda, Jeremy Heimans, David Madden, Eli Pariser and Andrea Woodhouse, each of whom have working relationships with the UN and World Bank, and coordinate with US-controlled institutions like the UN Security Council and UN Human Rights Council.

According to the Avaaz website, their mission is to “organise citizens of all nations to close the gap between the world we have and the world most people everywhere want.”

Non-profit Avaaz works closely with its for-profit arm, New York City-based PR firm Purpose, which refers to itself as a “proud public benefit corporation.”

It is important to understand that by their own admission, these organizations are not meant to be purely altruistic, but rather are enterprise businesses. In her article entitled “The Rise of the Movement Entrepreneur and its Impact on Business”, writer Allison Goldberg explains the ‘big idea’ which is used a wrapping for their self-styled social license:

The rise of new technology has drastically lowered the barrier to movement creation while providing an alternative to established institutions, formerly seen as the route to reform. Instead of relying on government bodies or other established organizations often weighed down by bureaucracy, entrepreneurs are utilizing the power of social media to mobilize the masses in favor of large-scale change. As a result, organizations have arisen such as Avaaz.org, which defines itself as “the campaigning community bringing people-powered politics to decision-making worldwide.” Avaaz now boasts seven million members worldwide.

Together, Avaaz and Purpose create the language and the online consensus-building tools. While maintaining the illusion of grassroots activists advocating for human rights, the core function of their public relations campaigns are outcome-based, or to help herd public opinion in order to provide a pretext for multilateral institutions like the the IMF and NATO to implement programs like economic sanctions, or  military intervention.

One of the Avaaz ‘Safe Zone’ campaigns for Syria in 2012-2013

In 2012 and 2013, Avaaz campaigns featured a number of large online petitions which demanded that international bodies (like the UN) send “3,000 international monitors” into the country, and that Western military powers (like NATO) impose a ‘No-Fly Zone’ over the entire country in order to “save innocent lives.” One petion read as follows:

To the Arab League, European Union, United States, and Friends of Syria: As global citizens, we call on you to take immediate action to stop the deadly terror in Syria. Enough is enough. We ask you to immediately demand a ceasefire to stop the bloodshed so that parties can come to the negotiating table to agree on a way forward. Until a ceasefire is reached, we call on you to work together and with the international community to enforce a no fly zone to stop the bombardment of Syria’s civilians and ensure that humanitarian aid reaches those most in need.

Again, another NGO public relations messaging campaign mirroring foreign policy planks from the US State Department and Washington’s defense community.

On Avaaz’s website you can often find a number of sensational claims. During their No-Fly-Zone campaign cycle this statement appeared:

The Syrian air force just dropped chlorine gas bombs on children. Their little bodies gasped for air on hospital stretchers as medics held back tears, and watched as they suffocated to death.

Unfortunately, the incident in question never actually happened.

Rick Sterling explains:

Many well-intentioned but naive members of the U.S. and international public are again being duped into signing an Avaaz petition based on fraud and misinformation. If the campaign succeeds in leading to a No Fly Zone in Syria, it will result in vastly increased war, mayhem and bloodshed.

The following illustration outlines to sequence of events that eventually lead to Avaaz calling for a ‘No Fly Zone’ in Syria.

One organization championed in Avaaz marketing campaigns is a ‘neutral’ organization called the Syrian Civil Defense also known as the ‘White Helmets‘.

Writer Vanessa Beeley explains the all-too familiar funding sources for the White Helmets in her article entitled, Syria’s White Helmets: War by Way of Deception – Part I:

The White Helmets were established in March 2013, in Istanbul, Turkey, and is headed by James Le Mesurier, a British “security” specialist and ‘ex’-British military intelligence officer with an impressive track record in some of the most dubious NATO intervention theatres including Bosnia and Kosovo, as well as Iraq, Lebanon, and Palestine. Le Mesurier is a product of Britain’s elite Royal Military Academy at Sandhurst, and has also been placed in a series of high-profile pasts at the United Nations, European Union, and U.K. Foreign and Commonwealth Office. The origins of The White Helmet’s initial $300k seed funding is a little hazy, reports are contradictory but subsequent information leads us to conclude that the UK, US and the ‘Syrian opposition’ (or Syrian National Council, parallel government backed an funded by the US, UK and allies) are connected. Logistical support has been provided and given by Turkish elite natural disaster response team, AKUT. A further $13 million was poured into the White Helmet coffers during 2013 and this is where it gets interesting. Early reports suggest that these “donations” came from the US, UK and SNC with the previously explored connections to George Soros in the US. However, subsequent investigations reveal that USAID has been a major shareholder in the White Helmet organisation. The website for the United States Agency for International Development (USAID) claims that, “our work supports long-term and equitable economic growth and advances U.S. foreign policy objectives by supporting: economic growth, agriculture and trade; global health; and, democracy, conflict prevention and humanitarian assistance.” In a USAID report update in July 2015 it is clearly stated that they have supplied over $ 16m in assistance to the White Helmets.

Regarding USAID, Beeley adds that:

The USAID track record as a primary US Government/CIA regime change facilitator is extensively documented. From South America to the Ukraine and in the Middle East, USAID serve a malevolent and ultimately destructive role in the dismantling of sovereign nations and their reduction to western hegemony vassal states, as always, all in the name of freedom and democracy.

Even more crucial in this case, is evidence that links the White Helmets to militant fighting groups in Syria, including al Nusra Front (al Qaeda in Syria). While this does not prove anything beyond association between members of both organizations, it’s significant when one considers that both organizations are receiving material and financial support from the same member nations of the US-led Coalition.

Geopolitically Correct

For all practical purposes, as a moral and ethical tenet, ‘human rights’ is an anomaly in any western military action.

How one frames a story determines its thesis. In the 21st century, the concept of human rights has been weaponised, pointed at nonaligned and independent nation-states who are seen as obstacles to American and European market-makers and nation builders. A number of target states not geopolitically aligned with the US, NATO or the GCC, are yet to be absorbed, seduced, conquered, or as in the case of Libya, completely collapsed, or in the case of Syria – completely dismembered. These include states listed by former US General and NATO Supreme Commander, Wesley Clark, in his Commonwealth Club speech in San Francisco in 2007. During the event, Clark intimated a conversation he had after a classified defense briefing where a Pentagon source had told him weeks after 9/11 of the Pentagon’s plan to attack Iraq, as well as a “coup” being plotted by Dick Cheney, Don Rumsfeld, Paul Wolfowitz along with “a half dozen other collaborators from the Project for the New American Century”. According to Clark, his told him about seven countries which were slated for overthrow: Iraq, Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and Iran.

It should also be noted that both Wesley Clark and George Soros serve on the board of trustees of The International Crisis Group.

For any of these unlucky states, a sustained US or ‘Coalition’ military campaign means that a nation can be under attack 24 hours a day, 7 days a week, and yet, that nation and its residents are given no quarter by western human rights organizations, governments or media. A perfect example of this is Saudi Arabia’s highly illegal undeclared war of aggression against its neighbor Yemen which began in the spring of 2015.

It’s worth noting here, that despite its own hotly contested human rights record, the Kingdom of Saudi Arabia was somehow managed to get elected to the UN’s prestigious Human Rights Council (UNHRC). Evidence suggests that this appointment was facilitated in part by British officials as part of a larger quid pro quo arrangement. According to classified Saudi foreign ministry files that were passed to Wikileaks in June 2015, and translated by Geneva-based UN Watch and revealed how UK initiated the secret negotiations by asking Saudi Arabia for its support. Eventually, both countries were elected to the 47 member state UNHRC. The following passage from the leaked cables reveals how a clear deal was struck:

The ministry might find it an opportunity to exchange support with the United Kingdom, where the Kingdom of Saudi Arabia would support the candidacy of the United Kingdom to the membership of the council for the period 2014-2015 in exchange for the support of the United Kingdom to the candidacy of the Kingdom of Saudi Arabia.

According to The Guardian another cable revealed a Saudi Arabia transfer of $100,000 for “expenditures resulting from the campaign to nominate the Kingdom for membership of the human rights council for the period 2014-2016”. At the time of their report, no one knows how this money was spent.

In addition, it was later shown that Saudi Arabia pledged $1 million to UNHRC prior to winning the its seat. Then rather amazingly (or not), in the fall of 2015, the UN appointed Saudi as Chair of the UNHRC.

When pressed on the matter, a Foreign and Commonwealth Office spokeswoman said, “as is standard practice with all members, we never reveal our voting intentions or the way we vote.”

This was followed by a standard, throwaway PR platitude:

The British government strongly promotes human rights around the world and we raise our human rights concerns with the Saudi Arabian authorities.

While its commendable that Saudi officials would want to take a leading role in advocating for international human rights, one cannot ignore the political hypocrisy at play considering Riyadh’s own soiled laundry regarding this issue which includes, among other items, the sanctioning of more than a 150 beheadings in 2015 – a number believed to be even higher than Islamic State of Iraq and Sham (ISIS).

To make matters worse, the controversial Saudi appointment also took place amid the a new diplomatic row over a lucrative UK prison building contract in the Kingdom and the proposed execution of 17 year old Shia student activist, Ali Mohammed al-Nimr, who was sentenced to ‘death by crucifixion’ for joining an anti-government demonstration.

Consider the amount of political and media campaigning against the government of Syria over numerous and largely unfounded allegations, where an international network comprised of the US State Department, UK Foreign Office, the Responsibility to Protect (R2P) lobby, HRW and humanitarian interventionist luminaries are all backing a policy of regime change in Syria – and then contrast this with Saudi Arabia’s proven record on human rights and abuse of power. It’s impossible not to see the double standard.

As far as the Western political establishment are concerned, if there are any human rights violations or any local casualties mounting in one of its many dirty wars, geopolitical correctness dictates that these are either ignored or neatly filed away as an inconvenient consequence of America’s ‘national security’ or an unfortunate byproduct “collateral damage” along the road to international progress, peace and prosperity (democracy). Because it crosses swords with the US State Department, or NATO HQ, pubic pressure by humanitarian organizations like HRW and Amnesty USA is relatively nonexistent.

Outside of the theater of combat, the international community is also faced with the inconvenient dilemma of illegal detentions of supposed ‘enemy combatants’, ‘enhanced interrogation’ (torture) and ‘extrajudicial killings’ (assassinations). These are the politically correct terms for the age of western militarisation.

Again, because of “bad optics” in Washington DC very little attention or pressure is applied by marquee international human rights charities.

The human rights industry also has its own politically correct lexicon and identifiers like ‘defectors’, ‘detainees’, ‘activists’ and a new emerging category of ‘activist-journalists’. Sometimes these terms can be accurate, but in a war theater like Syria, they are often euphemisms for actors in full spectrum information warfare. In the case of Syria, this information warfare is designed to embolden a foreign-backed opposition, but more importantly, to apply sustained public relations pressure towards an end goal of regime change.

The WMD Ritual

Conjuring a ‘WMD’ subplot in order to trigger a humanitarian intervention has become commonplace in western foreign policy. After being exposed as a momentous lie in Iraq in 2003, this set-back did not stop Washington from aggressively  pursuing the same narrative in Syria in 2013. Fortunately, the Syrian WMD narrative collapsed in the aftermath of a failed false flag Sarin gas attack that turned out to be orchestrated by US Coalition-backed ‘moderate’ rebels52. It was hardly a coincidence then to discover that HRW was the NGO tasked with providing the ‘smoking gun’ Washington and London needed to make their R2P case in August 2013.

Elizabeth Palmer reported for CBS News at the time, “on Tuesday, the group Human Rights Watch issued a report that said evidence strongly implies that Syrian government troops’ firing of rockets containing a nerve agent into a Damascus suburb on August 21 that the U.S. said killed over 1,400 people.” In the end, this turned out to be another epic lie.

While the US-led ‘Coalition’ is quick to seize upon spurious WMD narratives against its geopolitical targets, it will routinely ignore common Geneva Convention violations like Israel’s use of deadly white phosphorous in Gaza, the use of depleted uranium munitions by American military units in Iraq and Afghanistan, and Saudi Arabian cluster bombs being dropped on Yemeni civilians.

Western Institutionalised Bias

Wars, whether conventional or covert, are a dirty business.

One argument that the western human rights industry judicially avoids is that an armed opposition cannot rightly be classified as a ‘political opposition’, so long as it is armed. This could certainly be the case in Syria. Syrian president Assad explained this dilemma during his 2015 interview with CBS News anchor Charlie Rose, stating that “whenever you hold a gun, and kill people, and destroy public buildings, destroy private properties, that’s terrorism.”

Although most foreign policy officials in Washington DC would beg to differ, especially if the opposition in question is receiving weapons, cash or logistical support from the US or its allies. Assad futher clarifies the position and also exposes the fallacy in western rhetoric, explaining:

The word opposition, everywhere in the world, including your country, is a political opposition. Do you have military opposition in the United States? Would you accept it? You wouldn’t, and we wouldn’t. No-one accepts military opposition.

During his speech at Columbia University in 2006, Australian journalist and filmmaker John Pilger explained:

The oldest cliché is that truth is the first casualty of war. I disagree. Journalism is the first casualty. Not only that: it has become a weapon of war, a virulent censorship that goes unrecognized in the United States, Britain, and other democracies; censorship by omission, whose power is such that, in war, it can mean the difference between life and death for people in faraway countries.

Pilger’s reference can especially be applied to the institutional media bias that has underpinned the long running international war which the Middle East and Central Asia finds itself currently embroiled in. Some might argue that even if western human rights organisations could somehow be cured of their systemic bias towards Washington and CFR foreign policy narratives –  their needs to be an overhaul in defining the concept and the context of what ‘human rights’ are in real terms. A fresh look needs to take into account a level of western subterfuge which maybe western politicians and media are not yet ready  to acknowledge.

In Conclusion

Indeed, it was ‘human rights’ campaigning which led directly to the illegal bombing of Libya (NATO’s aggressive bombing campaign in Libya was not authorized in the UNSC Resolution 1973 which only called for a ‘No-Fly Zone’, and should therefore be considered illegal under international law), where the West’s sole intent was to topple the government of Muammar Gaddafi. Regrettably, thousands of innocent civilians died in the process and the nation state of Libya quickly collapsed, separating into sub-regional, tribal and lawless militant enclaves.

The lesson of Libya was stark. The world should have taken note, but unfortunately it did not. Instead, onlookers saw then US Secretary of State Hillary Clinton, who, when asked during a CBS News interview about the removal of the Libyan president, could only cackle and laughingly joke, “we came, we saw, he died.”

Is this the new tone of humanitarianism?

Both Amnesty International and Human Rights Watch regularly solicit support from Hollywood celebrities and international recording artists, and spend millions of dollars per year producing films which depict situations around the world through their own political lens. To date, they have yet to produce a film showing the other unsavory side of the ‘rebel insurgency’ in Syria. Is this because that might undermine the entire US and NATO member foreign policy?

The public and private sponsors of NGO’s like HRW and Amnesty have invested, not donated, hundreds of millions collectively into these organisations so that they can portray world events in such a way that will enable their own corporate aspirations to be met. No matter how idealistic the rhetoric might sound coming from leading human rights organisations, the money could stop flowing if they discontinued manufacturing consent for wars.

This also raises the question of whether or not a non-governmental organisation that champions the issue of human rights can remain apolitical – as many such organizations claim to be. What would happen should such an organisation dare to adopt a truly righteous geopolitical (not political) stance advocating opposition to destructive western imperialist policies? Would western governments move to withdraw their 501c3 or tax exempt status which allows these charities to maintain their viability as a nonprofit organisation?

Once again, if conflicts of interest and revolving doors between government and charities are not properly addressed, it could eventually undermine the integrity of the entire NGO sector internationally. Corruption at the top of the pyramid also threatens to damage countless other small to medium sized organisations who do not have access to the US State Department or Hollywood, but who are still performing important services and engaged in real civic aid projects.

For human right organisations to be in lock-step with the US State Department, or hiring military operatives as board members and chief executives, is simply inexcusable by any social standard.

If the international community is to advance beyond defunct neocolonialist paradigms, it will need to place compassion ahead of policy, and humanity ahead of profits. Only then can the reality live up to the rhetoric.

 

[Author Patrick Henningsen is founder and editor of the news and analysis website 21st Century Wire, and is an independent foreign and political affairs analyst for RT International. He is also the host of the SUNDAY WIRE radio program which airs live every Sunday on the Alternate Current Radio Network. Find out more at: www.patrickhenningsen.com]

WKOG OP-ED: THE NIHILISTS

Wrong Kind of Green Op-Ed

December 23, 2015

by Jay Taber

nihilists agents of chaos

Illustration remixed from an original image by andres.thor under Creative Commons License – Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0

When it comes to the annals of shady people in the U.S. federal bureaucracy, few figures in American history figure so prominently, if obscurely, as Richard Armitage. As U.S. Deputy Secretary of State under George W. Bush (2001-2005), Armitage was deeply involved in events surrounding 9/11 and the Plame affair. As Assistant Secretary of Defense for International Security Affairs under Ronald Reagan and George H.W. Bush (1983-1989), he was connected to the Iran-Contra affair.

In part of his taped March 24, 2004 testimony before the 9/11 Commission, Armitage noted that getting arms to the Northern Alliance in Afghanistan was not so difficult: “It was making sure that we wouldn’t be, one, embarrassed by what they were. And no matter the charismatic nature of Ahmed Shah Massoud – and he was quite charismatic – that doesn’t make up for raping, drug dealing, et cetera, which many of the Northern Alliance had been involved with. So it’s not easy.”

As Deputy Secretary of State, Armitage was responsible for outing undercover CIA officer Valerie Plame in retaliation for her husband Ambassador Wilson’s refusal to go along with the fraudulent Iraq Weapons of Mass Destruction (WMD) campaign promoted at the UN by Secretary Powell.

One of the myths deposed by the 2010 Wikileaks U.S. State Department embassy cable cache is the notion of diplomacy as a benign exercise, above the fray of dirty dealing that takes place at the National Security Agency and the Central Intelligence Agency. With the revelation of spying on UN officials — authorized by Secretary of State Clinton — the continuity of malpractice under the previous White House by Secretary Powell, with help from his long-time associate at the Department of Defense, Richard Armitage, proceeded seamlessly under the Obama administration.

As documented by Jerry Sanders in his book Peddlers of Crisis, Cold War hawks in Washington made their bones by producing and disseminating misperceptions about the Russian threat, that in turn justified the inordinate military buildup by the US and NATO. In essence, says Sanders, the national security military industrial complex, while perhaps warranted at some level, was nevertheless a colossal fraud concocted by Washington insiders at Langley and the Pentagon.

Deliberately falsified information and wildly exaggerated threats were, in fact, not only used to enable looting of the U.S. Treasury to meet these false threats, but also to promote some notorious characters into the halls of power. People like Henry Kissinger, Dick Cheney, and Richard Armitage.

Today, through agencies like the National Endowment for Democracy (NED) and USAID, lessons in psychological warfare learned by Cold War hawks and private sector friends like George Soros are still being applied in the interest of US hegemony, albeit in more creative ways. As noted in this 2011 article about NED-funded political opposition groups in Russia, the exaggerations, while containing an element of truth, are leveraged to perpetuate popular myths that can be capitalized on by US interests.

 

Further Reading

9/11 As Sequel to Iran-Contra: Armitage, Carlucci and Friends

Amnesty’s Shilling for US Wars

Wag the Dog: Campaigns of Purpose

Welcome to the Brave New World — Brought to You by Avaaz

 

[Jay Taber is an associate scholar of the Center for World Indigenous Studies, a correspondent to Forum for Global Exchange, and a contributing editor of Fourth World Journal. Since 1994, he has served as communications director at Public Good Project, a volunteer network of researchers, analysts and activists engaged in defending democracy. As a consultant, he has assisted indigenous peoples in the European Court of Human Rights and at the United Nations. Email: tbarj [at] yahoo.com Website: www.jaytaber.com]

Are the US and the EU Sponsoring Terrorism in Burundi?

Libya 360

May 16, 2015

By Gearoid O Colmain

 

“The US-funded media disinformation campaign is part of the prelude to the mobilization of street protests against the government that can be presented to the world as a ‘popular uprising’against a ‘dictator’ who is ‘killing his own people’ It is a techinique that has been perfected by US ‘democracy’and ‘civil society’ NGOS.”

Policemen walk along a street in Bujumbura, Burundi May 15, 2015

Since protests broke out in Burundi’s capital Bujumbura in April 25th  2015 against the decision of the  ruling party to nominate the country’s leader Pierre Nkurunziza for a third term as president, the international press has published reports suggesting that the country is on the verge of civil war, as president Nkurunziza, portrayed as a dictator attempting to hold on to power, is confronted with  an ever increasing movement of ‘peaceful protesters’, ‘human rights’ and ‘civil society’ activists who have an almost absolute monopoly on reportage concerning Burundi’s electoral controversy.

While the mainstream media continue to report on the activities of the ‘peaceful protesters’ who have lynched and murdered suspected members of the  imbonerakure, the youth wing of the National Council for the Defense of Democracy, the country’s ruling party,  the massive and entirely peaceful demonstrations by hundreds of thousands of government supporters have been completely ignored.  [1]

It seems a consensus has rapidly been reached concerning who the good and bad guys are in this conflict. But all is not what is seems. In fact, the East African nation is currently experiencing the culmination of a US/EU backed regime change programme which has been conducted as a low-intensity media and covert operations war since 2005. The objective of this war is to redraw the map of the resource-rich Great Lake’s region of Central Africa in accordance with Western corporate and geostrategic interests.

Who is Pierre Nkurunziza?

Burundian President Pierre Nkurunziza speaks to the media after he registered to run for a third five-year term in office, in the capital Bujumbura

The current incumbent Pierre Nkurunziza joined the National Council for the Defense of Democracy, Forces for the Defense for Democracy (CNDD-FDD) after the brutal murder of left-wing president Melchior Ndadaye in 1993, the country’s first democratically elected leader who stemmed from the Hutu, ethnic majority in the former German and Belgian colony. Burundi was traditionally ruled by the Tutsi minority ethnic group, whose elites ruled the country in the interests of European colonialism.

Nkurunziza lost many members of his own family during the genocide of the Hutus by the Tutsi military regime which plunged the country into a decade long civil war causing the death of over 300,000 people.

Nkurunziza’s rebel movement signed an agreement with the Tutsi-dominated government of Burundi in Arusha, Tanzania in  August 2000, according to which a transition government of power-sharing between Hutus, Tutsis and Twa would be put in place.

Although in power since 2005, sensu strictu, the country only became a democracy during the election of 2010, where Nkurunziza’s CNDD  won a landslide victory.  It is on this basis that Burundi’s constitutional council, the supreme legal authority in the country, judged correctly that the incumbent has the right to be nominated for another electoral term.

Western backed opposition activists have admitted that the government has not violated the constitution, but insist instead that the constitutional council is corrupt as its members were nominated by the president. No one would claim, for example, that the French constitutional council is corrupt because its members are nominated by the President of the French Republic. But in the case of Africa, constitutional councils are regularly scoffed at by Western powers when their decisions do not conform to neo-colonial interests and neo-colonial interests, not disputes over interpretations of the country’s constitution, are the key issue in the current Burundian crisis.

Since coming to power in 2005, Pierre Nkurunziza has done a remarkable job in re-uniting and re-building a country ruined by internecine war. A fanatical supporter of football, the former physical sports teacher has been rewarded by many peace organizations throughout the world for his use of football as a means of bringing Hutu and Tutsi communities together.

Education has also been a key focus of the Nkurunziza administration.

Burundi has built more schools since 2007 than any previous government since independence almost 50 years ago. Nkurunziza wants to transform Burundi’s economy into a major exporter of fruit and has implemented an ambitious fruit tree plantation programme to this effect.

The Burundian president spends much of his time doing manual work with the peasants of Burundi. After coming to power, the Burundian government passed a law according to which citizens are required to preform community labour on Saturdays in order to expedite the construction of vital public infrastructure. A key role in this endeavour is played by the Imbonerakure, the youth wing of the ruling CNDD party.

The Burundian government has made modest progress in reducing poverty, and has promised to increase economic growth from 4.5 percent to 8.5 percent from 2015 from investments made in nickel mining, fruit production and tourism.

Since 2005 gross domestic product levels have increased significantly. In 2012 Nkurunziza won the Pan-African prize for the fight against Malaria. [2]

Burundi’s success in the fight against malaria has been due to the construction of health centres throughout the country, the provision of free health care for children under five years old and pregnant mothers.

Deeply patriotic and highly popular, having fought a long battle for his country’s liberation, Nkurunziza has succeeded in creating a modest form of national voluntarism, nascent self-reliance and a sense of optimism about the country’s future.

He has increased ties with China, India and Brazil, while adroitly taking advantage of inter-imperialist rivalry for access to African markets by signing several important trade deals with Japan.

Indeed, due to the implacable hostility of the neocolonial powers and their press agencies, Burundi will now most likely have no choice but to increase its links with the BRICS powers.

Nkurunziza’s decision in 2010 to sign an agreement with Beijing that provides for closer Sino-Burundian military cooperation is of tremendous significance. Closer relations with China will enable Burundi to strengthen its defense forces from what Burundian patriots refer to as the BHBFC, the Burundi-Hima-Belgian-French Connection, that is to say, the incessant hostility of the neo-colonial powers and their local collaborators.

Who are the Burundian opposition?

The opposition party Movement for Solidary and Democracy (MSD), part of the umbrella organization, the Alliance for Democratic Change Ikibiri (ADC Ikibiri) is led by Alexis Sinduhije. He is a protégé of US ambassador to the United Nations Samantha Power. In the general election of 2010 the The MSD withdrew from the electoral process after gaining a mer 4 percent of the popular vote.  They claimed the elections were unfair, in spite of the fact that international observers did not report any irregularities.

According to the Immigration and Refugee Board of Canada’s 2013 report, Sinduhije does not fear violence from the Burundian government but, on the contrary, the Burundian government does fear violence from Sinduhije and his armed bandits. [3]

Sinduhije has been accused of terrorism by the Burundi government after it was revealed that he was forcibly recruiting youths in the Democratic Republic of Congo’s Eastern Kivu region for the formation of a rebel group with a view to seizing power in Bujumbura.

The MSD leader was arrested in Tanzania in January 2012 where he was accused of forming a terrorist group for the invasion of Burundi. He was subsequently released by the Tanzanian authorities and escaped to Europe,where human rights groups closely linked to the US State Department and Western intelligence agencies such as Amnesty International and Human Rights Watch, have hailed him as a champion of ‘human rights.’

Sinduhije has little popular support inside Burundi but he does have the support of the European Union and the United States, who never wanted the Hutu majority to rule Burundi, as imperial divide and rule policy dictates that post-colonial countries should remain internally divided on ethnic lines with a militarized minority constituting a neo-colonial comprador bourgeoisie eternally dependent on their foreign masters.

Francois Nyamoya is the secretary general of the Movement for Solidary and Democracy. He is also the son of Albin Nyamoya, one of the generals involved in the 1972 genocide of the Hutus under the Micombero regime.

A 2011 UN report on the situation in Eastern Congo identifies many of the so-called Burundian oppositionists as involved in smuggling of gold and terrorizing the inhabitants of Southern Kivu.

Notwithstanding the official criminal evidence against the Burundian ‘opposition’, however, the ‘international community’ chooses to present them as heroes attempting to free their country from ‘corruption’. [4]

None of these fake opposition parties should be confused with the 17 democratically elected deputies of the opposition party Uprona. As in the case of Syria, one must distinguish between the legally constituted opposition and the US and European sponsored gangster networks posing as oppositionists.

Ethnic Conflict in the Service of Neo-Colonialism

During the 1980s the Pentagon trained Rwandan Major General Paul Kagame at the US Army Command and Staff College (CGSC) Fortleavenworth, Kansas.

Kagame’s Rwandan Patriotic Forces invaded Rwanda from Uganda between 1990 and 1994, assassinating two Hutu leaders, President Cyprien Ntaryamira of Burundi and President Juvenal Habyarimana of Rwanda.

An impressive US  led propaganda campaign has  presented Paul Kagame as the man who put an end to the genocide in Rwanda, whereas in fact it was Kagame’ forces with full US and Israeli backing who perpetrated most of the mass killings Hutus, Tutsi and Twa blaming all of their crimes on the majority Hutu government.

In October 1996 Kagame’s forces invaded the Congo on the pretext of fighting Hutu rebels. The real objective, however, was to gain control over the mineral rich province of Eastern Congo in close collaboration with Western corporate mining interests. [5]

Kagame’s regime is one of the proxy-forces being used by the United States and the European Union to destabilize and overthrow the democratically elected government of Burundi.  Many researchers in Burundi suspect that the CIA may have been behind the assassination of President Melchior Ndadaye in 1993, given the fact that they directed Kagame who ordered the murder of Ndadaye’s successor Cyprien Ntaramira a year later.

The US government is acutely aware that if the people of Burundi are to know the truth about the US-backed genocide of the Hutus in Rwanda and Burundi, it could jeopardize their foreign policy objectives in the region. Managing people’s perspectives and memory of their own suffering due to US imperialism is a key component of the Pentagon’s strategy in parts of the world it controls. That is why a suitable criminal to replace president Nkurunziza must be found and the CIA database of military intelligence assets is filling up with warlords and war criminals from the Congolese Armageddon, where several million people have been murdered since the US proxy invasion of 1996.

Imperialist geo-strategy: Terrorism and Colour Revolutions

Burundian democracy is currently threatened by two main instruments of Western imperial policy: terrorism and colour revolutions. One of the world’s poorest countries, Burundi could not possibly hope to compete with the barrage of media disinformation waged against it since the Nkurunziza’s election victory in 2010.

Almost every report about the country has been based on the statements of oppositionists and so-called ‘civil society’ activists. These activists are been generously funded by the US State Department think tank, the National Endowment For Democracy,(NED) which on the admission of its founder, functions as a front organization for the CIA. [6]

And as William Blum  has shown in his book ‘ Killing Hope: US military and CIA interventions since 1945’ the Boys from Langley’s job is not promote democracy but,  rather as he puts it ‘make the world safe for democracy by getting rid of democracy.’

Many activists and pseudo-journalists funded by the NED have been arrested by the Burundian authorities on charges of fomenting ethnic tension and promoting terrorist groups in collaboration with the enemies of the country, a crime prohibited by all internationally recognized nation-states.

Terrorist groups who have attacked Burundi in recent years have received extensive and positive coverage from the Francophone media.

For example, in a report entitled ‘Retour de la Rebellion’ French journalist Pauline Simonet reported on a ‘rebel’ group in Eastern Congo, who are hoping to invade and seize power in Burundi. The terrorist group was presented in a positive light, while the point of view of the Burundian government was dismissed. The message was clear: the ‘rebels’ have a just cause and are worthy of our sympathy.

The report also mentioned the massacre of Gatumba of the 18 and 19th of September 2013 where several civilians were murdered outside the Burundian capital. The Burundian National Intelligence Service (SNR) blamed the attack on the Forces for National Liberation (FLN), a terrorist group based in the neighbouring Democratic Republic of Congo (DRC) and headed by warlord Agathon Rwasa, whom UN investigators have accused of gold smuggling. The France 24 team seems to be unaware of official UN investigations.

Instead the French TV station suggested that the Gatumba Massacre might have been a false flag operation carried out by the Burundian Government to discredit the ‘opposition’, in spite of having no evidence to support this conspiracy theory. [7]

Rwasa is a former opposition candidate from the ACD-Ikibiri coalition and a full time criminal who ran against Nkununziza in 2010, lost miserably, declared the election to be false, fled to the Congo and returned to his specialization: terrorism.

Lucien Rukevya, a journalist with Radio France Internationale’s Swahili section was arrested on June 16th 2013 while embedded with a Burundian terrorist group. He was charged with complicity in the promotion of terrorism against the Burundian state.  The French media and associated ‘human rights’ groups, did their best to justify this young man’s flagrant and criminal violation of journalistic professionalism, in order to accuse the Burundian government of cracking down on ‘free speech’.

In September 9th 2013 ‘journalist’ Hassan Rovakuki was also arrested for complicity in terrorism. The charge of the Burundian government against these journalists is that they are spreading propaganda in favour of criminals who are attempting to declare war on the people of Burundi. This is in the context of a poor country whose existence is being constantly threatened by militia on its borders in the service of neo-colonial powers, who have not disguised their wish to implement ‘regime change’ in Bujumbura.

Any serious researcher who reads these press dispatches on the so-called Burundian ‘rebels’ operating from the DRC would have to agree that the reports are incontrovertibly biased against the government of Burundi.

All of the reports emphasize the arguments of the rebels while attempting to dismiss those of the government. This is in violation of the most basic rule in journalism: objectivity. Furthermore, such biased, mendacious and aggressive reporting by the agencies of the most powerful countries in the world against a defenseless developing nation constitutes nothing less than acts of psychological terrorism.

On March 8th 2014 an armed insurrection was organized by the opposition in Bujumbura. Police were attacked and kidnapped in what was a clear attempt to seize power. The contrast between citizens throughout the country engaged in community labour in an attempt to rebuild a broken country and a group of fascist thugs attempting to plunge the country into chaos could not have been more poignant. Needless to say, the United States expressed ‘concern’ about the ‘brutal’ crackdown on their putschists.

On December 30th 2014, Burundi’s Northern Province of Cibitoke, on the border with Rwanda and the Democratic Republic of Congo was invaded by a terrorist gang. It took the Burundian National Defense Forces four days to defeat the invasion. Many of the terrorists were captured and a spokesman for the army in a press conference after the incident assured reporters that they would be treated according to international humanitarian law.

Meanwhile the NED funded media outlets in the country were zealously spreading pro-rebel propaganda, even publishing photos of dead Shebaab rebels in Kenya, claiming they were  Burundian prisoners of war ‘massacred’ by the Burundian  military.

The European Union and the United States have shamelessly expressed ‘human rights’ concerns about the Burundian government’s defeat of the foreign-backed invasion, while showing no concern for their victims.

The international Francophone press was also vociferous in it condemnation of the arrest in January 2015 of Rob Rugurika, the director of Radio Publique Afrique, a privately-funded ‘opposition’ radio station, after he accused the government of ordering the massacre of three Italian nuns in Kamenge in 2014.

Rugurika, who has links with terrorist groups outside the country, has been accused by the Burundian judiciary of being part of a conspiracy to commit crimes and blame them on the government in a destabilization campaign backed by foreign powers.

In September 2014, 40 bodies were found floating on Lake Rweru between Rwanda and Burundi. Villagers upriver in Rwanda fled from French journalists when they attempted to investigate the crime. They told RFI that they had been warned by the Rwandan authorities not to speak to journalists about what they had seen. In spite of the fact that Burundian authorities could not have been behind the crime, US-funded opposition media inside Burundi continue to peddle all sorts of lies suggesting that the corpses might have been oppositionists murdered by the Burundian government.

The US-funded media disinformation campaign is part of the prelude to the mobilization of street protests against the government that can be presented to the world as a ‘popular uprising’against a ‘dictator’ who is ‘killing his own people’ It is a techinique that has been perfected by US ‘democracy’and ‘civil society’ NGOS.

The director of France’s Lazard Bank and proprietor of the French daily Le Monde, Mathieu Pigasse is on record expressing his adoration for the Arab Spring. He has also pointed out that Western policy makers are now focusing on spreading the techniques of the Arab Spring throughout Africa. The millionaire ‘revolutionist’ has made it clear that Western investors prefer to deal with ‘civil society’ organizations in Africa rather than governments. [8]

This phenomenon is what Italian Marxist philosopher Antonio Gramsci referred to as the ‘takeover of politics by civil society’, that is to say, the destruction of the political sphere and the agora of human agency and social progress by the absolutism of corporate exploitation.

Since the US-backed people-power coups in North Africa in 2011, the US ‘youth industry’, this anti-politics of destruction, has spread its tentacles throughout the African continent, where, paradoxically, ‘anti-corruption’ and ‘down-with-the-dictator’ activism further entrenches imperialism by contriving a discourse on social discontent that obfuscates its material basis, thereby dis-empowering and corrupting the youth. We could call this phenomenon the stultification of dissent.

The aim of terrorism and people-power coups or colour revolutions is to render nations of the Global South powerless in the face of globalization.

It is a deeply cynical but nevertheless ingenious US foreign policy programme, which, due to the fact that so many critics of US foreign policy continue to believe that the Arab Spring was a genuinely ‘spontaneous uprising’ of the masses against US-backed dictators, attests to the sophistication and prescience of the US foreign-policy establishment.

A Neo-Colonial War on a free African nation

The United States and the European Union are at war against the people of Burundi. Situated at the heart of the mineral rich Great Lakes region of Africa, the democratic government of Burundi is an obstacle to the depopulation programme currently being carried out  by US client dictator Paul Kagame of Rwanda and his partner Yoweri Museveni of Uganda, who are attempting to carve up Eastern Congo in order to create an independent  Republic of Kivu, bringing that region’s vast wealth into the possession of European and American corporate interests.

In October 2014 the Burundian military were forced to withdraw by the United Nations ‘peace-keeping’ force MONUSCO from Kiliba in Eastern Congo where they had been cracking down on terrorist groups.  Shortyly thereafter, the Burundian authorities arrested several NED funded activists ,who were busy spreading absurd lies about the Burundian military training pro-government Burundian youth( the imbonerakure) in the Congo for the purposes of terrorizing the Burundian population at home.

These lies were meant to incite fear and ethnic hatred among the population, in order to weaken the credibility of the government.

This withdrawal from the DRC will make it more difficult for the Burundian government to protect its borders from terrorism. Meanwhile, ‘peaceful protesters’ are attacking police and lynching pro-government civilians with the full backing of the international military-industrial-media-intelligence complex.

The protesters  in the streets are chanting ‘’down with the dictator’’ and an ‘’end to corruption’’ but in reality, Nkurunziza is being targeted for not serving the interests of the infinitely corrupt scoundrels currently running the United Nations, the potentates of the soi-disant ‘international community’.

The African Union has called on the Burundian government to postpone the elections. This is the same African Union which stood by and watched French forces bomb and invade the Ivory Coast in 2010, Libya in 2011, Mali in 2012, and the Central African Republic in 2013.

If the African Union is to gain a modicum of respect, it must stand up for the sovereignty of African nations and threaten to lead a coalition of military forces to defend any country attacked by US/European imperialism.

In the case of Burundi, the African Union should have denounced the diabolical terrorist and media disinformation campaign against a young democratic country which has just emerged from a civil war. The fact that they did not shows that they have sided with the enemies of Africa. It is hardly surprising that truly independent, post-colonial countries such as Eritrea will have nothing to do with the sham called the African Union.

If the Burundian authorities do not succeed in crushing the violent insurgency, the country could be facing more years of civil war and permanent foreign occupation by UN ‘peace-keepers’ after a ‘humanitarian intervention’ to ‘stop the massacres’. The script has been tried and tested in Haiti, the  Ivory Coast, Libya, Mali and the Central African Republic.

So, the key question  now is this: Can Burundi defy the Empire and protect its people from carpet bombing called ‘humanitarian intervention’, a terrorist invasion called ‘liberation’, a military coup called ‘transitional government’ and  a possible genocide where once again the victims will be blamed?

Notes:

[4] un.org
[6] ned.org

 

[Gearóid Ó Colmáin is an independent political analyst from Cork, Ireland based in Paris.]

 

US-Funded NGO in Ecuador Accused of ‘Political Meddling’

TeleSUR

September 10, 2015

 

A composite image shows a number of tweets issued by Fundamedios that Ecuadorean official allege show the political nature of the work by the NGO.

A composite image shows a number of tweets issued by Fundamedios that Ecuadorean official allege show the political nature of the work by the NGO. | Photo: El Telegrafo

Ecuadorean officials allege that Fundamedios has engaged in “partisan political activities.”

The U.S.-funded non-governmental organization Fundamedios received notice that a state regulator in Ecuador has begun the process for the dissolution of the organization, saying the organization was not sticking to its mandate.

The National Secretariat of Communication, known as the Secom, claims that Fundamedios has deviated from its stated mission, intervening in political matters; something that is prohibited by Ecuadorean law and the organization’s own internal statutes.

Fundamedios says on its website that its “main task is to support media and journalists through its network of monitoring threats to freedom of expression and association.” The organization began its activity shortly after Rafael Correa took the presidency in 2007.

According to the Secom, Fundamedios engaged “partisan political activities” by sharing material on its social media accounts, publishing articles unrelated to its stated mission and inserting itself into political debates in the country.

On repeated occasions Fundamedios has declared its support for political organizations and personalities opposed to the government of Rafael Correa on matters completely unrelated to freedom of expression.

Decree 16, issued by the Ecuadorean government, states that organizations that deviate from their mission are subject to dissolution. The organization has 10 days to argue its case.

“Fundamedios is a political actor in this era that the country is living in,” Orlando Pérez, director of public newspaper El Telegrafo, told the Andes news agency.

However, in an interview with El Comercio, the organization’s director denied the charges, saying, “We did not deviate a millimeter from our statutes, we are fulfilling our objectives.”

Fundamedios’ Impartiality Questioned

The work of the organization mostly consists of issuing “alerts” regarding alleged attacks against journalists in Ecuador.

The organization is funded in part through a US$84,000 grant from the U.S.-funded National Endowment for Democracy. U.S. Ambassor to Ecuador Adam Namm told El Telegrafo that Fundamedios received US$300,000 in 2012 from USAID, which receives its funds from the U.S. government.

In a press conference called to denounce the decision by the Secom, the director of Fundamedios, Cesar Ricaurte said that the decision to dissolve his organization constituted an “attack against the press.”

However, Ricaurte is openly hostile toward journalists who work for public media outlets, on one occasion calling a journalist an “agent of the state” who was guilty of “persecution” by virtue of her work for a public outlet.

Many of the alerts regarding alleged “attacks” on the press involve directives issued by a state regulatory agency known as the Supercom, which is tasked with ensuring that outlets respect Ecuadorean media laws. The law ensures that sensitive material is broadcast at appropriate times and that outlets report news accurately.

When media outlets contravene the law, Supercom has the authority to mandate the outlet comply by publishing corrections.

Fundamedios is also selective about the cases it chooses to champions, only coming to the aid of journalists who work for private media outlets and declining to support journalists who work for state-run media.

Several journalists were the victims of physical attacks by demonstrators during often-violent opposition protests that took place in Ecuador in August. The situation was so dire that several journalists called a press conference to denounce the attacks, Fundamedios declined to support these journalists and failed to issue any “alerts” regarding these aggressions.

The organization issued an “alert” over alleged attacks against Fernando Villavicencio, a former opposition politician now working as a journalist. Villavicencio was a fugitive from justice for over a year after being found guilty of slandering president Rafael Correa, accusing him of orchestrating the 2010 coup. Villavicencio was caught on camera physically assaulting Jose Luis Quinteros, a journalist with a public TV outlet. Fundamedios remained silent on this issue.

A number of other NGOs hostile to the government of Rafael Correa, such as Human Rights Watch and Freedom House, have come to the defense of Fundamedios.

Updates:

September 13, 2015:

Journalists in Ecuador Back Decision Against US-Funded NGO

http://www.telesurtv.net/english/news/Journalists-in-Ecuador-Back-Decision-Against-US-Funded-NGO-20150913-0027.html

September 16, 2015:

Media Experts Criticize Ecuadorean NGO for Political Posturing

http://www.telesurtv.net/english/news/Media-Experts-Criticize-Ecuadorean-NGO-for-Political-Posturing-20150916-0028.html

September 26, 2015:

US-Funded Media NGO Given Reprieve by Ecuadorean Authorities

http://www.telesurtv.net/english/news/US-Funded-Media-NGO-Given-Reprieve-by-Ecuadorean-Authorities-20150926-0015.html

Further reading:

March 12, 2015:

How the US Funds Dissent against Latin American Governments

http://www.telesurtv.net/english/analysis/How-the-US-Funds-Dissent-against-Latin-American-Governments-20150312-0006.html